Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Kompozitok erősítőanyagai | |||
Reinforcements of Composites
|
||||
Tantárgykód | BMEGEPTNG16 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Bakonyi Péter (71404669873) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | bakonyi@pt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Polimertechnika Tanszék | |||
http://www.pt.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=113&l=m | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókkal a polimer kompozitok erősítőanyagait, az egyes erősítőanyagok előállítását és az ezekből előállított, a kompozit-technológiában leggyakrabban alkalmazott szálas szerkezetek (szabálytalan és szabályos 1D, 2D és 3D szálas szerkezetek) alapfogalmait, fajtáit, felépítését és tulajdonságait, az előállításukhoz alkalmazott technológiákat, kiválasztási szempontjait, valamint a szakterület szakkifejezéseit. A tantárgy a kompozitok erősítőanyagainak elméleti ismeretanyagának megismerése mellett gyakorlati oldalról is segíti a megszerzett ismertanyag beépülését, minél szélesebb körű elsajátítását.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a polimer kompozitok erősítőanyagainak előállítási módszereivel. Rendszerbe foglalja a polimer kompozitok erősítőanyagait különböző szempontok szerint. Tisztában van a szálas szerkezetek alapfogalmaival, tulajdonságaival. Érti a különböző struktúrájú erősítőszerkezetek jellemző viselkedési törvényszerűségeit. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a szálas szerkezetek előállítására használt tecnológiákról és azok alkalmazhatósági korlátairól. Ismeri az egyes felületkezelő szerek jellemzőit és azok szál-mátrix adhézióra gyakorolt hatását. Tájékozott az egyedi szálak és szálszerkezetek vizsgálati módjairól és az eredmények kiértékelésének lépéseiről. Meghatározza a kompozitok felhasználási területének és mátrixanyagának ismeretében az alkalmazandó erősítőstruktúrát. Ismeri a 3D-s erősítőstruktúrák főbb típusait, azok kialakításának módjait. Tájékozott a kompozit erősítőstruktúrák kialakítására használt robotok témakörében.
Képesség
Kiválasztja adott anyagjellemző meghatározására alkalmas vizsgálati módszereket. Képes kiválasztani a kompozit felhasználási területének figyelembevételével a célnak legmegfelelőbb erősítőanyagot és struktúrát. Értelmezi az erősítőanyagok, szálas szerkezetek jellemzésére vizsgálati szabványban leírt előírásokat, utasításokat, szabályokat. Feltárja kompozit szerkezet kialakítását befolyásoló tényezőket. Megválasztja az erősítőstruktúra jellemzéséhez szükséges vizsgálati módszereket, berendezéseket és eszközöket. Kezeli az egyedi szálak és szálas erősítőszerkezetek vizsgálatára használt berendezéseket. Készség szinten használja szálak és szálas szerkezetek minősítésére vonatkozó viszgálati módszereket. A vizsgálati eredmények alapján meghatározza a kompozit erősítésére használt anyag jellemzőit. Azonosítja az adott erősítőanyagokat és struktúrákat és azok jellemzőit. Képes a kapott vizsgálati eredményeket értelmezni, rendszerezni és azok összesítésével mérési jegyzőkönyvet írni.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az erősítőanyagok előállításával és jellemzésével kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Folyamatosan fejleszti a feladatmegoldáshoz szükséges, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Törekszik a szálak és szálas szerkezetek anyagvizsgálatához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Követi a kompozitok erősítőanyagainak előállítására és vizsgálatára vonatkozó új technikákat, újdonságokat, új módszereket. Fogékony a szakirodalmakban a kompozit erősítőanyagokra vonatkozó újonnan megjelenő információkra.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Csoportos feladat esetén – egy csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladat megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján önálló, felelős, megalapozott döntést hoz. Összehasonlítja a megfogalmazott célra általa választott erősítőanyagokat más azonos célra választható erősítőanyagokkal. Felelősséget vállal az általa szolgáltatott anyagjellemzők pontosságát és felhasználhatóságát illetően.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás és laboratóriumi gyakorlat keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és készségszintű elsajátítására a laboratóriumi gyakorlatokon kerül sor, ahol egy kiadott projektfeladatot kell - a csoportmunka-készségeket is fejlesztő módon - csoportosan megoldani. A projektmunkát a félév végén leadandó csoportos laborgyakorlati jegyzőkönyv formájában kell bemutatni.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Hearle J. W. S.: High-performance fibres. CRC Press, Boca Raton (2001). ISBN 0-8493-1304-X
Murphy J.: The Reinforced Plastics Handbook. Elsevier, Oxford (1998). ISBN 1-85617-348-8
Morgan P.: Carbon Fibers and Their Composites. Taylor & Francis, Boca Raton (2005). ISBN 978-1-4200-2874
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.pt.bme.hu/tantargy.php?id=113&l=m
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2020. szeptember 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli összegző teljesítménymérés, valamint egy részteljesítmény mérés alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, amely a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. A részteljesítmény értékelés (projektmunka jegyzőkönyve): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, amelynek megjelenési formája a csoportosan készített, több laboratóriumi gyakorlat ismeretanyagát magában foglaló projektmunka, amelyet laborgyakorlati jegyzőkönyv formájában készítenek el.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés együttesen vizsgálja és méri fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát méri fel. Az összegző értékelés 100%-ban az elméleti ismeretekre fókuszál. Teljesítése a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban esedékes. A feladattal legfeljebb 70 pont szerezhető, amelynek során minimum 50% elérendő. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, képesség, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy kizárólag csoportosan készíthető projektfeladat elkészítése. A feladatokat és a csoportok beosztását a második oktatási hétig kell véglegesíteni. Az elkészített, több laboratóriumi gyakorlat ismeretanyagát magában foglaló projektfeladat (csoportos laborgyakorlati jegyzőkönyv) tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 14. oktatási héten kerül sor. A feladattal legfeljebb 30 pont szerezhető, amelynek során minimum 50% elérendő. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 90 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 75 % - 90 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 60 % - 75 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 60 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 18 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2020. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a gépészeti területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára és elemzésére, a vizsgálati eredmények értékelésére és dokumentálására.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |