Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Polimerek Anyagszerkezettana és Technológiája | |||
Polymer Materials Science and Engineering
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTBG01 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 3 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Mészáros László | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | meszaros@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=117&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol, német | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMTBGA1 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEPTAG0P |
Célkitűzés
A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatókkal a polimerek, mint szerkezeti anyagok felépítését, tulajdonságaiknak a szerkezeti felépítéstől, hőmérséklettől, környezeti hatásoktól való függését, feszültség-deformációs kapcsolataik sajátosságait. Tárgyalásra kerülnek az alapvető polimer feldolgozástechnológiák, úgy mint: kompaundálás, extrúzió, koextrúzió, kalanderezés, fröccsöntés, rotációs öntés, valamint kompozit gyártási technológiák. Ezken túl tárgyaljuk a polimerek alkalmazástechnikáját és az újrahasznosítási lehetőségeket.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a polimerek és azok feldolgozástechnikáival kapcsolatos szakkifejezésekkel. Ismeri a polimerek jellemző fizikai és mechanikai tulajdonságait. Ismeri a polimerek molekulaszerkezetét és molekulatömegének jellemzőit. Érti a mesterséges polimerek előállításának alapjait. Tájékozott a polimerek kristályosodásának körülményeivel kapcsolatban. Átlátja a polimerek mechanikai tulajdonságainak idő- és hőmérsékletfüggését, valamint a dinamikus ingerre adott válaszukat. Tisztában van a polimer ömledékek viselkedésével (folyásgörbe, viszkozitás görbe) és az azt befolyásoló tényezőkkel. Érti a polimer feldolgozás technológiák alapjait és közös jellemzőit. Tájékozott az extrudálás, kalanderezés, hőformázás, fröccsöntés és üreges test gyártási technológiákkal kapcsolatban. Ismeri a fröccsöntő szerszámok általános felépítését és alapvető típusait. Tájékozott a polimer mátrixú kompozitok anyagaival és a kompozitok alapvető gyártási technológiáival kapcsolatban. Rendszerbe foglalja a különféle polimerek újrahasznosításának lehetőségeit.
Képesség
Helyesen használja a polimergyártásban elterjedt szakkifejezéseket. Kiválasztja a megfelelő polimert külömböző alkalmazásokhoz. Kiszámítja a polimerek különböző átlagos molekulatömegét (Mn, Mw). Leírja a polimerek előállításának fő befolyásoló paramétereit. Feltárja a kristályosság és a kristályosodás és a polimerek fizikai tulajdonságai közötti kapcsolatokat. Egyszerű kvalitatív modellekkel leírja a polimerek hosszú távú viselkedését (kúszás, feszültség-relaxáció). Különbséget tesz a newtoni és a nem newtoni folyadékok között. Kiválasztja a megfelelő gyártástechnológiát a különböző geometriájú polimer termékekhez. Meghatározza a legfontosabb paramétereket és azok hatását a polimer feldolgozására. Meghatározza a fröccsöntő szerszám részeit és fő funkcióit. Képes egyszerű kompozit alkatrészeket előállítani kézi laminálással. Különbséget tesz a a térhálós és a lineáris szerkezetű polimerek újrahasznosítási technikái között.
Attitűd
Törekszik az együttműködésre az oktatóval és a hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a polimertechnikával kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Folyamatosan fejleszti a problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszerét. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik a fenntartható fejlődés elveinek a polimertechinkában történő érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a polimertechnikával kapcsolatos feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket a munkájával kapcsolatban. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget vállal az általa szolgáltatott anyagjellemzők pontosságát és felhasználhatóságát illetően. Elkötelezett a mérési, laboratóriumi munkák precíz végrehatásával kapcsolatban. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás és laboratóriumi gyakorlat keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és készségszintű elsajátítására a laboratóriumi gyakorlatokon kerül sor, különböző feladatokat kell csoportosan megoldani. A laboratóriumi foglalkozások az előadásokon elhangzottak gyakorlati bemutatásával, mérési feladatok elvégzésével segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A hallgatók a képesség, attitűd és autonómia és felelősség kompetenciaelemekre alapvetően a laboratóriumi gyakorlatok elvégzése által tesznek szert.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
J. R. Fried: Polymer Science & Technology, 3rd edition, Prentice Hall, 2014, Upper Saddle River, NJ, ISBN 978-0-13-703955-5.
G. W. Ehrenstein: Polymeric Materials (Structure-Properties-Applications), Carl Hanser Verlag, 2001, Munich, ISBN: 1569903107.
Czvikovszky T., Nagy P., Gaál J.: A polimertechnika alapjai, Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2006. ISBN: 9634206212
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A szorgalmi időszakban: A félév végi aláírás megszerzésének feltétele a 10 laboratóriumi gyakorlat kivétel nélküli sikeres teljesítése. A laboratóriumi gyakorlatok elején a hallgatók beugró ZH-t írnak, amely akkor minősül sikeresnek, ha a hallgató több, mint 40%-osra írja meg azt. Ekkor a hallgató a laborgyakorlaton részt vehet. A beugró ZH eredményétől függően a hallgató pontokat gyűjthet, mégpedig a következőképpen: 41%-70%: 0 pont; 71%-85%: 1 pont; 86%-100%: 2 pont. A tárgy szóbeli vizsgával zárul, amely sikerességének feltétele a 40%-ot meghaladó teljesítés. A vizsga maga 80 pontos, így a vizsgajegy a következő ponthatárok alapján kerül megállapításra: Laborpontok beszámítása esetén: 0-40: elégtelen; 41-55: elégséges; 56-70: közepes; 71-85: jó; 86-100: jeles. Csak a vizsgán nyújtott teljesítmény alapján: 0-32: elégtelen; 33-44: elégséges; 45-56: közepes; 57-68: jó; 69-80: jeles. A hallgató a számára kedvezőbb pontozási rendszer alapján kapja az érdemjegyet.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 10 | |
Célja, leírása: | A félév végi aláírás megszerzésének feltétele a 10 laboratóriumi gyakorlat kivétel nélküli sikeres teljesítése. Az a hallgató, aki nem jelenik meg a laborgyakorlat kezdő időpontjáig, nem vehet részt a laborgyakorlaton. A laboratóriumi gyakorlatokon csak azon hallgatók vehetnek részt, akik egyrészről a kötelező felszerelést magukkal hozták: saját, kitöltetlen jegyzőkönyv, számológép, személyazonosság igazolására alkalmas igazolvány. A laboratóriumi gyakorlatokon a hallgatók az előre kiadott segédletek alapján felkészülten jelennek meg. A elején a hallgatók beugró ZH-t írnak (szintfelmérő értékelés), amely akkor minősül sikeresnek, ha a hallgató több, mint 40%-osra írja meg azt. Ekkor a hallgató a laborgyakorlaton részt vehet. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli vizsgán az egész félév anyagát számon kérjük, azaz az előadások anyagain kívül a laboratóriumi gyakorlaton elsajátítandó kompetenciaelemeket is ellenőrizzük. A vizsga elején a hallgató 3 különböző tématerületet érintő kérdést kap, amely kérdések megválaszolásához megfelelő mennyiségű felkészülési idő áll rendelkezésére. A vizsga akkor lehet sikeres, ha a hallgató minden kérdésre érdemi választ ad. A vizsga sikeres teljesítésének feltétele a vizsgán nyújtott 40%-ot meghaladó teljesítmény. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | opcionális (rész)vizsgaelem, csak a hallgató számára kedvezőbb esetben vehető figyelembe | |
Leírás: | A félév során gyűjtött laboratóriumi pontok a vizsgába beszámíthatnak. A laboratóriumi gyakorlatokon a beugró ZH eredményétől függően a hallgató pontokat gyűjthet, mégpedig a következőképpen: 41%-70%: 0 pont; 71%-85%: 1 pont; 86%-100%: 2 pont. A vizsga maga 80 pontos, így a vizsgajegy a következő ponthatárok alapján kerül megállapításra: Laborpontok beszámítása esetén: 0-40: elégtelen; 41-55: elégséges; 56-70: közepes; 71-85: jó; 86-100: jeles. Csak a vizsgán nyújtott teljesítmény alapján: 0-32: elégtelen; 33-44: elégséges; 45-56: közepes; 57-68: jó; 69-80: jeles. A hallgató a számára kedvezőbb pontozási rendszer alapján kapja az érdemjegyet. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 41 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Évközi eredmények beszámítása | 20 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 91 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 91 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 70 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
vizsgafelkészülés | 42 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 50 |
összesen | 176 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2021. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
Képesség
- Képes integrált ismeretek alkalmazására a gépek, a gépészeti berendezések, rendszerek és folyamatok, a gépipari anyagok és technológiák, valamint a kapcsolódó elektronika és informatika szakterületeiről.
Attitűd
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |