Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | CAD technológiák | |||
CAD technology
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGINXCT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szeghő Krisztina Katalin (71525300303) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | szegho.krisztina@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://gt3.bme.hu/NXCT | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A hallgatók a tárgy segítségével megismerik a virtuális termékfejlesztés lépéseit, a 3D-s görbék és felületek elméletét, az integrált CAD rendszerek működését, a modellek dokumentálásának típusait és részleteit, a tervezés automatizálásának jellemzőit, valamit a gyártáshelyes felületmodellezés követelményeit. Gyakorlati ismeretet szereznek a 3D-s alkatrész modellezés, a 3D-s görbe előállítás, szabadformájú felületmodellezés, modell javítás területein. Ezen felül a tárgy bevezeti őket a matematikai eszközök alkalmazásába, a fröccsöntött alkatrésztervezésbe, az integrált VEM rendszerek, valamint az ergonómiai szakmodul használatába.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Felidézi a korábban már elsajátított 3D-s alkatrészmodellezés módszereit és lehetőségeit. Tisztában van a nem hagyományos összeállítás modellezés lehetőségeivel és az összeállítások kezelésének haladő eszközkeivel és módszereivel. Ismeri a 3D görbék előállításának különböző módszereit és lehetőségeit. Tisztában van a parametrikus modellezés lehetőségeivel és szabályaival. Ismeri a parametrikus és a szabad formájú testekhez kapcsolódó modellépítési alaksajátosságokat. Ismeri a 3Ds modellek javítási lehetőségeit felületmodellezés alkalmazásával. Tisztában van azzal, hogy milyen matematikai eszközöket lehet a CAD rendszerekben alkalmazni. Rendelkezik a gyártáshelyes felületmodellezéshez szükséges ismeretekkel. Átlátja az integrált végeselem rendszerek használatát. Ismeretekkel rendelkezik a számítógépes modellek dokumentálásának lehetőségeiről és eljárásairól. Ismeretekkel rendelkezik a geometriai optimalizáció eszközeiről és lehetőségeiről. Tájékozott az ergonómiai szakmodul alkalmazási lehetőségeiben.
Képesség
Képes előtervek alapján egy adott CAD rendszerben számítógépes modellalkotásra, akár kombinált alkatrészmodellek felépítésére. Elkészíti speciális alaksajátosságok alkalmazásával a parametrikus, rugalmasan kezelhető modelleket. Képes speciális alaksajátosságok alkalmazásával parametrikusan felépített alkatrészmodellek összekapcsolásával asszociatív gépészeti összeállításokat készíteni. Képes a felületmodellezés során alkalmazható alaksajátosságok felhasználásával az esetleges hibás tesmodellek javítására és módosítására. Alkalmazza a fröccsönött alkatrészek számítógépes modelljeinek felépítésére során a fröccsöntött alkatrészek tervezési-, gyárási irányelveit. Korszerű számítógépes módszerek, ismeretek felhasználásával innovatív módon megoldja a szakterületén felmerülő speciális műszaki problémákat. Javaslatot tesz a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására. Elkészíti az integrált tervezőrendszer használatával a szerkezet végselemes modelljét. Elkészíti az elkészült modellek műszaki rajzait, mely igény szerint bármikor módosítható. Javaslatot tesz a tervezés számítógépes automatizálásának összetett folyamatára. Kezeli az integrált tervezőrendszer ergonómiai szakmodulját. Megvizsgálja az integrált tervezőrendszer segítségével a modell geometriailag optimalizát felépítését.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tudását a számítógéppel segített gépészeti tervezés terén. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a számítógéppel segített tervezési módszerek és eszközök megismerésére és turinszerű használatára. Eredményeit az elvárt formának megfelelően közzéteszi. Nyitott a műszaki szakterületen zajló számítógépes technológiai fejlesztés megismerésére és elfogadására. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Javaslatot tesz az új ismeretek az alkalmazásának lehetőségeire. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Önállóan végzi a számítógéppel segített gépészeti tervezési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldásait.
Oktatási módszertan
Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az előadásokhoz a tárgy honlapján előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadásvázlatok az előadáson való részvétel nélkül nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Lehetőség szerint külsős előadások színesítik az ismeretátadás módszereit. Az önálló gyakorlati foglalkozások az előadásoktól eltérő tematikával és gyakorlati ismeretek átadásával és alkalmazásával segítik elő az ismeretek készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok során a gyakorlatvezető által az óra első felében átadott ismereteket a hallgatók előbb vezetett módon az oktatóval együtt, majd önálló feladatmegoldáson alkalmazzák. A szofverek hozzáférését a kontakt órákon felüli nyitott laborfoglalkozások támogatják, ilyenkor a diákok alapvetően oktatói segítség nélkül használhatják az eszközöket.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv (ISBN számmal) vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Jegyzet
Dr. Váradi K., Dr. Horváth I., Gépészeti tervezést támogató technológiák, Műegyetemi kiadó, 2008, Budapest, 45086
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://docs.plm.automation.siemens.com/tdoc/nx/1847/nx_help
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. szeptember 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése három évközi összegző írásbeli teljesítménymérés alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy előadásain és gyakorlatain megszerezhető tudás típusú kompetenciaelemeinek írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a rendelkezésre álló munkaidő a gyakorlati zárthelyik esetén 60 perc, az elméleti zárthelyi esetében pedig 30 perc.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 3 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés felméri a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban kerül sor. Az összegző teljesítményértékelésen összesen 100 pont (gyakorlati zárthelyik 75 pont, elméleti zárthelyi 25 pont) szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 48 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 16 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2023. február 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
minden_mesterszakon_közös
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri szakterülete általános és specifikus jellemzőit, határait, legfontosabb fejlődési irányait, a szakterület kapcsolódását a rokon szakterületekhez.
- Részletekbe menően ismeri az adott szakterület összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Részletekbe menően ismeri a szakterületéhez kapcsolódó jogi szabályozást, az etikai normákat.
Képesség
- Elvégzi az adott szakterület ismeretrendszerét alkotó különböző elképzelések részletes analízisét, az átfogó és speciális összefüggéseket szintetizálva megfogalmazza és ezekkel adekvát értékelő tevékenységet végez.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- Magas szinten használja a szakterület ismeretközvetítési technikáit, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, -feldolgozás ismereteivel a szakterülete vonatkozásában.
Attitűd
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
- Törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa.
- Szakterülete legfontosabb problémái kapcsán átlátja és képviseli az azokat meghatározó aktív állampolgári, műveltségi elemeket.
Önállóság és felelősség
- Jelentős mértékű önállósággal végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
gépészeti szerkezetekre vonatkozó ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |