Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Polimer kompozit hajók tervezése és építése | |||
Design and building of polymer composite boats
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTBV01 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Mezey Zoltán Tamás (71956341465) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | mezeyz@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=95&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célkitűzése, hogy bemutassa a kompozit anyagok használatát az egyik legelső és mindmáig egyik legnagyobb felhasználási területen, a sporthajók tervezésében és gyártásában. Konkrét példákon, esettanulmányokon keresztül a hallgatók megismerik az elméleti tudásanyag gyakorlati hasznosulását. Az anyagok és technológiák megismerésén kívül betekentést nyernek az anyagválasztás, alkatrész-és szerszámtervezés folyamatába, és a hajótervezés alapjait is megismerik.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a kompozit hajók és héjszerkezetek gyártástechnológiáit. Tájékozott a kompozit hajók anyagaival kapcsolatban. Különbséget tesz az egyes felhasználási területek között. Rendelkezik olyan ismeretekkel, amelyek szükségesek az egyes alkatrészek megtervezéséhez. Érti a hajók hidrosztatikáját és a hidrodinamikai alapokat. Definiálja a tervezés alapdokumentumát, a design brief-et/követelményjegyzéket. Ismeri a hajótervezés folyamatát, a hajótervezési spirál lépésait. Összehasonlítja az egyes kompozit szerkezeti anyagokat. Tisztában van a kompozit termékek gyártáshelyes tervezésének alapjaival. Birtokában van a kompozitok kötéseinek alap ismereteivel.
Képesség
Kiválasztja a megfelelő kompozit gyártástechnológiát az egyes kompozit elemekhez. Javaslatot tesz az kompozit hajók anyagválasztására. Különbséget tesz az egyes felhasználási területek között. Megtervezi a hajó vagy egyéb héjszerkezet egyes alkatrészeit. Értelmezi a hajók hidrosztatikai elemzésének eredményeit. Használja a design briefet és/vagy követelményjegyzéket. Megtervezi egy egyszerű hajó gyártásának minden lényeges lépését. Elemzi az egyes kompozit elsődleges és másodlagos szerkezeti anyagokat. Képes gyártáshelyes terméket és ennek gyártószerszámot tervezni. Megválasztja a leginkább megfelelő kompozit kötést.
Attitűd
Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Folyamatosan fejleszti a problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszerét. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik az együttműködésre az oktatóval és a hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a kompozitokkal kapcsolatos tudását.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a kompozitokkal kapcsolatos feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket a munkájával kapcsolatban. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Oktatási módszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban (online). Információtechnológiai eszközök és technikák használatával: Powerpoint előadásfóliák (pdf-ben átadva), szemléltető ábrákkal, fotókkal, videókkal és számtalan mintapélda használatával. Önállóan készített házi feladat, konzultációs lehetőségek biztosításával, a hallgató által választott (és oktató által jóváhagyott) témában. Félév közen egy zárthelyi dolgozat írásban.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Czvikovszky T., Nagy P., Gaál J.: A polimertechnika alapjai, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2006. ISBN 963420855X
Simongáti Gy.: Kishajók, Typotex Kiadó, 2012. ISBN 9789632796437
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/0018_Kishajok/Simongati_Kishajok_1_1.html
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. január 1. |
Hatályosság vége: | 2021. augusztus 31. |
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tanulási eredményeinek sikeres eléréséhez feltétlenül szükséges a tudás típusú kompetenciaele-mek meglétének ellenőrzése írásos formában, a szorgalmi időszakban (ZH). Erre a tantárgy előadásának ke-retében kerül sor; az összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapjául a félév során elhangzott előadások anyaga szolgál. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, amelyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, amelyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti ösz-szefüggések felismerését; esszékérdésekből, amelyek a szintetizáló képességet és számítási feladatokból, amelyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő legalább 60, legfeljebb 90 perc. A tantárgy teljesítésének feltétele, hogy a hallgató a ZH dolgozatokat külön-külön sikere-sen teljesítse. Ennek feltétele a ZH-k több, mint 40%-os eredmény elérése. A ZH-k külön-külön a megszerez-hető félév során pontszám 30-30%-át érik. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tanulási eredményeinek sikeres eléréséhez feltétlenül szükséges a képesség típusú kompetencia-elemek meglétének ellenőrzése írásos formában, a szorgalmi időszakban (önálló házi feladat). A részteljesítmény értékelés keretében a hallgatónak a félévsorán egyszerű tervezési feladat megoldását kell dokumentáltan bemutatnia, vagy valamilyen szorosan kapcsolódó témát kell alaposan feldolgoznia, kifejtenie. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 91 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 91 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 26 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. január 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2021. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |