Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Szenzortechnika | |||
Sensor technology
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBMSZ | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Gárdonyi Gábor | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | gardonyi@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
http://www.mogi.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMSZ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMTBMA1 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | BMEGEMIBMRI | |||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEFOAMS1 |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy megismertesse az ipari-gyártási folyamatokban a szabályzási körökben alkalmazható érzékelési elveket, érzékelő típusokat és azok legfontosabb jellemzőit. A fizikai elvekből levezetve a különféle érzékelő típusok bemutatása után a gyakorlatban alkalmazható út, távolság, sebesség, gyorsulás, elfordulás, perdület, hőmérséklet, erő, nyomaték, nyomás, mágneses tér, fény stb. mérésére alkalmas hagyományos és MEMS (mikro-elektromechanikus szenzorok) tárgyalására kerül sor. Gyakorlati alkalmazási példákon szemlélteti az egyes érzékelő típusok jellemzőit, pontosságát, megbízhatóságát és a tulajdonságok hőmérsékletfüggését.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a szenzorika általánosan használt fogalomrendszerét és szerepét a folyamatszabályozásban; Tisztában van az elektronszerkezet és a funkcionális anyagtulajdonságok közötti főbb összefüggésekkel; Tudomása van a sávszerkezet fogalmáról, kialakulásáról és szerepéről az elektromos viselkedés értelmezésében; Ismeri az anyagszerkezet, a kristályszerkezet és a mechanikus tulajdonságok közötti főbb összefüggéseket; Tájékozott az érzékelésben felhasznált alapvető fizikai effektusok, konverziós jelenségek terén; Rendelkezik a mechanikai paraméterek (nyomás, erő, elmozdulás, sebesség, gyorsulás) mérési elveinek ismeretével; Tudomása van az anyagtulajdonságokból eredő különféle hőmérsékletmérési módszerekről; Tisztában van a mágneses elven működő mérési módszerekkel; Tájékozott az optikai működési elvű mérési módszerek területén; Ismeri folyamatszabályozási feladatokban az érzékelés jelentőségét és eljárásokat.
Képesség
Alkalmazza az érzékelési módszereket folyamatszabályozási feladatokban; Meghatározza a feladatnak megfelelő érzékelési módszert, és érzékelőt; Képes az érzékelni kívánt jelenség nagyságrendjében tájékozódni; Kiválasztja a megfelelő érzékelő mechanizmust az adott jelenség vizsgálatára; Képes az érzékelés pontosságát befolyásoló tényezők analízisére; Javaslatot tesz az érzékelés pontosságát befolyásoló tényezők hatásának csökkentésére; Elemzi az adott érzékelési feladatot egy komplex folyamatszabályozási folyamatban; Megoldja az adott érzékelési feladatot egy komplex folyamatszabályozási folyamatban; Informatikai ismereteinek birtokában megoldja az összetett, nagy számításigényű feladatokat; Gondolatait rendezett formában vázolja szóban és írásban.
Attitűd
Követi az érzékelők fejlődését a folyamatszabályozási iparban; Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását és képességeit; Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára; Törekszik az ipari folyamatirányítási problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára; Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során a munkatársaival; Önállóan végzi az érzékelési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását; Elfogadja a munkáját illető kritikai észrevételeket; Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában; Gondolkodásmódja elkötelezett a rendszerelvű megközelítés mellett.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során elválik egymástól az előadás és a laboratóriumi gyakorlat, mind tartalmában, mind pedig módszertanában. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információt. Az előadásokhoz utólagosan közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadások után saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások és a főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendők a megfelelő felkészültség eléréséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Lambert Miklós: Szenzorok, Elmélet és gyakorlat. Invest-Marketing Bt., 2009. Budapest, ISBN: 9789638740113
Jegyzet
Dr. Halmai Attila, Dr. Samu Krisztián, Mikromechanika, BME MOGI, 2015, Budapest, ISBN 978-963-313-204-3
Dr. Huba Antal, Dr. Aradi Petra, Czmerk András, Dr. Lakatos Béla, Dr. Chován Tibor, Dr. Varga Tamás, Mechatronikai berendezések tervezése, BME MOGI, 2014, Budapest
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMSZ
https://edu.gpk.bme.hu/moodle/
http://www.mogi.bme.hu/letoltes/FINOMMECHANIKAI%20&%20M%c3%89R%c3%89STECHNIKAI%20T%c3%81RGYAK/SZENZORTECHNIKA/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2021. május 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a laboratóriumi gyakorlatokon elkészített jegyzőkönyvek (szintfelmérő értékelések) és egy írásbeli vizsga alapján történik. A szintfelmérő értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Az összes laboratóriumi méréshez tartozó elfogadott jegyzőkönyv megléte az aláírás megszerzésének és a vizsgára bocsáthatóság feltétele. Az írásbeli vizsga a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja. Az írásbeli vizsga a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál. Az érdemjegy kizárólag az írásbeli vizsgán elért eredmény alapján kerül meghatározásra.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 10 | |
Célja, leírása: | A szintfelmérő értékelés módja laboratóriumi mérések elvégzése és mérési jegyzőkönyvek a laboratóriumi gyakorlatok végén történő leadása. Az elvégzendő mérési feladatokat, valamint a jegyzőkönyvek tartalmi és formai követelményeit a mérési leírások tartalmazzák. A mérési leírások a tantárgy online elérhető tanulástámogató anyagai között érhetők el. A mérések és a jegyzőkönyvek 2-3 fős csoportban készítendők. A feladat értékelése a szemeszter során folyamatos. A félév során összesen 10 mérést kell elvégezni és a mérésekhez tartozó jegyzőkönyvet beadni. A jegyzőkönyvek megfelelt - nem megfelelt minősítésűek lehetnek. A laborgyakorlatokon való részvétel feltétele lehet a gyakorlat anyagából íratott rövid ellenőrző dolgozat teljesítése (megfelelt - nem megfelelt). A pótlási időszakban egy laboratóriumi gyakorlat pótlása, vagy javítása engedélyezett. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az írásbeli vizsga a teljes féléves tananyagot kéri számon. A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja. A vizsga dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. A rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. A vizsgajegy értéke az összpontszám alapján: elégtelen (39%-ig), elégséges (40%-54%), közepes (55%-69%), jó (70%-84%) és jeles (85%-tól). | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Gyakorlati részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 22 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2022. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Mechatronikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Összefüggéseiben ismeri és alkalmazza a mechatronikai mérnöki szakmához kötött természettudományos és műszaki elméleti ismereteket és ok-okozati összefüggéseket.
- Elsajátította az elméletileg megalapozott, rendszerszemléletű gyakorlatorientált mérnöki gondolkodásmódot.
- Ismeri a hazai és nemzetközi szabványokat, előírásokat, azokat munkája során alkalmazza, ezt munkatársaitól is megköveteli.
Képesség
- Képes a mechatronikai rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, különböző módon történő elemzésére, elméleti és gyakorlati következtetések levonására.
- Felkészült, hogy szakterületén, anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven publikációs, prezentációs tevékenységet és tárgyalásokat folytasson.
- Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált, elméletileg megalapozott gondolkodásmód alapján komplex mechatronikai rendszerek globális tervezésére.
Attitűd
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
- Munkája során vizsgálja a kutatási, fejlesztési és innovációs célok kitűzésének lehetőségét, és törekszik azok megvalósítására; elkötelezett arra, hogy a mechatronikai mérnöki területet új ismeretekkel, tudományos eredményekkel gyarapítsa.
- Munkája és döntései során betartja a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika vonatkozó előírásait.
Önállóság és felelősség
- Döntéseit körültekintően, más (elsősorban jogi, gazdasági, energetikai, villamosmérnöki, informatikai és orvosi) szakterületek képviselőivel konzultálva, önállóan hozza, amelyekért felelősséget vállal.
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is törekszik a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével dönteni.
- Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság, a munkahelyi egészség- és biztonságkultúra, valamint a környezettudatosság iránt.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |