Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Polimer kompozitok I. (PhD szig.) | |||
Polymer composites I.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTDPK1 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Czigány Tibor Pál (71957716899) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | czigany@eik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=19&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célkitűzése, hogy részletesen megismertesse a hallgatókat a statisztikus, szabálytalan rövidszálas szerkezetek, mint kompozit erősítő anyagok (uniaxiális szálfolyamok, szálpaplanok, flíszek és szálbundák) szerkezeti, geometriai és mechanikai tulajdonságaival, statisztikus szerkezeti-mechanikai modellezési módszereivel, tervező rendszerekben alkalmazható anyagmodellekkel, a felhasználás lehetőségeivel, valamint a vizsgálati eredmények matematikai kiértékelésével.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a szálas szerkezetek esetén használt általános fogalmakkal. Rendszerezi a szálas szerkezetek típusait különböző szempontok szerint. Tisztában van a szálas szerkezetek geometriai és mechanikai tulajdonságait befolyásoló tényezőkkel. Érti a szálas szerkezetek matematikai leírásához szükséges alapvető módszereket. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az egy- és kétdimenziós szálas struktúrák statisztikus szerkezeti modelljének részleteit illetően. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az egy- és kétdimenziós szálas szerkezetekből vett mintadarabok kötegszerkezetét, feltételes szálhossz és szálorientáció jellemzőit, karakterisztikus sűrűségét illetően. Ismeri a mintadarab kötegszerkezetének megfelelő kötegmodell meghatározásának módját. Átlátja a szálorientáció és szálhossz mérési módszerek elvét, azok előnyeit és hátrányait, alkalmazási korlátjait. Tájékozott a szálak közötti, illetve a szál/mátrix határfelületi kapcsolatok tulajdonságait, és azok szilárdságot befolyásoló hatásait, valamint ezek mérési módszereit illetően. Tisztában van a szálas szerkezetek statisztikus szerkezeti-geometriai tulajdonságai jellemző hossz-, illetve területvariancia görbék minősítő szerepével. Ismeri a geometriai és szilárdsági vizsgálatok során mért mennyiségek statisztikai kiértékelési módszereit.
Képesség
Értelmezi egy adott szálas erősítő szerkezet műszaki adatait. Képes kiválasztani egy adott felhasználási célú kompozit anyag előállításához szükséges erősítő szerkezet típusát, anyagát. Feltárja az adott anyagtulajdonságot befolyásoló tényezőket. Kiválasztja az adott szálas szerkezet matematikai leírásához szükséges módszereket. Alkalmazza a vonatkozó szálas szerkezet matematikai modelljét a kívánt célra. Kiszámítja a keresett szerkezeti-geometriai jellemzők statisztikai paramétereit. Meghatározza a szálas szerkezetből vett mintadarab kötegszerkezetét. Méréseket végez a szálhossz és szálorientáció eloszlásának, valamint a húzószilárdság meghatározására. Elemzi a szálhossz, szálsűrűség és szálorientáció hatását a szilárdságra. Megtervezi a hossz- vagy területvariancia görbék felvételi módját és a szükséges méréseket. Elemzi a szerkezeti és szilárdsági jellemzők közötti összefüggéseket.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a matematikai modellekkel, a vizsgálatok kiértékelésével kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fejleszti a pontos feladatmegoldást, a mérnöki precizitást szolgáló képességeit. Törekszik az anyagvizsgálathoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Követi az szálas szerkezetek tervezésével kapcsolatos új technikákat, újdonságokat, új módszereket. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben együttműködik hallgatótársaival az előadási anyag feldolgozásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Ismeretei birtokában, elemzései alapján, megalapozott döntést hoz. Felelősséget vállal az általa alkalmazott modellek, anyagjellemzők pontosságát és felhasználhatóságát illetően. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása interaktív előadás keretében zajlik. Az előadások részben a frontális oktatás, részben az anyag megvitatásának technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazása és készségszintű elsajátítása a hallgatók saját PhD projekt munkájukban végzett elméleti munkái és önálló laboratóriumi vizsgálataikeretében történik, illetve az esetleges problémák megvitatására az előadási órákon kerül sor.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Vas L.M.: Idealizált statisztikus szálkötegcellák és alkalmazásuk. GlobeEdit, 2017, Beau Bassin, ISBN: 978-620-2-48604-0
Kollár L.P., Springer G.S., Mechanics of Composite Structures. Cambridge University Pres, 2003, Cambridge, ISBN: 0-521-80165-6.
Jegyzet
Jelenleg nem áll rendelkezésre jegyzet, az legkorábban 2022-ben várható.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=109&l=m
http://pt.bme.hu/~vas/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. január 20. |
Hatályosság vége: | 2021. szeptember 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén a szóbeli vizsga alapján történik. A vizsgára bocsáthatóság szükséges feltétele az interaktív előadásokon való, legalább 70%-os részvétel. A teljesítmény értékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája egy, az oktatási anyag választott témakörében tartandó maximum 10 perces ppt prezentáció. Ez az előadásokon megvitatott anyagon kívül tartalmazhatja a hallgató saját irodalom-feldolgozásának, illetve saját kutatásának ide illő egyes eredményeit is. A prezentáció során és azt követően megválaszolandók a vizsgáztató, illetve a többi vizsgázó által feltett kérdések.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tanulási eredmények értékelése egy prezentációval támogatott, szóbeli vizsga alapján történik. A szóbeli vizsga tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja szóbeli vizsga formájában, amely a mind az elméleti, mind a szükséges lexikális ismereteket is számon kéri a teljesítményértékelés során. ------------------------. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 40 |
összesen | 89 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki_tudományok_PhD_képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
statisztikai alapfogalmak, matematikai és műszaki mechanikai ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |