Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hőerőgépek II. (PhD szig.) | |||
Heat Engines II. (PhD final exam)
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENDHG2 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Bereczky Ákos László | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | bereczky@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://remotelab.energia.bme.hu/index.php?lang=hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókat az energetikai berendezésekre jellemző speciális működési és tervezési ismeretekkel. Ennek megfelelően bemutatásra kerülnek a többfokozatú hűtőberendezések, hőszivattyúk és abszorpciós hűtőberendezések. A rendszerelvű megközelítés alkalmazásával módszereket sajátítanak el tüzelőanyag cellák, napelemeknél és ORC kapcsolások kialakításához. A hallgatók megismerkednek belsőégésű motorok veszteségeivel, jelleggörbéivel és az 1-D modellezésben használt égési folyamat és hőveszteség modellezésével. A rendszerelvű megközelítés alkalmazásával ismerkednek a gázmotoroknál, gőz és gázturbináknál alkalmazott megoldásokkal. A hallgatók elsajátíthatják a fenntarthatóság és környezet terhelés csökkentés érdekében alkalmazott módszereket.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a gőzturbinák és az erőművi gőzturbinák elméleti és valós körfolyamatait. Rendszerbe foglalja az erőművi gőzturbinákat és azok jellemző paramétereit. Tájékozott a gőzturbinák szabályzási módszerei és a Curtis-rendszerű fokozat felépítése területén. Ismeri a gázturbinák és az erőművi gázturbinák elméleti és valós körfolyamatait. Rendszerbe foglalja az erőművi gázturbinákat és azok jellemző paramétereit. Tájékozott a gázturbinák szabályzási módszerei területén. Tájékozott a kéttengelyű gázturbinák üzemeltetési és fehasználási területén. Rendszerbe foglalja a munkaturbinás gázturbinák üzemeltetési és felhasználási területén. Ismeri a tüzelőanyag cella típusokat és azok működési elvét. Összehasonlítja a napelemeket és azok jellemző paramétereit.
Képesség
Kiválasztja gőzturbinák és az erőművi gőzturbinák körfolyamatait. Értékeli az erőművi gőzturbinákat és azok jellemző paramétereit. Kiválasztja a gőzturbinák szabályzási módszerei és azok konstrukciós elemeit. Kiválasztja az erőművi gázturbinák körfolyamatait. Értékeli az erőművi gázturbinákat és azok jellemző paramétereit. Különbséget tesz a gázturbinák szabályzási módszerei között. Értékeli a kéttengelyű gázturbinák felhasználását és üzemeltetését. Különbséget tesz a munkaturbinás gázturbinák és azok üzemeltetését között. Javaslatot tesz a felhasználás szempontjából optimális tüzelőanyag cella típusra és működési sajátosságra. Javaslatot tesz a napenergia optimális felhasználására.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tudását a hőerőgépek területén is. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a kutatásai során. Figyelemmel követi a tudományban, a gazdasági és társadalmi rendszerekben bekövetkező változásokat. Fogékony a tudományban, a gazdasági és társadalmi rendszerekben bekövetkező változásokat.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása konzultációs formában zajlik. A konzultáció során alapvetően az addig elsajátított tudásanyag bővítése van megcélozva a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal, melynek során a hallgatók megismerik a belsőégésű motorok egyes tudás kompetenciáját. A konzultációt követően a hallgató önállóan próbálja elsajátítani a kiadott anyagok segítségével a tananyagot, melyről beszámol a következő konzultáció során. Ezen beszámoló lehet szóbeli, vagy valamilyen tétel bemutatása. Az ismeretek elsajátítását elősegíti a házi feladat, amelynek készítése során a hallgatók a saját kutatási témájuknak megfelelően irodalomkutatás vagy kísérletimunka alapján összefoglaló előadást készítenek.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Balmer, Robert T. Modern engineering thermodynamics / Robert T. Balmer p. cm. ISBN 978-0-12-374996-3, 2010.
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2024.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2020. március 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén szóbeli vizsgával történik, mely a benyújtott évközi projekt beszámoló dolgozat és a hozzá tartozó prezentáció segítségével kiegészül. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli beszámoló formájában, a beszámoló egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés együttesen vizsgálja a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott ismereteit. Ennek megfelelően az összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a feladatok megoldása során szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 14. oktatási héten kerül sor. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az összegző értékelés együttesen vizsgálja a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott ismereteit. Ennek megfelelően az összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát, valamint szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását méri fel. ----------------------------------------------------------------------------------------------------. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 10 |
összesen | 89 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
Képesség
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
Attitűd
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
statisztikai alapfogalmak |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése |