Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Fűtéstechnika | |||
Heating
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉP9531 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szánthó Zoltán Kálmán (71958266815) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | szantho@egt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://www.epget.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.epget.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | komplex vizsga tárgycsoport PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy képzési célja a fűtési rendszerek kialakításának, üzemeltetésének és szabályozásának megismerétetse. Megismerni a különböző hőtermelők rendszerbe illesztésének feltételeit és specialitásait; a rendszerben lévő hőtárolók kialakításának, méretezésének és üzemeltetésének követelményeit; a különböző hőtermelők rendszerrel szemben támasztott követelményeit; az összetett rendszerben együttműködő elemek kölcsönhatásait; a járatos szabályozástechnikai megoldásokat.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik az épületgépészeti gyakorlatban alkalmazott fűtési rendszerkialakításokat illetően. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az épületgépészeti gyakorlatban alkalmazott hőtermelők sajátosságaival és szabályozási megoldásaival. Ismeri a szabályozási folyamatok leírását, a leíró egyenletek megolddási módszereit. Tisztában van a szabályozók behangolásának fontosságával, a nem megfelelő behangolásból származó hibákkal és azok tüneteivel. Ismeri a hidraulikai szabályozókörök feladatát, kialakítását és méretezését. Ismeri a hidraulikai szabályozó szerelvények konstrukcióit, üzemeltetési jellemzőit. Átlátja a fűtési rendszerekben jelentkező gravitációs hatást. Tisztában van a fűtési rendszerekben jelentkező szabályozási feladatokkal és azok megoldási módszereivel. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a fűtési rendszerekben alkalmazott hőtermelők gazdasági, üzemeltetési és szabályozási jellemzőiről. Birtokában van a kutatáshoz, tudományos és szakértői munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikáknak. Érti a szabályozók behangolásának az épületgépészeti gyakorlatban alkalmazható módszereit.
Képesség
Megtervezi különböző funkciójú kommunális és technológiai épületek hőellátó rendszerét.. Képes fűtési rendszerek kapcsolásának áttekintésére és értékelésére. Képes fűtési rendszerek kapcsolásának kidolgozására, az egyes elemek összhangjához szükséges megoldások megválasztására. Meghatározza a hőellátáó rendszerek szabályozási feladatait és a szükséges szabályozó szerelvényeket. Meghatározza a fűtési rendszerekben üzemelő szabályozók paramétereit. Alkalmazza az épületgépészeti gyakorlatban járatos szabályozók behangolási módszereit. Meghatározza az összetett fűtési rendszerek szabályozási függvényét. Értékeli a járatos fűtési rendszerekben jelentkező tervezési, kivitelezési és üzemeltetési hiányosságokat. Képes az épületek hőellátása területén jelentkező optimalizációs feladatok elvégzésére. Alkalmazza a fűtési rendszerekről rendelkezésre álló tudását a rendaszerelemek és a rendszer egészének értékelése során. Alkalmazza a kutatáshoz, tudományos és szakértői munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Törekszik a folyamatos önművelésre és önfejlesztésre, megszerzett ismereti bővítésére. Munkája során törekszik a kutatási, fejlesztési és innovációs célok megvalósítására. Nyitott a lehetőségek szerint helytálló bírálat vagy vélemény megfogalmazására, döntéshozásra, következtetések levonására. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az energiatudatos épületgépészeti tervezői feladatok megoldása során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett az épületgépészeti terület újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások formájában; másodsorban gyakorlatokon történik. A gyakorlatok egy része az előadásoktól elkülönülten, hagyományos számítási gyakorlatok formájában történik; másik része az előadások közben kisebb részfeladatok önálló megoldását jelenti. A tárgy a megelőző képzések során elsajátított fűtéstechnikai elemekből összeállított rendszerek összeépítését, az elemek együttműködését, azok üzemeltetési és szabályozási kérdéseit taglalja. Az előadásokon felmerülő új problémák tehát mindig a korábban már tanult rész-ismeretek alkalmazását igénylik, így az előadások menetébe természetes módon illeszkednek be az önállóan, vagy adott esetben csoportosan kidolgozandó rövid részfeladatok. Az előadások része a felvetett problémákra brain-storming-szerűen érkező hallgatói ötletek csoportos értékelése, a megfelelő és célhoz vezető megoldások kiválasztása; így az előadások nem tisztán frontális oktatásként zajlanak.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Csoknyai - Doholuczky: Több, mint hidraulika; Herz Armatúra Kft., Budapest - Wien 2013, ISBN 978-963-08-7808-1
Jegyzet
szerk. Szánthó Zoltán: Gyakorlati példák az épületgépészeti szabályozástechnikából; Magyar Mérnöki Kamara, Budapest 2018, kézirat
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=182
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. március 5. |
Hatályosság vége: | 2021. szeptember 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén benyújtott évközi írásbeli projekt beszámoló dolgozat és a hozzá tartozó prezentáció alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja beszámoló dolgozat formájában, a beszámoló egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz a megoldott gyakorlati feladatot kell bemutatni, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés (projekt feladat) kidolgozása és annak bemutatása a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelési módja egy, a félév során önállóan kidolgozandó projekt feladat formájában. Az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős határozza meg; Az értékelés a szorgalmi időszak végén benyújtandó írásbeli projekt beszámoló és a hozzá tartozó prezentáció alapján történik. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 76 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. március 13. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki_tudományok_PhD_képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Hővezetés, hősugárzás, hőátadás. Termodinamika elméleti alapjai.Épületgépészeti rendszerek, épületszerkezeti, épületenergetikai alapismeretek. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése |