Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Tüzeléstechnika II. (PhD szig.) | |||
Combustion Technology II. (PhD compl.exam)
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENDTT2 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Lezsovits Ferenc (71957946594) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | lezsovits@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Tuzelestechnika/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
Káros anyag emisszió és egyéb környezetési hatások csökkentése. Gáznemű, folyékony és szilárd tüzelő anyagok tüzelési lehetőségei, különböző tüzelési megoldások és tüzelőanyag konstrukciók elemzése. A PhD hallgatók kutatásához kapcsolódó konkrét esettanulmány a tüzelőberendezésben, gázturbina tűzterekben, belsőégésű motor égésterében végbemenő égési folyamatok optimalizálására, áramlással, hőátadással kombinált reakció vizsgálatok elvégzése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a gáznemű, folyékony és szilárd tüzelő anyagok tüzelési lehetőségeit. Érti a különböző tüzelési megoldások és tüzelőanyag konstrukciók alapvető célját és módszereit. Ismeri a tüzelés és tüzelőanyag technológiák biztonságtechnikai kérdéseit. Tisztában van a lángstruktúrákkal, lángstabilitással és a stabilitást befolyásoló tényezőkkel. Összekapcsolja a tűztérben lejátszódó kémiai reakció, áramlás és hőátadási folyamatokat. Tisztában van a tüzelőberendezések égésterében végbemenő égési folyamatokkal. Ismeri a gázturbina tűzterekben végbemenő égési folyamatokat. Tájékozott a belsőégésű motor égésterében végbemenő égési folyamatokat illetően. Tisztában van a tüzeléssel összefüggő reakció folyamatok vizsgálati lehetőségeivel. Tájékozott a tüzeléssel összefüggő folyamatok áramlással, hőátadással kombinált optimalizálásával.
Képesség
Alkalmazza a különböző tüzelési megoldásokat és tüzelőanyag konstrukciókat. Az adott tüzelési feladathoz kiválasztja a tüzelés megfelelő módszerét. Megtervezi az adott feladathoz szükséges tűzvezetési stratégiát. Alkalmazza a légfelesleg és emissziós számítási és mérési módszereit. Használja a nemzetközi tüzeléssel összefüggő adatbázisokat. A meghatározza a károsanyag emisszió csökkentési feladat megoldásához szükséges alkalmazandó módszereket. Leírja a a tüzeléssel összefüggő folyamatokat, áramlással, hőátadással kombinált reakció vizsgálatokkal. Kezeli a tüzelőberendezések égésterében végbemenő égési folyamatokat. Feltárja a gázturbina tűzterekben végbemenő égési folyamatokat. Értelmezi a belsőégésű motor égésterében végbemenő égési folyamatokat.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az energiazdálkodással és fenntarthatósággal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az tüzeléstechnikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a tüzeléstechnikai feladatok megoldása során. Figyelemmel követi az energetikai, gazdasági és társdalmi rendszerekben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadások szerves egységet képeznek. A hallgatók az előadáson a frontális oktatás módszerével szereznek ismereteket a tüzeléstechnika fogalomrendszeréről, a tüzeléstechnika területet jellemző sajátosságairól, módszereiről, amit a valóságot modellező példákon keresztül alkalmaznak. A fő témakörök: a tüzelőanyagok és tüzelési módszerek rendszere, osztályozása, az egyes leíró jellemzők meghatározása, a kémiai rekciók, hőátadásiés áramlástani folyamatok közötti összefüggések feltárása és alkalmazása a tüzelési folyamatok előrejelzésére, tervezésére. Az ismeretek alkalmazását segíti továbbá a komplex, projekt jellegű, házi feladat, amelynek során a hallgató egy kiválasztott tüzeléstechnikai feladat elemzését készítik el és készít előrejelzést a várható hatékonysági és környezeti folyamatokra.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
K. Annamalai, I.K. Puri: Combustion Science and Engineering Taylor & Francis 2007. ISBN 0-8493-2071-2
Ch.E. Baukal: Industrial Burners CRC press 2004. ISBN 0-8493-1386-4
Jegyzet
Jelenleg nem áll rendelkezésre jegyzet, az legkorábban 2025-ben várható.
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Tuzelestechnika/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2020. március 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése évközi teljesítménymérés egy összegző értékelés. Az összegző teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja házi dolgozat formájában, amely a szükséges elméleti ismereteket és alkalmazósi készségeket, képességeket kéri számon.. A tantárgy félévközi érdemjeggyel zárul. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékelést a hallgató legalább 50%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, potlással együtt.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A teljesítmény értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy elemzési feladat. A feladat célja, hogy a hallgatók egy, tüzeléssel összefüggően mérje fel az energiafelhasználás, energiaahatékonysági és környezetvédelmi adatait, állapítsa meg az ezek közötti összefüggéseket, trendeket és készítsenek előrejelzést a várható gazdasági és energiafelhasználási változásokra. A feladat sikeres teljesítésével 100 pont szerezhető és legalább 50 pontot kell elérni az eredményes teljesítéshez. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 42 |
összesen | 86 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki_tudományok_PhD_képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri a műszaki dokumentáció készítésének szabályait.
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
- Korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszerek felhasználásával innovatív módon képes megoldani a szakterületén felmerülő speciális műszaki problémákat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Bekapcsolódik gépészeti témájú kutatási és fejlesztési projektekbe, a cél elérése érdekében, a fejlesztői csoport tagjaival együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
hőtani, kémiai és áramlástechnikai alapfogalmak, matematikai ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |