Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Alkalmazott formatervezés | |||
Applied Industrial Design
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTAF | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 2 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Darabos Anita DLA (71564291732) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | darabos.anita@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://gt3.bme.hu/btaf | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBTF2 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEATF4 |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatót a terméktervezés, termékrendszer-tervezés, a tárgyak, folyamatok, szolgáltatások és azok rendszerének sokrétűségével, a termék teljes életciklusaiban. A design strukturális, szervezeti, funkcionális és gazdasági összefüggéseit a termék esztétikai és szemiotikai tulajdonságainak szempontjából tárja fel és újra értékeli a terméket a formatervezésen keresztül. Célja a formatervezés esztétikai stratégiai problémamegoldó törvényszerűségeinek megismertetése. Elősegíti a design interdiszciplináris szemléletmódjának megértését és gyakorlati alkalmazását. Az előadásokon megszerzett elméleti ismereteket a hallgatók által készített konkrét saját termék kutatása, tervezése mélyíti el. Termék innovációval, új versenyképes formatervezéssel járuljon hozzá az életminőség növeléséhez a természeti, társadalmi és gazdasági környezetünkben.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a termékrendszerek környezetre gyakorolt hatásainak fő törvényszerűségeit. Ismeri a termék és formatervezés történetét, paradigmaváltásait. Ismeri a termék forma és anyag fontosabb funkció alapkapcsolatait. Átlátja a termék létrehozásához és működéséhez szükséges input és output rendszereit. Érti a termékéletciklus tervezést, fontosabb, jelentősebb állomásait. Értelmezi a termék “bölcsőtől a bölcsőig” szemléletű értékelő és minősítő és tervező rendszerét. Érti a kapcsolódó szaktudományok tervezéssel kapcsolatos eredményeit. Átlátja a gazdasági körfolyamatok termékekre vonatkozó rendszereit és hatását. Értelmezi a természeti, a gazdasági és a társadalmi, gyakorolt hatásait. Meghatározza a design értelmezésének főbb irányát, szempontjait.
Képesség
Képes a valós és virtuális vizuális rendszerek absztrakt modellekkel (szabadkézi rajz, számítógépes modellezés, térbeli modellezés ). Alkalmazza a vizuális rendszerekben végbemenő folyamatok leírására. Képes a vizuális rendszerek és folyamatok többszempontú elemzésére. Képes a különböző formai irányzatokban, vizsgálódni, tájékozódni. Elemzi egyszerűbb formatervezői problémák azonosítására, azok megoldásához, háttér feltárására, megfogalmazására és (tanult gyakorlati alkalmazásával). Feltárja a vizuális forma és szín ismereteinek birtokában akár egyszerű akár összetett funkcionális rendszerek formatervezési feladatainak megoldására. Leírja gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni. Javaslatot tesz a design további értékes megoldásaira, vázlatok formájában. Különbséget tesz a különböző formai megoldások jelentésében. Különbséget tesz a főbb irányelvek közt, megfigyelve a korábbi példákat.
Attitűd
Kifejti az ismereteit, viták során, előremutató érvekkel, gondolatokkal. Követi a folyamatos ismeretszerzéssel kialakítható feladatokat. Nyitott a számítógépes és egyéb modellező eszközök használatára. Törekszik a termék és formatervező problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes tervezésre, feladatmegoldásra. 6. törekszik a kulturális és környezettudatosság elvének termék és formatervezői feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a termék és formatervezői feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását. Álláspontját megvédi, de figyelmesen meghallgatja az érveket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Bírálja a gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést. Felelősséget vállal az elvégzett munkájáért, annak eredményeiért.
Oktatási módszertan
Előadások, modellezési gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, hagyományos és IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munka-szervezési technikák. A tárgy tervezés alapjaitól a professzionális tervezésig. Eszközök, technikák bemutatása, használatának gyakorlása, rendszeres konzultációval. Példa feladatok bemutatása és értelmezése, előadás formájában.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
A formáról, Lissák György, Láng Kiadó és Holding RT, 1998, ISBN 9638054093
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2022. szeptember 1. |
Általános szabályok
A félév során kettő darab részteljesítmény értékelést kell teljesíteni, amelyek részben csoportos, részben egyéni munka keretében készülnek el. A projektfeladat eredményeiről két alkalommal kell beszámolni: a félévközi projektbeszámoló (a félév felénél) és a félév végén megtartott évvégi projektbeszámoló keretében. Ez utóbbi esetben az elkészült modellt is be kell mutatni. .
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Évközi projektbeszámoló (részteljesítmény értékelés) két fő részből áll: 1. A feladat megoldása a hallgatói csoport által készített feladatpontosítással kezdődik, amelyet információgyűjtés és értékelés követ, majd pedig követelményjegyzék készítéssel zárul. 2. Egyéni munkában minden egyes hallgató által elkészített módszeres termékfejlesztés a következő részekből áll: ötletrajzkészítés, értékelés, továbbfejlesztett ötletrajz készítés, értékelés, termékjavaslat készítés makettel kiegészítve. A második pontban ismertetett egyéni munkafázis termékjavaslat munkapontját minimálisan 40%-os szinten teljesíteni kell a félévi gyakorlati jegy megszerzéséhez. Amennyiben a termékjavaslatok megfelelő színtű kidolgozása a gyakorlatvezető által meghatározott időpontnál később készül el, akkor a projekt a továbbiakban csak egyéni munkában folytatandó. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Évvégi projektbeszámoló (részteljesítmény értékelés), amelynek során a hallgatói csoport a félév végén meghatározott gyakorlati óráján beadja nyomtatott formában a végleges termék dokumentációját. Ez a dokumentációs lépés tartalmazza a termékkiválasztást, gyenge pontok feltárását, áttervezés dokumentálását, grafikai tervezés lépéseinek bemutatását, valamint a részkonstrukciók elemzését, a teljes műszaki dokumentációt, valamint a végleges termék részletes leírását és látványtervét, végül pedig használati utasítást. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 82 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 82 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 50 |
összesen | 124 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. január 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. január 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
ipari_terméktervező_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Érti korának társadalmi eszményeit, életmódját, ezek hatását a megformált termékre.
Képesség
- Képes a termék funkcióinak módszeres elemzésére és azok költséghatékony kialakítására.
Attitűd
- Az innovációra való nyitottság jellemzi.
Önállóság és felelősség
- A minőség- és környezet irányítás rendszerek elvárásai szerint tevékenykedik.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |