Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Szerkezet- és üzemtani ismeretek B | |||
Engineering structures and their operation B
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBESB | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Grőb Péter | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | grob.peter@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/besb | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBESA, BMEGEMMBEME | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEAES2 |
Célkitűzés
A tárgy célja megismertetni a hallgatókat a gépszerkesztés elveivel és módszereivel, alapfeladataival. Felkészíteni egyszerűbb konstrukciós számítások önálló megoldására: szerkezeti modellek alkotására, a lehetséges tönkremeneteli okok felismerésére, az igénybevételi és a határállapotok becslésére, a méretezési és/vagy az ellenőrzési eljárás végrehajtására, különös tekintettel a gépekben található különbféle kötésekre, térképző elemekre, tengelyekre forgórészekre, tengelykapcsolókra, sikló- és gördülőcsapágyakra, a mechanikus hajtások jellemzően előforduló fajtáira, a fogaskerék-, csiga-, szíj-, lánc- és dörzs hajtásokra. További célkitűzés a számítógéppel segített tervezés alapvető módszereinek megismertetése, a tervezésben való alkalmazás lehetőségeinek bemutatása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a gépszerkezetek méretezésének, ellenőrzésének legfőbb alapelveit. Megkülönbözteti a kötések és kötőelemek legfontosabb típusait, tudja azok működési elvét, kiválasztási, méretezési, ellenőrzési módszereit. Megkülönbözteti a fém-, gumi- és egyéb rugók legfontosabb típusait, tudja azok kiválasztási, méretezési, ellenőrzési módszereit. Ismeri a tengelyek és forgórészek méretezési és ellenőrzési módszereit, beleértve a kifáradásra való ellenőrzést. Rendszerbe foglalja a különböző tömítéseket, működési mechanizmusukat. Rendszerezi a különböző sikló- és gördülőcsapágyak főbb jellemzőit és működési elvét. Ismeri a tengelykapcsolók típusait, fajtáit, azok sajátosságait, valamint főbb jellemzőit. Tájékozott a fogaskerék-hajtások és csiga-csigakerék hajtópárok főbb jellemzőiről, azok geometriai kialakításáról, felhasználásukról. Tisztában van a számítógéppel segített modellezés geometriai alapjaival. Birtokában van az alkatrészmodellezés főbb lépéseinek és az alkalmazott alaksajátosságoknak. Tájékozott a több alkatrészből álló, komplex struktúrák, összeállítások felépítésének elveivel. Rendelkezik a számítógépes modellek dokumentálásának az alapfogalmaival.
Képesség
Alkalmazza a gépészeti tervezés számítási, modellezési elveit és módszereit. Kiválasztja a számára megfelelő anyaggal, erővel és alakkal záró kötéseket, kötőelemeket, tudja azokat méretezni, ellenőrizni. Használja a fém- és gumirugók kiválasztásával, méretezésével, ellenőrzésével kapcsolatos ismereteit. Különbséget tesz a különféle tömítések között, felhasználva ismereteit. Azonosítja a különféle forgórészeket, tudja azok kifáradásra való méretezését. Képes egyszerűbb sikló- és gördülőágyazások kiválasztására, azok geometriai és alapvető szilárdsági méretezését elvégezni. a megfelelő tömítést. Kiválasztja a mechanikus hajtásrendszerbe megfelelő tengelykapcsolót. Képes a fogaskerék-hajtópárok, a csiga-csigakerék hajtópárok geometriai méretezésére, kiválasztására. Képes valós alkatrészek, geometriák alapján számítógépes modellalkotásra. Felhasználja tudását gépészeti alaksajátosságok alkalmazásával parametrikus, rugalmasan kezelhető alkatrészmodellek készítésére. Megoldja a több alkatrészmodell összekapcsolásával létrejövő komplex modelleket, gépészeti összeállításokat. Elkészíti a CAD modellek alapján az elektronikus, illetve nyomtatható dokumentációt.
Attitűd
Nyitott az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Munkája során folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását. Törekszik a műszaki feladatok szabványrendszerének megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos, hibamentes és egyértelmű feladatmegoldásra. Gondolkozásában követi a rendszerelvű megközelítést. Nyitott a fejlett számítógépes rendszerek használatára.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tárgy elméleti tananyagának átadására a heti két órás előadás szolgál. Itt kerülnek - példákkal alátámasztva - ismertetésre azok a műszaki ismeretek, amelyek szükségesek tudás kompetenciák, illetve az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítéséhez. A gyakorlati foglalkozáson az előadáson elhangzott tananyag begyakorlására, mélyebb elsajátítására helyezzük a hangsúlyt. A gyakorlati foglalkozások műveltető jellegűek, a hallgató aktív részvételét igénylik. A laborfoglalkozások során a korszerű, számítógépes rajzolás és tervezés alapvető technikáit ismertetjük.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
1. Tóth S., Molnár L., Bisztray S., Marosfalvi J.: Gépelemek 1., Műegyetemi K., 2007. (45080)
2. Simon - Kozma - Molnár - Karsai - Nguyen - Király: Gépelemek 2., Műegyetemi K., 2008. (45084)
3. Máté L.: Gépelemek 2 példatár., BME Printer Nonprofit Kft., 2012 (45092)
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 1. |
Hatályosság vége: | 2022. szeptember 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése négy évközi írásbeli összegző teljesítményértékelés alapján történik. A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A zárthelyi feladatai az alábbiak szerint épül fel: - 10 db kiskérdés a tantárgy honlapjára feltöltött, az oktató által kidolgozott kérdésekből. (10 × 2 pont), - 1 db összetett elméleti kérdés (10 pont), - 2 db számpélda (2 × 10 pont). A sikeres zárthelyihez el kell érni legalább 20 pontot - tetszőleges módon, nincsenek külön kritériumszabályok. A zárthelyik külön-külön 50 pontosak és 25%-25%-ot számítanak a végső érdemjegyben. Az első zárthelyi témakörei: Csavarkötések, alakkal-, anyaggal-, erővel záró kötések, nyomatékátvivő kötések, rugók, tömítések, tengelyek. A második zárthelyi témakörei: gördülő- és siklócsapágyazások, tengelykapcsolók, hajtástechnikai elemek.. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az első zárthelyi célja, hogy a hallgató számot adjon arról, hogy megfelelően elsajátította az AutoCAD szoftver alapvető rajzoló, szerkesztő funkcióit és ezekkel képes egyszerűbb ábrákat, műszaki rajzokat készíteni. A dolgozatban több kisebb feladatot kell elkészíteni. A zárthelyi célja, hogy a hallgató számot adjon arról, hogy megfelelően elsajátította az oktatott 3D-s modellező szoftver alapvető, alaksajátosságokra épített modellépítés, összeállítási modellezés, prezentáció készítés és az ezekből készíthető 2D-s rajzi készítés funkcióit. A zárthelyiben egyszerűbb alkatrészeket, azokból összeállítási modellt és robbantott szerelési modellt kell készíteni, valamint az egyik alkatrészről 2D-s rajzot is. A rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. Csak a laborban lévő számítógépek használhatók a zárthelyi megírására. Az elérhető maximális pontszám dolgozatonként: 100 pont, ebből minimálisan 40 pontot kell elérni. A zárthelyik külön-külön 25%-25%-ot számítanak a végső érdemjegyben. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 86 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 86 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 70 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 64 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 25 |
összesen | 180 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2017. szeptember 2. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2022. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
- Részletesen ismeri a számítógépes tervezés, modellezés és szimuláció energetikai szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
Képesség
- Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex energetikai rendszerek globális tervezésére, létesítésének előkészítésére és irányítására, majd üzemeltetésére.
- Képes az energetikai gépek, rendszerek és folyamatok tervezésében, szervezésében és működtetésében használatos eljárások, modellek, információs technológiák alkalmazására és azok továbbfejlesztésére.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |