Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Optomechatronika projekt | |||
Optomechatronics project
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBMOP | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 4 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Antal Ákos (71553582965) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | antal.akos@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMOP | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMIBMMO | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEFOAMM4 |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a korszerű mechatronikai rendszerek részét képező optomechatronikai rendszerek tervezésének és rendszerbe illesztésének módszereit. A tantárgy keretén belül a hallgatók áttekintést kapnak egy adott feladatot ellátni képes optomechatronikai rendszer specifikációk alapján történő tervezésének folyamatáról úgy, hogy ezt egy konkrét feladat megoldásán keresztül módjuk nyílik begyakorolni.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az optomechatronikai rendszerek tulajdonságaihoz kapcsolódó alapfogalmakat. Ismeri egy optomechatronikai rendszer működésének folyamatát. Ismeri a fontosabb optomechatronikai rendszerek csoportosítását és az egyes csoportokon belüli fontosabb típusokat. Átlátja optomechatronikai rendszerek minősítésének módszereit és elveit. Azonosítja az optomechatronikai rendszerek egyes típusainak felhasználási területeit. Definiálja optomechatronikai rendszerek specifikációi és a rendszerparaméterei közötti kapcsolatokat. Érti az optomechatronikai rendszerek tervezésének egyes szakaszait. Felidézi az optomechatronikai rendszerek komplex rendszerekbe történő illesztésének szempontjait. Tájékozott az optomechatronikai rendszerek hatása terén a teljes rendszer alkalmazhatóságára vonatkozóan. Megkülönbözteti az optomechatronikai rendszerek tervezése során alkalmazott anyagok tulajdonságait.
Képesség
Képes egy optomechatronikai rendszer tervezéséhez, működtetéséhez és rendszerbe illesztéséhez kapcsolódó korszerű szakirodalom feltárására és kritikai elemzésére. Képes az optomechatronikai rendszerek tervezéséhez szükséges fizikai, matematikai és informatikai ismeretek mérnöki alkalmazására. Képes egy adott specifikációjú optomechatronikai rendszer tervezési koncepciójának felvázolására. Felhasználja az optomechatronikai rendszer modellezésére használható eszközöket. Alkalmazza az optomechatronikai rendszer többszempontú analízisét. Használja az optomechatronikai rendszer tulajdonságainak numerikus meghatározására vonatkozó módszereket.. Leírja az optomechatronikai rendszer mechanikai szerkezetének megtervezését. Javaslatot tesz egy összetettebb optomechatronikai rendszerben alkalmazandó elektronikai és informatikai egységek a megtervezéséhez szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására. Kezeli a rendelkezésére álló informatikai eszközöket egy összetett, nagy számításigényű optomechatronikai feladat megoldása során. Vázolja gondolatait rendezett és szabatos formában szóban és írásban.
Attitűd
Kezdeményez az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Indokolja a folyamatos ismeretszerzéssel bővített szakirányú tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az optomechatronikai mérnöki feladatok megoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének az optikai leképző rendszerekkel kapcsolatos feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az optomechatronikai rendszerekkel kapcsolatos feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Felelősséget érez és yitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elfogadja, hogy gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést kell alkalmaznia. Kritikával illeti a csapatmunka során javasolt, illetve előterjesztett megoldásokat.
Oktatási módszertan
Tervezési és számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák. Meglévő és ismert megoldások elemzése értékelése és továbbfejlesztése konzultáció keretén belül, felhasználva az intézmény keretei között elérhető nyomtatott és online szakmai anyagokat, a területhez kapcsolódó belső tanulmányokat.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Kasunic, Keith J.: Optomechanical systems engineering, John Wiley & Sons (2015), ISBN: 978-1-118-80932-7
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMOP
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2017. szeptember 2. |
Hatályosság vége: | 2022. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy projekt jellegű, komplex tervezési feladat elvégzése és dokumentációja alapján történik. Az értékelés alapja a feladatban megfogalmazott részfeladatok helyes és arányos kidolgozásának vizsgálata. Szintén az értékelés fontos eleme a témához kapcsolódó szakirodalom bemutatása, elemzése és értékelése, a kidolgozott munka formai előírásoknak való megfelelése és a további lépések bemutatásának relevanciája.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A házi feladat és annak bemutatása a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek teljesítmény értékelési módja önállóan megoldandó feladat formájában, az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg. A feladat kidolgozásával a hallgató bizonyítja, hogy egy komplex feladat önálló megoldására, dokumentálására képes. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A házi feladat és annak bemutatása a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek teljesítmény értékelési módja önállóan megoldandó feladat formájában, az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg. A feladat kidolgozásával a hallgató bizonyítja, hogy egy komplex feladat önálló megoldására, dokumentálására képes. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 50 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2022. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
mechatronikai_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Összefüggéseiben ismeri és alkalmazza a mechatronikai mérnöki szakmához kötött természettudományos és műszaki elméleti ismereteket és ok-okozati összefüggéseket.
Képesség
- Képes a mechatronikai területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára, a vizsgálati eredmények statisztikai kiértékelésére, dokumentálására, és a kísérleti és elméleti eredmények összevetésére.
Attitűd
- Megszerzett ismereteire alapozva integrátori szerepet tölt be a műszaki (elsősorban gépészetmérnöki, villamosmérnöki, informatikai) tudományok integrált alkalmazásában, valamint minden olyan tudományterület műszaki támogatásában, ahol az adott szakterület szakemberei mérnöki alkalmazásokat, megoldásokat igényelnek.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |