Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Szerkezet- és üzemtani ismeretek A | |||
Engineering structures and their oparation A
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBESA | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Grőb Péter (71725336606) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | grob.peter@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://gt3.bme.hu/besa | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja: megismertetni a hallgatókkal a műszaki kommunikáció szabványosított „nemzetközi nyelvét”, a 2D-s műszaki ábrázolás legfontosabb szabályait. Bemutatni és begyakoroltatni a 3D-s termékek szabványos 2D-s ábrázolását és rajzi méretezését, a legjellegzetesebb szabványos elemeket, csavarkötéseket, az alkatrészek csatlakozá-sát, tűréseket és illesztéseket, valamint a termékek modellezése során felismerendő gyártáshelyes kialakításokat, sza-badkézi és szerkesztett rajzi technikákat alkalmazva. Alapismeretek átadása a hallgatóknak a további műszaki tár-gyakban rajzi formában megjelenő adatok olvasásához és a konstrukciós, szerkesztési feladatok önálló kidolgozásá-hoz.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a különféle nézetrendeket és tudja alkalmazni azokat. Ismeri a síklapú- és a forgástestek vetületi ábrázolását, vetület-kiegészítéseit. Ismeri az alapvető műszaki rajzok típusait (alkatrészrajz, összeállítási rajz, stb.). Birtokában van az egyszerűsített szabványos ábrázolási, megjelenítési módoknak. Érti a menetábrázolás szabályait és a csavarkötések alaptípusait, felépítését. Érti az alkatrészek és az összeállítások rajzi méretezését. Tájékozott a jellegzetes gépelemek (hegesztés, fogaskerék, rugó, csapágy) ábrázolását illetően. Tájékozott a tűrésezés és azok ellenőrzésére vonatkozó előírások, szabványok témakörében. Átlátja a gépszerkesztési és ábrázolási feladatok és problémák megoldására szolgáló eszközöket, módszereket és az alapvető műszaki rajzi szabványokat. Tisztában van felületi érdesség megadásával és azok ellenőrzésére vonatkozó előírásokkal.
Képesség
Különbséget tesz a különféle vetítési módok között. Képes a műszaki gyakorlatban axonometrikusan, illetve vetületekben ábrázolt 2D-s rajzi adatok olvasására, értelmezésére. Képes egy termék alkatrész- és összeállítási rajzainak elkészítésére. Következtet a szabványos ábrázolási módokból a geometriai kialakításra. Értelmezi és ábrázolni tudja az alapvető csavarkötéseket. Kiválasztja a megfelelő méretezési módokat az alkatrész vagy összeállítási rajzoknál. Képes néhány jellegzetes gépelem, ill. kialakítás (hegesztés, fogaskerék, rugó, csapágy) értelmezésére, ábrázolására. Kiválasztja szükség esetén a megfelelő tűrést, tudja értelmezni a rajzon lévő tűréselőírásokat. Megoldja egy műszaki rajz értelmezését (rajzolvasás). Kiválasztja az adott alkatrészhez a megfelelő felületi érdességet.
Attitűd
Nyitott az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Munkája során folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását. Törekszik a műszaki ábrázolási feladatok megoldáshoz szükséges szabványrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos, hibamentes és egyértelmű feladatmegoldásra. Gondolkozásában követi a rendszerelvű megközelítést.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a műszaki ábrázolási feladatok és problémák végiggondolását és a rendelkezésre álló eszközök, ismerek alapján annak megoldását. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – felelősségteljesen és tapasztalatainak megosztásával együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Felelősséget vállal az elvégzett munkájáért, javaslatainak és döntéseinek következményeiért. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tárgy elméleti tananyagának átadására a heti két órás előadás szolgál. Itt kerülnek - példákkal alátámasztva - ismertetésre azok a műszaki ábrázolási ismeretek, amelyek szükségesek a rész-, illetve az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítéséhez. A gyakorlati foglalkozáson az előadáson elhangzott tananyag begyakorlására, mélyebb elsajátítására helyezzük a hangsúlyt. A gyakorlati foglalkozások műveltető jellegűek, a hallgató aktív részvételét igénylik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Házkötő István: Műszaki 2D-s ábrázolás. 45079, Műegyetemi Kiadó, Bp. 2006.
Grőb Péter: Műszaki ábrázolás feladatgyűjtemény, 2009
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2017. szeptember 2. |
Hatályosság vége: | 2022. szeptember 1. |
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A feladat célja: megismerkedni a műszaki rajzokkal, gyakorolni a vonaltípusok és vonalvastagságok, valamint a méretnyilak rajzolását, gyakorolni a rajzok szabványírással történő feliratozását. A feladat során a tantárgy honlapján megtalálható két rajz ceruzás, kézi technikával történő lemásolása szükséges két darab A4-es rajzlapra. A feladat része még egy A4-es papírra írt szabványírás beadása, amelynek célja a műszaki rajzok betűtípusának gyakorlása. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A feladat célja: gyakorolni a szabadkézi alkatrészrajzok és szerkesztett összeállítási rajz készítését valós termék alapján, a mérethálózat felépítését, a felületi érdességek és a tűrések alkalmazását. A feladat: a rajztermi gyakorlatokon kézbekapott tengelykötés modellek összes alkatrészeinek szabadkézi alkatrészrajzainak elkészítése, legvégül az alkatrészrajzok alapján a szerkesztett (vonalzóval, körzővel) összeállítási rajz elkészítése. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés célja a hallgató térlátás ismeretének felmérése. A teljesítményértékelés során négy feladattal mérjük ezt: 1. feladat: síklapú (egyszerű) testek vetület-kiegészítése (2 pont), 2. feladat: hengeres testek vetület-kiegészítése (2 pont), 3. feladat: axonometrikus test ábrázolása három megadott nézetben (3 pont), 4. feladat: axonometrikus test ábrázolása szükséges számú nézetben + mérethálózat (2+1 pont). A zárthelyi akkor sikeres, amennyiben a pontszám eléri a legalább 5 pontot! Az 5 pontot tetszőleges módon össze lehet szedni, nincs oldalankénti vagy feladatonkénti minimumkövetelmény. | |
4. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző teljesítményértékelés célja: az elméleti tudás és a rajzolvasási készség felmérése. A zárthelyi két részből áll: Első rész: elméleti kérdések gyakorlati alkalmazása a félév anyagából, Itt a következő feladattípusok lehetnek: elméleti kérdések rajzos formában történő alkalmazása, elméleti kérdések (alap definíciók), tűréstechnikai számítás, csavarkötés (és menetek) rajzi kérdések. (15 pont) Második rész: egy összeállítási rajzból kettő darab alkatrészrajz műhelyrajzának elkészítése ceruzás technikával. A kirészletezésnél szükséges számú nézetben (metszetben) kell ábrázolni az alkatrészt, kevesebb vagy több (felesleges) nézet (metszet) nulla pontos feladatot jelent. A két alkatrészből legalább az egyiknek jónak kell lennie a sikeres teljesítményértékeléshez (20+10+5 pont). A sikeres zárthelyihez az első részből legalább 7,5 pontot, a második részből legalább 12,5 pontot el kell érni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 10 % |
4. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 46 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 46 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 10 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2017. szeptember 2. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2022. szeptember 2. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
energetikai_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
Képesség
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
Önállóság és felelősség
- Önállóan Képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |