Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Anyagvizsgálat II. (PhD szig.) | |||
Materials testing II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMT0101 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Orbulov Imre Norbert | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | orbulov@eik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.att.bme.hu/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A roncsolásmentes anyagvizsgálatok helye és szerepe a gyártásban és a minőségirányításban. Az eljárások csoportosítása. Vizuális-, folyadékbehatolásos repedésvizsgálatok. Ultrahangos vizsgálati és képalkotó eljárások. Radiográfiai eljárások. Mágneses repedésvizsgálatok. Speciális elektromágneses anyagvizsgálati módszerek. Örvényáramú anyagvizsgálatok. Különleges örvényáramú mérések (távolteres, alacsony frekvenciás). Akusztikus emissziós vizsgálatok. A roncsolásmentes vizsgálatok megbízhatósága. Statisztikai elemzési módszerek. Optikai és elektronmikroszkópos finomszerkezet-vizsgálatok és alkalmazási lehetőségeik. Hegesztések vizsgálata, folytonossági hiányok jelölési rendszere, hibaszintek. A vizsgálatok gépesítése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a fémes anyagok törési jellegzetességeivel. Tisztában van az állapottényezők törési mechanizmusra gyakorolt hatásával. Ismeri az állapottényezők hatásának vizsgálati lehetőségeit. Tisztában van a ridegtörés veszélyének elkerülési lehetőségeivel. Részleteiben is ismeri a roncsolásmentes anyagvizsgálati eljárásokat, azok előnyeit / hátrányait. Átlátja a vizuális vizsgálatok módszereit, előnyeit / hátrányait. Tisztában van a folyadékbehatolásos anyagvizsgálati eljárásokkal, azok előnyeivel / hátrányaival.
Képesség
Feltárja a törési esetek okait, a ridegtörés tényét, a tönkremeneteli, törési eseteket. Alkalmazza a vizuális vizsgálatot a gépészeti roncsolásmentes vizsgálati eljárásokban. Alkalmazza a folyadékbehatolásos vizsgálatot a gépészeti roncsolásmentes vizsgálati eljárásokban. Alkalmazza az ultrahangos vizsgálatot a gépészeti roncsolásmentes vizsgálati eljárásokban. Alkalmazza a mágneses vizsgálatot a gépészeti roncsolásmentes vizsgálati eljárásokban. Alkalmazza az örvényáramos vizsgálatot a gépészeti roncsolásmentes vizsgálati eljárásokban. Alkalmazza a radiográfiai vizsgálatokat a gépészeti roncsolásmentes vizsgálati eljárásokban.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az anyagvizsgálattal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fejleszti a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit a szerkezet és tulajdonság összefüggéseinek feltárásában és modellezésében. Törekszik az anyagvizsgálati módszereke kiválasztáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Követi az anyagvizsgálat terén megjelenő új technikákat, újdonságokat, új módszereket. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett a mérési, laboratóriumi munkák precíz végrehatásához. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget vállal az általa szolgáltatott anyagjellemzők pontosságát és felhasználhatóságát illetően. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása önálló felkészülés és interaktív előadás keretében zajlik. Az előadások részben a frontális oktatás, részben az anyag megvitatásának technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazása és készségszintű elsajátítása a hallgatók saját PhD projekt munkájukban végzett elméleti munkái és / vagy önálló laboratóriumi vizsgálatai keretében történik, illetve az esetleges problémák megvitatására konzultációkon keresztül kerül sor.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Ginsztler, Hidasi, Dévényi: Alkalmazott anyagtudomány, Műegyetemi Kiadó 2000 (45-048) ISBN
Réti Pál: Fémekroncsolásmentes vizsgálata Műszaki Könyvkiadó ISBN
Jegyzet
Mészáros István: Mágneses anyagok és mérések, 2005
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2020. február 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén a szóbeli vizsga alapján történik. A teljesítmény értékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája egy, az oktatási anyag választott témakörében tartandó maximum 10 perces prezentáció. Ez a konzultációkon megvitatott anyagon kívül tartalmazza a hallgató saját irodalomfeldolgozásának, illetve saját kutatásának ideillő egyes eredményeit is. A prezentáció során és azt követően megválaszolandók a vizsgáztató, illetve a többi vizsgázó által feltett kérdések.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tanulási eredmények értékelése szóbeli vizsga alapján történik. A szóbeli vizsga tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja szóbeli vizsga formájában, amely a mind az elméleti, mind a szükséges lexikális ismereteket is számon kéri a teljesítményértékelés során. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 66 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 66 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 40 |
összesen | 89 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
statisztikai alapfogalmak, matematikai és műszaki mechanikai ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |