Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hőerőművek II. (PhD szig.) | |||
Thermal Power Plants II (PhD)
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENHDS2 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Bihari Péter | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | bihari@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy oktatásának célja a hallgatók megismertetése az energetikában alkalmazott termeléstervezési erőforrásallokációs (terheléselosztási) problémákkal és az azok megoldásához alkalmazható egyes módszerekkel. Az erőforrásallkoációs problámák megoldásának első lépése a vizsgált energetikai rendszerek viselkedésének leírása, így a tantárgyban hangsúlyos szerepet kap az egyes energetikai berendezések és rendszerek leírására szolgáló ún. ternelési függvények meghatározása, amelyhez a statisztikai elemzések eszköztárát alklamazzuk. Ennek birtokában a hallgatók képesek lesznek az összetett energetikai rendszerek és folyamatok leírására, az erpforrásallokációs feladat megfoglamazására. A tantárgy másik fontos célkitűzése, hogy átfogó képet adjon azon lágy számítási módszerekről (pl. genetikus, differenciálevolúciós, részecske-raj algoritmus), amelyek e problémák megoldására alkalmasak.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Azonosítja az energetika erőforrásallokációs (terheléselosztási) problémáit. Megkülönbözteti a termeléstervezési és beruházási problémákat. Értelmezi az erőforrásallokációs feladat célfüggvényét. Ismeri az egyes energetikai berendezések és rendszerek termelési függvényeit. Megfelelő programozási ismeretekkel rendelkezik (Excel VBA, Matlab). Tájékozott az energetikai területen alkalmazható lágy számítási módszereket illetően. Tisztában van a genetikus algoritmus sajátosságaival. Tájékozott a differenciál-evolóciós algoritmus alapvető jellemőzi tekintetében. Tájékozott a részecske raj algoritmus alapvető jellemőzi tekintetében. Összekapcsolja a termelési függvényeket a termeléstervezési feladat célkitűzéseivel.
Képesség
Elemzi az energetika erőforrásallokációs (terheléselosztási) problémáit. Azonosítja a termeléstervezési és beruházási problémákat. Feltárja az erőforrásallokációs feladat célfüggvényét. Leírja az egyes energetikai berendezések és rendszerek termelési függvényeit. Elkészíti az erőforrásallokációs feladat megoldásához szükséges számítógépi programokat. Kiválasztja az energetikai területen alkalmazható lágy számítási módszerek közül a probléma megoldásához legmegfelelőbbet. Alkalmazza a genetikus algoritmust egyszerűbb erőforrásallokációs feladatok megoldásához. Használja a differenciál-evolóciós algoritmust összetett erőforrásallokációs feladatok megoldásához. Alkalmazza a részecske raj algoritmust energetikai beruházások optimálásához. Megoldja az összetett termeléstervezési, üzemviteli stratágiai feladatokat.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az energiazdálkodással és fenntarthatósággal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiagazdálkodási, gazdaságtani problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az energiagazdálkodási feladatok megoldása során. Figyelemmel követi az energetikai, gazdasági és társdalmi rendszerekben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A hallgatók az előadáson a frontális oktatás módszerével szereznek ismereteket az összetett energetikai rendszerekre jellemző erőforrásallokációs problémákról, a rendszerek és rendszerelmek leírása szolgáló termelési függvényekről, valamint a problámák megoldásához szükséges statisztikai és lágy számítási módszerekről. A tanult elméleti ismereteket önálló gyakorlás, gyakorlófelaatok utján mélyétik el, amelyek számítógépes környezetben történnek és alapvető programozási ismereteket igényelnek, életszerű rendszerek adatait felhasználva építenek fel komplex megoldási struktúrákat egyszerűbb feladatok esetére.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
A tantárgyhoz az adatlap kitöltésének időpontjában nem áll rendelkezésre ISBN azonosítóval rendelkező könyv, az legkorábban 2022-re várható.
Jegyzet
Dr. Bajalinov Erik, Bekéné Rácz Anett: Operációkutatás I., 2010.
Dr. Bajalinov Erik, Bekéné Rácz Anett: Operációkutatás II., 2010.
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Eromuvi_technologia(MSc)/MEET-Tulterheles_teljes.pdf
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2020. március 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítménymérés (részteljesítmény-értékelés) és az írásbeli vizsga alapján történik. Az írásbeli vizsga a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja dolgozat formájában, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során. A tantárgy írásbeli vizsgával zárul. A vizsgára bocsáthatóság feltétele, hogy az évközi teljesítményértékelést a hallgató legalább 50%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, potlással együtt.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A teljesítmény értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy elemzési feladat. A feladat célja, hogy a hallgatók egy, tüzeléssel összefüggően mérje fel az energiafelhasználás, energiaahatékonysági és környezetvédelmi adatait, állapítsa meg az ezek közötti összefüggéseket, trendeket és készítsenek előrejelzést a várható gazdasági és energiafelhasználási változásokra. A feladat sikeres teljesítésével 100 pont szerezhető és legalább 50 pontot kell elérni az eredményes teljesítéshez. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az írásbeli vizsgán a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek meglétét mérjük fel elméleti (teszt és kifejtős) kérdések, elemzési (pl. alrendszerekre bontás) és egyszerű számítási feladatok formájában. Ennek munkaideje 120 perc, legfeljebb 100 pont szerezhető. A vizsga akkor eredményes, ha az írásbeli részben legalább 50%-os eredményt ért el. -----------------------------------------. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 25 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
hőtani, kémiai és áramlástechnikai alapfogalmak, matematikai ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |