Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hűtéstechnika III. | |||
Refrigeration Technology III.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENTCH3 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Maiyaleh Tarek (71956311143) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | maiyaleh@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/hutestechnika_3 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja a Hallgatókkal megismertetni a közvetlen, közvetett hűtési rendszerekkel és a hidegtárolási lehetőségekkel, a légtelenítés, igényét és módszereit. Bemutatni a leolvasztást és leolvasztási módokat, az NH3, CO2, Propán hűtőközegű hűtőberendezés sajátosságait, a hűtőberendezés üzembe helyezés feltételeit, az üzembe helyezés előtti teszteket, próbaüzemet. Megismerik a hallgatók a védelmi feladatokat, azok megoldási módjait, a hűtőközeg és a hűtőgépolaj feltöltését, a hűtőrendszer beszabályozását, üzemeltetését, kivitelezését, karbantartását. A tárgy keretében hallgatók foglalkoznak a hűtőberendezések meghibásodásainak elemzésével és munkavédelemmel.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Azonosítja a közvetlen, közvetett rendszerek és a hidegtárolás; Rendszerbe foglalja a légtelenítés okait és a módszereit; Tisztában van a leolvasztás okaival és a leolvasztási módokkal; Megkülönbözteti a NH3, CO2, Propán hűtőközegű hűtőberendezések sajátosságait; Ismeri a hűtőberendezés üzembe helyezés feltételeit, az üzembe helyezés előtti teszteket és a próbaüzemet; Rendszerbe foglalja a védelmi feladatokat és a megoldási módszereket; Megkülönbözteti a hűtőközeg feltöltési és a hűtőgépolaj feltöltési módszereit; Értelmezi a hűtőrendszer beszabályozását, üzemeltetését, kivitelezését és a karbantartás igényeket; Megnevezi a hűtőberendezések meghibásodásainak okait és azokat elhárítási lehetőségeit; Tájékozott a munkavédelem és baleset megelőzés területén;
Képesség
Alkalmazza a közvetlen, közvetett rendszereket és a hidegtárolását; Különbséget tesz a légtelenítés okai és a módszerei között; Meghatározza a leolvasztás okait és a leolvasztási módokat; Megvizsgálja a NH3, CO2, Propán hűtőközegű hűtőberendezések sajátosságait; Megtervezi a hűtőberendezés üzembe helyezés feltételeit, az üzembe helyezés előtti teszteket és a próbaüzemet; Alkalmazza a védelmi feladatokat és a megoldási módszereket; Kiválasztja a hűtőközeg feltöltési és a hűtőgépolaj feltöltési módszereit; Megtervezi a hűtőrendszer beszabályozását, üzemeltetését, kivitelezését és a karbantartás igényeket; Feltárja a hűtőberendezések meghibásodásainak okait és azokat elhárítási lehetőségeit; Meghatározza a munkavédelem és balaset megelőzés módszereit;
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tudását a kutatásmódszertan területén is. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a kutatásmódszertan szükséges eszközrendszerének megismerésére és rutinszerű használatára. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a kutatásai során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása konzultációs formában zajlik. A konzultáció során alapvetően az addig elsajátított tudásanyag bővítése van megcélozva a hallgatókkal a tudás kompetencia elemek által meghatározott információkkal, melynek során a hallgatók megismerik a belsőégésű motorok egyes tudás kompetenciáját. A konzultációt követően a hallgató önállóan próbálja elsajátítani a kiadott anyagok segítségével a tananyagot, melyről beszámol a következő konzultáció során. Ezen beszámoló lehet szóbeli, vagy valamilyen tétel bemutatása. A tényleges kontaktóraszám 10 előadás és 6 gyakorlati foglalkozás 14 hét időtartamra.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. április 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit vizsgálja és méri fel. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett alapvető ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Az összegző értékelés 50%-ban az elméleti ismeretekre, 50%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 6-7., illetve a 12-13. oktatási héten kerül sor. Egyenként 50-40 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat. A házi feladat egy gondolkodtató, komplex, általában számítási példa. A házi feladat célja, hogy a hallgató a órarendi keretet meghaladó időigényű komplex feladaton is alkalmazza az elsajátított elméleti összefüggéseket és gyakorlati megoldási módszereket. A feladatot a gyakorlatvezető adja ki és értékeli. A gyakorlatvezető által megadott határidőn belül adható le, ezután a gyakorlatvezető engedélyével legfeljebb javítható a leadott munka. Minimális pontkövetelmény nincsen, ennek megfelelően nem pótolható. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 50 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 83 |
összesen | 180 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. április 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2022. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
hűtéstechnikai_szakmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Meghatározza a hűtéstechnikával összefüggő környezeti terhelést, valamint a betartandó kötelezettségekkel járó folyamatokat.
Képesség
- Alkalmazni tudja a hűtéstechnikával összefüggő épületenergetikai, klímatechnikai és akusztikai ismereteit.
Attitűd
- Szakmai elhivatottsága kiemelkedő.
Önállóság és felelősség
- Elkötelezett a fenntarthatóság, a hatékonyság és környezetvédelem iránt.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |