Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Finommechanika | |||
Precision mechanics
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBMFM | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Samu Krisztián | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | samuk@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMFM | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBMGE | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja a kis méretek gépészeti/mechatronikai hatásainak, a finommechanikai konstrukció jellegzetességeinek és a finommechanika építőelemeinek megismerése. Célkitűzés az egyszerűbb finommechanikai építőelemek tervezésére és kevésbé összetett szerkezetek összeállítására való készségek elsajátítása. A konstrukciós tervezési készségek fejlesztése. Kézi rajztudás, mint kompetencia erős fejlesztése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a finommechanikai szerkezetek sajátosságait és definícióját. Tudomása van a finommechanikai méretek konstrukcióra vonatkozó hatűsait illetően. Ismeri az alapvető finommechanikai géprajzi szabályokat. Ismeri a finommechanikai szerkezetek méretezési alapelveit. Tájékozott a finommechanikai alapelemek/kötőelemek csoportosítására vonatkozóan. Tudomása van a különleges finommechanikai technológiáról. Rendszerezi az anyaggal záró finommechanikai kötéseket. Rendszerezi az alakkal záró alapvető finommechanikai kötéseket. Rendszerezi az erővel záró alapvető finommechanikai kötéseket. Érti a finommechanikai szerkezetek működését alaptípusok és felépítésük tekintetében. Tájékozott a skála és mutató elemek tervezésével kapcsolatos tervezési és konstrukciós alapelveivel kapcsolatosan. Tájékozott a finombeállítás (jusztírozás) technológiai és konstrukciós megvalósítási módozataival kapcsolatban. Érti a finombeállítás (jusztírozás) célját és működését.
Képesség
Azonosítja a finommechanika területeit a gépészeti tudományokon belül. Azonosítja a hatásfok, illetve a jel/zaj viszony prioritásait a finommechanikai tervezés során. Képes felismerni, azonosítani a finommechanikai alapelemeket (kötéseket) és szerkezeteket. Képes felismerni a finommechanikai méretezések másodlagosságát és helyes alkalmazását. Azonosítja, csoportosítja és rendszerben kezelni a finommechanikai elemkészletet. Elkészíti finommechanikai berendezések szerkezetanalízisét. Képes finommechanikai alapelemek/szerkezetek konstrukciós szerkesztésére vezetett kézi rajzolással. Kiszámítja az alapvető finommechanikai méretezési feladatokat. Anyaggal-, alakkal- és erővel záró finommechanikai kötések tervezését végzi. Jusztírozások és mechanikus kijelző-elemek tervezését végzi. Műszaki rajztudását konstrukciók kézi rajzolással történő felvázolására és megtervezésére alkalmazza. CAD rendszerekre alkalmazza a kézi rajzokat és vázlatokat. Elkészíti a konstrukciók tervezési dokumentálációját és az eredményeket rendezett formában, szóban prezentálja.
Attitűd
Kialakítja az együttműködést az ismeretek bővítése során az előadóval, a laborvezetővel és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti finommechanikai elméleti tudását. Nyitott a finommechanikai szerkezetek gyakorlati úton történő tanulmányozására és analízisére. Nyitott a finommechanikai alapelemek és szerkezetek mechatronikai rendszerekben történő alkalmazására. Nyitott a villamos- és informatikai-mérnöki ismeretek finommechanikai szerkezetekbe integrálására. Törekszik a piacon kapható/elérhető finommechanikai alapelem-készlet folyamatos követésére. Törekszik a szabatos, pontos és hibátlan műszaki rajzok elkészítésre. Törekszik kreatív és ésszerű szerkezetek tervezésére. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az energia- és költséghatékonyság, illetve a környezettudatosság elvének érvényesítését.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi el a finommechanikai konstrukciós feladatokat. Önállóan végzi el a finommechanikai kézi és CAD műszaki rajzfeladokat. Ellenőrzi a „finommechanikai rendszer, mint információátviteli eszköz” tervezési paradigmát.. Felelősséget érez a kollégái munkája iránt és együttműködő a tervezőcsapatban végzett tevékenységek során. Elkötelezett a tervezési/konstrukciós tevékenységre. Elfogadja a műszakilag és gazdasági szempontból megalapozott kritikai észrevételeket. Felelősséget vállal és teljes körültekintéssel és határidőre készíti el tervezési feladatait.
Oktatási módszertan
Előadások, finommechanikai alkatrész és műszer bemutatók. Előadáson a finommechanikai elemkészlet megismerése és konstrukcióba foglalásának elméleti megalapozása. Laboratóriumi vezetett rajzgyakorlatok, méretezési feladat megoldása, gyakorlati szerkezetanalízis (szereléssel és rajzolással), szerkezetszintézis, tervdokumentáció elkészítése. A konstrukciós tervezési készségek fejlesztése. Kézi rajztudás, mint kompetencia erős fejlesztése.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Werner Krause: Konstruktionselemente der Feinmechanik. Carl Hanser Verlag, ISBN: 978-3-446-44796-7, 2004
Jegyzet
Valenta László (szerk.): Finommechanika, 2010., http://www.mogi.bme.hu és Teams csoport anyagai
Halmai Attila (szerk.): Finommechanikai építőelemek, 2014., http://www.mogi.bme.hu és Teams csoport anyagai
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0017_37_finommechanikai_epitoelemek - Dr. Halmai Attila: Finommechanikai elemek, 2012.
http://www.mogi.bme.hu geprajzi_alapismeretek.pdf és Teams csoport anyagai
http://www.mogi.bme.hu „eloadas” könyvtár és Teams csoport anyagai
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2017. szeptember 2. |
Hatályosság vége: | 2022. május 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelésekét évközi írásbeli teljesítménymérés (két összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. 40%-os tanulmányi rész- és összteljesítmény feletethető meg elégségesen minimális hallgatói teljesítésnek. Az előadás részvétel nem kötelező. A gyakorlatokon való részvétel kötelező, melyekből kettő kihagyható - a gyakorlathoz rendelt pontszám vesztés mellett.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés, tevékeny részvétel a laboratóriumi rajz- és számítási feladatok megoldásában és az egyes feladatok kapcsán elkészített dokumentáció; az értékelés 3 db rajzfeladat (3x5 pont), 1 db számítási gyakorlat (5 pont) és 1 db szerkezeti rajz (20 pont) dokumentációjának eredménye alapján történik; 40%-os eredményességet el nem érő részteljesítmény értékelés esetén a tantárgy teljesítése sikertelen; 1 db laborgyakorlat kihagyható; | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában; a dolgozat alapvetően az finommechanikai konstrukciós, műszaki rajz és a elméleti ismeretekre fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész az előadáson elhangzott és a letölthető prezentációk tartalmát képező tananyag (konstrukciós rajzok, technológiák és kapcsolódó elmélet), a rendelkezésre álló munkaidő 30 perc; 40%-os eredményességet el nem érő összegző tanulmányi teljesítményértékelés esetén a tantárgy teljesítése sikertelen; teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 7. és 14. heti előadás időpontjában kerül sor. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
összesen | 92 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2022. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Mechatronikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a mechatronikai területen alkalmazott gépészeti és villamos szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
- Ismeri a műszaki dokumentáció készítésének szabályait és eszközeit.
Képesség
- Képes a mechatronikai rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, különböző módon történő elemzésére, elméleti és gyakorlati következtetések levonására.
- Képes eredeti ötletekkel gazdagítani a szakterület tudásbázisát.
Attitűd
- Törekszik szakmai kompetenciái fejlesztésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Ismeri az alapvető géprajzi szabályokat és a gépelemeket. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az egyszerűbb konstrukciós tervezési módszerektől. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Képes önálló konstrukciós feladatok megoldására. |