Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Polimerek feldolgozástechnológiái II. (PhD szig.) | |||
Polymer processing technologies II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTDPF2 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Czvikovszky Tibor (71563153123) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | czvikovszky@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=42&l=a | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A Polimerek feldolgozástechnológiái II. c. tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse és elmélyítse a legkorszerűbb hőre lágyuló illetve térhálós polimer anyagok feldolgozási technológiáinak elméleti és gyakorlati alapjait. Bemutatásra kerülnek a hőre lágyuló polimerek feldolgozásának reológiai összefüggései, az ömlesztésének, keverésének és továbbfeldolgozásának folyamatirányítása. Az extrúzió, fröccsöntés, üregestest gyártás vezérlése. A gumiipar feldolgozóberendezései. Nagyszilárdságú polimer kompozitok erősítő szálai, a szál-mátrix határfelület leírása, hőre lágyuló és térhálós polimer mátrixok. A polimer kompozitok gyártástechnológiai megoldásai.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Érti a polimerek reológiai tulajdonságai és a feldolgozhatósága közti kapcsolatokat. Tájékozott a polimerek feldolgozását előkészítő keverési ill. szárítási technológiákat illetően. Átlátja a polimerek megömlesztésekor figyelembe veendő szempontokat, a technológiai paraméterek anyagszerkezetre gyakorolt hatását. Átlátja az egyes terméktípusok legyártásához használható feldolgozástechnológiák műszaki és gazdasági jellemzőit. Ismeri az alapvető feldolgozóberendezések felépítését, működési elvét, vezérlését. Érti a polimer erősítésének elvét, létrejöttének feltételeit. Megkülönbözteti a polimer kompozitok erősítőanyagait, azok tulajdonságait és kiszerelési formáit. Ismeri a polimer kompozitok mátrixanyagait, azok feldolgozáskor és felhasználáskor figyelembe veendő jellegzetességeit. Ismeri a szálerősített polimer kompozitok gyártástechnológiáinak elvét, technológiai és gazdaságossági szempontok szerinti előnyeiket, hátrányaikat. Tájékozott a polimer habok szerkezeti típusai, fizikai és kémiai gyártástechnológiái felől.
Képesség
Különbséget tesz a polimerek között reológiai jellemzőik alapján. Kiválasztja a polimer anyag és technológia figyelembevételével a szükséges anyagelőkészítő technológiákat. Elemzi a technológiai paraméterek hatását a termék minőségére. Kiválasztja műszaki és gazdaságossági szempontokat figyelembe véve egy termék gyártásához megfelelő polimer feldolgozástechnológiát. Megválasztja a megfelelő típusú, kapacitású feldolgozóberendezéseket, és azok technológiai paramétereit. Elemzi anyagok társíthatóságát kompozittechnikai célokra. Kiválasztja az adott célra megfelelő anyagú és kiszerelési formájú erősítőanyagot. Megválasztja az adott polimer kompozitből készült terméknek megfelelő mátrixanyagot. Megválasztja a termék műszaki előírásainak és mennyiségének megfelelő kompozit gyártástechnológiát. Feltárja a habosított termék jellemzői és annak gyártási technológiája közti kapcsolatot.
Attitűd
Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a polimer feldolgozástechnológiákkal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Érvényesíti a gazdaságosság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét polimerekkel kapcsolatos feladatok megoldása során. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a polimerek problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása interaktív előadás keretében zajlik. Az előadások részben a frontális oktatás, részben az anyag megvitatásának technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. A kis létszám biztosítja a hatékony kommunikációt és interakciót a hallgatók és az oktatók között az előadások során. Az ismeretek alkalmazása és készségszintű elsajátítása a hallgatók saját PhD munkájukban végzett elméleti munkái és önálló laboratóriumi vizsgálatai keretében történik, illetve az esetleges problémák megvitatására az előadási órákon kerül sor.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Czvikovszky T., Nagy P., Gaál J.: A polimertechnika alapjai, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2006. ISBN: 9634206212
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=17&l=m
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2021. szeptember 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése szóbeli vizsga alapján történik. A vizsgára bocsáthatóság szükséges feltétele az interaktív előadásokon való, legalább 70%-os részvétel. A tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás, képessség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja vizsga formájában, amely a szükséges elméleti ismereteket és alkalmazási készségeket kéri számon a teljesítményértékelés során. A tantárgy teljesítésének feltétele a szóbeli vizsga sikeres teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás, képessség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja vizsga formájában, amely a szükséges elméleti ismereteket és alkalmazási készségeket kéri számon a teljesítményértékelés során--------------------------------------------------------------------------------------------------------. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 40 |
összesen | 89 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki_tudományok_PhD_képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |