Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Szerkezet- és üzemtani ismeretek B | |||
Engineering structures and their operation B
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBESB | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Grőb Péter (71725336606) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | grob.peter@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://gt3.bme.hu/besb | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBESA, BMEGEMMBEME | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEAES2 |
Célkitűzés
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a gépszerkezetek méretezésének, ellenőrzésének legfőbb alapelveit. 2. ismeri a kötések és kötőelemek legfontosabb típusait, azok működési elvét, erőjátékát, kiválasztási, méretezési, ellenőrzési módszereit, 3. ismeri fém-, gumi- és egyéb rugók legfontosabb típusait, azok működési elvét, erőjátékát, kiválasztási, méretezési, ellenőrzési módszereit (beleértve a rugórendszereket is), 4. ismeri a tengelyek és forgórészek méretezési és ellenőrzési módszereit, beleértve a kifáradásra való ellenőrzést, 5. ismeri a tömítések működésének elméleti alapjait, a tömítések anyagait, működési mechanizmusát, 6. ismeri a mechanikus hajtáselemek általánosan használt fogalomrendszerét, 7. ismeri a különböző sikló- és gördülőcsapágyak főbb jellemzőit és működési elvét, 8. ismeri a gördülőcsapágyazott tengelyek alapvető konstrukciós megoldási lehetőségeit, 9. ismeri a tengelykapcsolók típusait, fajtáit, azok sajátosságait, valamint főbb mechanikai és konstrukciós jellemzőit, 10. ismeri a fogaskerék-hajtások és csiga-csigakerék hajtópárok főbb jellemzőit, azok geometriai és alapvető szilárdsági méretezésének elveit, 14. ismeri a számítógéppel segített modellezés geometriai alapjait, 15. ismeri az alkatrész modellezés főbb lépéseit és az alkalmazott alaksajátosságokat, 17. ismeri a több alkatrészből álló, komplex struktúrák, összeállítások felépítésének elveit, 18. tisztában van az összeállítások kezelésének az alapvető eszközeivel és módszereivel, 19. ismeri a számítógépes modellek dokumentálásának az alapfogalmait,
Képesség
1. alkalmazni tudja a gépészeti tervezés számítási, modellezési elveit és módszereit, 2. képes egyszerűbb mechanikai modellek megalkotására (a szükséges absztrakciókkal és elhanyagolásokkal), 3. képes a legfontosabb anyaggal, erővel és alakkal záró kötéseket (beleértve a tengelykötéseket is), kötőelemeket kiválasztani, méretezni, ellenőrizni, 4. képes fém- és gumirugók méretezésére, ellenőrzésére, 5. képes egyszerűbb sikló- és gördülőágyazások geometriai és alapvető szilárdsági méretezését elvégezni, 7. képes egy mechanikus hajtásrendszerbe megfelelő tengelykapcsolót kiválasztani, 8. képes a fogaskerék-hajtópárok, a csiga-csigakerék hajtópárok geometriai és alapvető szilárdsági méretezésére, 10. képes valós alkatrészek, geometriák alapján számítógépes modellalkotásra, 11. alkalmas egy adott CAD rendszerben alkatrész modellek építésére, 12. képes gépészeti alaksajátosságok alkalmazásával parametrikus, rugalmasan kezelhető modellek készítésére, 13. képes több alkatrészmodell összekapcsolásával komplex modelleket, gépészeti összeállításokat készíteni, 17. alkalmazni tudja a gépészeti tervezés számítási, modellezési elveit és módszereit, 14. képes számítógépes alkatrészmodellek és összeállítások kezelésére, módosítására,
Attitűd
Nyitott az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Munkája során folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását. Törekszik a műszaki feladatok szabványrendszerének megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos, hibamentes és egyértelmű feladatmegoldásra. Gondolkozásában követi a rendszerelvű megközelítést. Nyitott a fejlett számítógépes rendszerek használatára.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tárgy elméleti tananyagának átadására a heti két órás előadás szolgál. Itt kerülnek - példákkal alátámasztva - ismertetésre azok a műszaki ismeretek, amelyek szükségesek tudás kompetenciák, illetve az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítéséhez. A gyakorlati foglalkozáson az előadáson elhangzott tananyag begyakorlására, mélyebb elsajátítására helyezzük a hangsúlyt. A gyakorlati foglalkozások műveltető jellegűek, a hallgató aktív részvételét igénylik. A laborfoglalkozások során a korszerű, számítógépes rajzolás és tervezés alapvető technikáit ismertetjük.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
1. Tóth S., Molnár L., Bisztray S., Marosfalvi J.: Gépelemek 1., Műegyetemi K., 2007. (45080)
2. Simon - Kozma - Molnár - Karsai - Nguyen - Király: Gépelemek 2., Műegyetemi K., 2008. (45084)
3. Máté L.: Gépelemek 2 példatár., BME Printer Nonprofit Kft., 2012 (45092)
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2017. szeptember 2. |
Hatályosság vége: | 2020. február 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése négy évközi írásbeli összegző teljesítményértékelés alapján történik. A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A zárthelyi feladatai az alábbiak szerint épül fel: - 10 db kiskérdés a tantárgy honlapjára feltöltött, az oktató által kidolgozott kérdésekből. (10 × 2 pont), - 1 db összetett elméleti kérdés (10 pont), - 2 db számpélda (2 × 10 pont). A sikeres zárthelyihez el kell érni legalább 20 pontot - tetszőleges módon, nincsenek külön kritériumszabályok. A zárthelyi témakörei: Csavarkötések, alakkal-, anyaggal-, erővel záró kötések, nyomatékátvivő kötések, rugók, tömítések, tengelyek. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A zárthelyi feladatai az alábbiak szerint épül fel: - 10 db kiskérdés a tantárgy honlapjára feltöltött, az oktató által kidolgozott kérdésekből. (10 × 2 pont), - 1 db összetett elméleti kérdés (10 pont), - 2 db számpélda (2 × 10 pont). A sikeres zárthelyihez el kell érni legalább 20 pontot - tetszőleges módon, nincsenek külön kritériumszabályok. A zárthelyi témakörei: gördülő- és siklócsapágyazások, tengelykapcsolók, hajtástechnikai elemek.. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | lab. zh 1. | |
4. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | lab zh 2. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
4. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 70 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 64 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 25 |
összesen | 180 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2017. szeptember 2. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2017. szeptember 2. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
- Részletesen ismeri a számítógépes tervezés, modellezés és szimuláció energetikai szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
Képesség
- Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex energetikai rendszerek globális tervezésére, létesítésének előkészítésére és irányítására, majd üzemeltetésére.
- Képes az energetikai gépek, rendszerek és folyamatok tervezésében, szervezésében és működtetésében használatos eljárások, modellek, információs technológiák alkalmazására és azok továbbfejlesztésére.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |