Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hőkezelés II. (PhD szig.) | |||
Heat treatment II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMT0109 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Berecz Tibor (72417096474) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | berecz@eik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.att.bme.hu/oktatas/BMEGEMT0109 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A Hőkezelés tantárgycsoport PhD szigorlati (komplex vizsga) tananyagának második fele. Nemvas-alapú fémek és ötvözeteik hőkezelése. Hőkezelhető nemvas-alapú ötvözetek. Fázisdiagramok. Az alumínium és ötvözeteinek hőkezelése: lágyítás, újrakristályosítás, kiválásos keményítés. A réz és ötvözeteinek hőkezelése: lágyítás és újrakristályosítás. A titán és ötvözeteinek hőkezelése: edzés, újrakristályosítás. A nikkel és magnézium, valamint ötvözeteinek hőkezelése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a hőkezelések során a fémekben, ötvözetekben lejátszódó fémtani folyamatokkal. Ismeri a kristályszerkezetek és kristályhibák hatását a hőkezelési folyamatokra. Tisztában van az alumínium és ötvözeteinek alapvető hőkezelő eljárásaival. Tisztában van a réz és ötvözeteinek alapvető hőkezelő eljárásaival. Ismeri a titán és ötvözeteinek alapvető hőkezelő eljárásait. Ismeri a nikkel és magnézium, valamint ötvözeteinek alapvető hőkezelő eljárásait. Érti az alapvető hőkezelő berendezések működési elvét, a hőközlések alapjait. Tájékozott a hőkezelési technológiák helyét illetően a technológiai folyamatokban. Azonosítja a fémekben és ötvözetben lejátszódó diffúziós és a diffúziómentes folyamatokat. Tudomása van a fémekben lejátszódó allotróp átalakulásokról és azok jelentőségéről.
Képesség
Képes állapotábrák, anyagösszetétel alapján eldönteni az egyes hőkezelési eljárások alkalmazási lehetőségeit. Képes technológiai folyamatokba beépíteni a megfelelő hőkezelési eljárást. Képes alapvető hőkezelések meglétére vagy hiányára következtetni anyagösszetétel, szövetszerkezet, mechanikai jellemzők alapján. Megválasztja az adott körülményeknek megfelelő hőkezelési eljárás(oka)t és azok paramétereit. Megtervezi egy adott anyagminőségű és geometriájú alkatrész hőkezelési eljárásait a szükséges anyagjellemzők elérése érdekében. Alkalmazza a fémekben és ötvözetekben lejátszódó diffúziós és a diffúziómentes folyamatokat. Kiválasztja az adott körülményeknek megfelelő hőkezelő berendezést. Következtet a hőkezelések során a fémekben, ötvözetekben lejátszódó fémtani folyamatokra. Alkalmazza az ötvözetek állapotábráit az egyes hőkezelési eljárások megtervezéséhez. Javaslatot tesz egy adott anyagminőségű és geometriájú alkatrész hőkezelési eljárásaira a szükséges anyagjellemzők elérése érdekében.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a fémek és ötvözetek hőkezelési eljárásaival kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fejleszti a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit a hőkezelés, az anyagszerkezet és az anyagtulajdonságok összefüggéseinek feltárásában és modellezésében. Törekszik a hőkezelési technológiák kiválasztásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Követi a hőkezelési technológiák terén megjelenő új technikákat, újdonságokat, új módszereket. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett a mérési, laboratóriumi munkák precíz végrehatásához. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget vállal az általa szolgáltatott anyagjellemzők pontosságát és felhasználhatóságát illetően. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása önálló felkészülés és interaktív előadás keretében zajlik. Az előadások részben a frontális oktatás, részben az anyag megvitatásának technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazása és készségszintű elsajátítása a hallgatók saját PhD projekt munkájukban végzett elméleti munkái és / vagy önálló laboratóriumi vizsgálatai keretében történik, illetve az esetleges problémák megvitatására konzultációkon keresztül kerül sor.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
ASM Handbook Vol. 4: Heat Treating, ASM International, 1991, Ohio, United States, ISBN: 978087170379
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2020. február 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén a szóbeli vizsga alapján történik. A teljesítmény értékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája egy, az oktatási anyag választott témakörében tartandó maximum 10 perces prezentáció. Ez a konzultációkon megvitatott anyagon kívül tartalmazza a hallgató saját irodalomfeldolgozásának, illetve saját kutatásának ideillő egyes eredményeit is. A prezentáció során és azt követően megválaszolandók a vizsgáztató, illetve a többi vizsgázó által feltett kérdések.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tananyag elsajátításának értékelése szóbeli vizsga során történik. A szóbeli vizsga összegző tanulmányi teljesítményértékelés, amelynek során a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja történik a hallgatóval való beszélgetés formájában. A teljesítményértékelés során mind az elméleti, mind pedig a szükséges lexikális ismeretek számon kérése is megtörténik. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 66 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 66 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 40 |
összesen | 89 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki_tudományok_PhD_képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
statisztikai alapfogalmak, matematikai és műszaki mechanikai ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |