Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Integrált terméktervezési gyakorlat II. | |||
Integrated Product Development II
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTI2 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 3 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Horák Péter | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | horak.peter@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/bti2 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBTI1, BMEEPRABTSR | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEATI2 |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy gyakorlati feladatmegoldás során elmélyítse a hallgatók korábban megszerzett ismereteit a módszeres tervezés, a csomagolástechnika terén. Kiemelt cél, hogy bővítse az elméleti ismereteket a fa, mint szerkezeti anyag, a faipari technológiák és eljárások terén, elméleti és gyakorlati tapasztalatokat szerezzen a fából készült termékek anyag és technológiai szempontú tervezéséről. A szemeszter során egy konkrét termék (gyermekjáték) kerül kidolgozásra, a termékötlettől a csomagolással együtt elkészített prototípusig. A célcsoporttal történő tesztelési eredmények alapján a hallgatók javaslatot tesznek a továbbfejlesztésére. A hallgatók tájékozódnak a termék hasznosításának és értékesítésének lehetőségeiről, módjairól, csatornáiról.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Rendelkezik az alapvető mérnöki számítási ismeretekkel (súlypont, statikai egyensúly, anyagszükséglet meghatározása, tömeg becslése); Birtokában van a játékok megtervezéséhez, hatékony és biztonságos használatához szükséges pszichológiai módszereknek és alapvető ergonómiai kritériumoknak; Ismeri a termékek formaadásának, a tartalom és a forma összhang megtalálásának alapvető szabályait és technológiai korlátait; Átlátja a papír és hullámkarton megmunkálási eljárásait, eszközeit; Átlátja a fa és fa alapú kompozit anyagok tulajdonságait, az alakadáshoz szükséges technológiai eszközöket, szerszámokat, gépeket, folyamatokat kézi megmunkálás, tömeggyártás és különleges gyártás esetén; Ismeri a játékkészítéshez felhasználható egyéb természetes alapanyagokat és az alakadáshoz szükséges technológiai eszközöket, szerszámokat, gépeket; Ismeri a csomagolástechnikai alapelveket, szabványokat, előírásokat, konstrukciós szempontokat és kialakításokat, nyomdaipari eljárásokat a csomagolás megtervezése és elkészítése során; Birtokában van a szakterületéhez kapcsolódó munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai irányelveknek; Érti a terméktervezői szakterület tanulási, ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit; Átlátja a szellemi tulajdon kezelésének alapvető szabályait;
Képesség
Képes a konkurens termékek elemzésére, a piaci helyzet feltérképezésére; Feltárja az innováció szerepét és lehetőségeit az adott témában, a jövőbemutató igényeket; Képes a tervezési problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges információs háttér feltárására, feldolgozására és a tervezési követelmények azonosítására; Képes tervezési és ergonómiai elvek, módszerek alkalmazására, különös tekintettel a célcsoport képességeinek és igényeinek feltárására; Megvizsgálja a termékkörnyezetet, felhasználói szokásokat; Javaslatot tesz a megfelelő kiválasztási módszerek alkalmazására; Alkalmazza az alapvető faipari technológiákat a prototípus/forma- ill. működési modell elkészítése; Felhasználja kommunikációs képességeit tervei bemutatására és javaslatainak megvitatására; Alkalmazza informatikai ismereteit a céltermék látványterveinek anyagszerű, textúrás elkészítésére, megjelenítésére; Alkalmazza feladatmegoldás során a csoportmunka etikáját és módszereit;
Attitűd
Fogékony az ismeretek bővítésére és megvitatására oktatójával és hallgató társaival; Törekszik arra, hogy önképzése az ipari termék- és formatervező mérnöki szakterületen folyamatos és szakmai céljaival megegyező legyen; Törekszik az alapanyagok és megmunkálási eszközök megismerésére és szakszerű használatának elsajátítására; Törekszik innovatív problémamegoldásra, újszerű termékek kidolgozására; Belátja a környezettudatosság elvének fontosságát a projektfeladat megoldásában;
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és megoldását; Felelősséget vállal saját munkájáért és segíti csoporttársai feladatmegoldását is; Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában; Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz; Elfogadja és figyelembe veszi a megalapozott kritikai észrevételeket;
Oktatási módszertan
A tárgy gyakorlati foglalkozásain a kitűzött projektfeladat részben egyéni munkában, részben csoportos formában kerül megoldásra gyakorlatvezető útmutatásai alapján. A megoldás lépéseit a feladatlap és az ütemterv rögzíti. A félév végére csoportosított laboratóriumi gyakorlatokon a terméktervező műhelyben modellkészítés történik. A projekt eredményeiről készült dokumentáció mellet szóbeli prezentáció keretében is be kell számolni.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Molnár S., Dr. Boronkai László, Dr. Molnárné Posch Paula: Faipari kézikönyv I-III. , FTA Sopron 2000, 2002, 2003 , ISBN: 9630042304
Gerencsér Kinga: Játékszerek fából, FTA Sopron, 2001, ISBN: 9630076705
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2022. szeptember 1. |
Általános szabályok
A félév során egy összegző teljesítményértékelést (Faipari technológiák ZH) és egy projekt jellegű feladatot (részletei alább bemutatva) kell teljesíteni. A projektfeladatot részben csoportos, részben egyéni munkában kell teljesíteni. A projektfeladat eredményeiről két alkalommal kell beszámolni: a félévközi projektbeszámoló és a 14. héten megtartott félévvégi projektbeszámoló keretében (ez utóbbi esetben az elkészült prototípust is be kell mutatni).
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Évközi projektbeszámoló (részteljesítmény értékelés) két fő részből áll: 1 A feladat megoldása a hallgatói csoport által készített feladatpontosítással kezdődik, amelyet információgyűjtés és értékelés követ, majd pedig követelményjegyzék készítéssel zárul. 2. Egyéni munkában minden egyes hallgató által elkészített módszeres termékfejlesztés a következő részekből áll: ötletrajzkészítés, értékelés, továbbfejlesztett ötletrajz készítés, értékelés, termékjavaslat készítés. A két termékjavaslatot 1-1 db A3 méretű nyomtatott poszter segítségével kell prezentálni. A második pontban ismertetett egyéni munkafázis termékjavaslat munkapontját minimálisan 40%-os szinten teljesíteni kell a félévi gyakorlati jegy megszerzéséhez. Amennyiben a termékjavaslatok megfelelő színtű kidolgozása a gyakorlatvezető által meghatározott időpontnál később készül el, akkor a projekt a továbbiakban csak egyéni munkában folytatandó. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Évvégi projektbeszámoló (részteljesítmény értékelés), amelynek során a hallgatói csoport a 14. oktatási hét meghatározott gyakorlati óráján beadja nyomtatott formában a végleges termék dokumentációját. Ez a dokumentációs lépés tartalmazza a termékkiválasztást, gyenge pontok feltárását, áttervezés dokumentálását, grafikai tervezés lépéseinek bemutatását, valamint a részkonstrukciók elemzését, gyárthatósági kérdések vizsgálatát, a teljes műszaki dokumentációt, valamint a végleges termék részletes leírását és látványtervét, végül pedig használati utasítást. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Évvégi prezentáció (részteljesítmény értékelés), amelynek keretében olyan 8-10 perces szóbeli előadást tart a csoport, ahol minden hallagató szóhoz jut. Az előadást kivetített prezentáció támogatja, amelyben a hallgatói csoport bemutatja a féléves projektfeladat során közösen kidolgozott legjobb termékjavaslatot és az előadás alatt bemutatja annak prototípusát, valamint illusztrálja a használatot. Az előadás után 5-7 perces diszkusszió keretében a csoport megválaszolja az oktatók által feltett kérdéseket. | |
4. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Összegző teljesítményértékelés – faipari technológiai ismeretek zárthelyi: A teljesítményértékelés során a hallgatók félév során használt fő alapanyag a fa felhasználási technikáiról számolnak be, beleértve a jellegzetes megmunkáló eszközöket, illesztéseket (csapolás, tiplifa alkalmazása stb.), felületkezeléseket. A ZH elméleti ismeretanyaga bemutatásra kerül a tárgy gyakorlati óráin. A ZH sikeres teljesítéséhez a maximális pontszám 40%-nak elérése szükséges. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 45 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
4. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 21 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 34 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 9 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri és érti a termékfejlesztéshez és -tervezéshez kötött elméletet és gyakorlatot.
Képesség
- Képes összetett, innovatív termékek formai és konstrukciós tervezésére a gyártástechnológiai korlátok, az elvárt költségek és környezeti hatások figyelembevételével.
Attitűd
- A feladatok megoldása során munkáját kreativitás, rugalmasság, és a mérnöki etika szabályainak betartása jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében közölt megállapításokért és szakmai döntéseiért, az általa, illetve irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |