Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Számítógépek programozásának alapjai | |||
Fundamentals of computer programming
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBMIS | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | dr. Botzheim János (71955815922) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | botzheim@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://mogi.bme.hu/subjects.php?tid=189&lepes=2&tlng=0 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | BMETE94BG01 | |||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEMIAM01, BMEGERIAM1P |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók a további tanulmányaik végzését segítő programozási ismeretekre és készségekre tegyenek szert, megismerkedjenek az algoritmuskészítés és a számítógép programozás alapelemeivel, valamint megtanulják a mérnöki számításokat segítő programok készítését. Cél, hogy a hallgatók készség szinten elsajátítsák a számítógépek alkalmazását mérnöki gyakorlatban felmerülő problémák megoldása során, illetve ismerkedés a programozással (C, C++).
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van programozás során alkalmazható fejlesztőeszközökkel és azok használatával. Ismeri az algoritmuskészítés során előtérbe kerülő alapfogásokat. Tisztában van a potenciálisan felmerülő feladatok során használatos adatmodellekkel. Ismeri a számítógépek használata során szükséges alapszoftvereket. Ismeri a mérnöki modellezés során szükséges módszerek alapjait. Érti az önálló mérnöki alkalmazás készítéséhez szükséges alapokart. Tájékozott az alapvető algoritmusok készítésének lehetőségeiben. Tájékozott az összetett adatok (tömbök) számítógépes tárolásának és kezelésének alapismereteiben. Tájékozott a C, C++ programnyelvben történő szöveges adatok kezeléséhez tartozó alapismeretekben. Tudással rendelkezik a függvények létrehozásával, szervezésével kapcsolatban.
Képesség
Képes az egyetemi informatikai környezet önálló használatára, alkalmas gyors alkalmazás-fejlesztő környezetben önálló programkészítésre. Képes az adatok C, C++ programnyelvben történő modellezésére az adattípusok, változók / konstansok deklarációjára, konvertálására és (kezdeti) értékadására. Alkalmazza a C és a C++ nyelven történő alapvető input output műveleteket. Használja a strukturált programozás alapelemének számító alternációs (feltételes) utasításokat. Készség szinten használja a strukturált programozás alapelemének számító iterációs (ciklus) utasításokat, és azok modellezésben történő használatát. Készség szinten végzi az alapvető algoritmusok (keresés, rendezés) készítését. Képes pointerek megfelelően kivitelezett használatára C és C++ nyelvben. Összetett adatok (tömbök) számítógépes tárolását és azok kezelését, azokban keresést, rendezést végez. Szöveges adatokat kezel és műveleteket végez szöveges adatokkal C és C++ nyelven. Felhasználja ismereteit saját függvények definiálására, érti a paraméterátadás rejtelmeit, a lokális és globális változók fogalmát, alkalmas állományok írására és olvasására.
Attitűd
Fogékony az ismeretek bővítésére az oktatóval és hallgató társaival. Az elérhető források segítségével törekszik a folyamatos tudásbővítésre. Nyitott a modern információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az informatikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos, átlátható és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az informatikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. A megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja és annak megfelelően cselekszik. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítésnek megfelelő döntést hoz. Felelősséget érez az erőforráshatékony módszerek alkalmazása iránt.
Oktatási módszertan
A kurzus támaszkodik a frontális oktatás hagyományára az előadások és laboratóriumi gyakorlatok formájában. Az ezen felüli kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata segítségével konzultácók során valósul meg. Opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok végzését teszik lehetővé az oktatók, melyek során a megszerzett ismeretek jobban rögzülnek illetve a munkaszervezési technikákba is betekintést nyernek.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Bjarne Stroustrup : The C++ Programming Language: Special Edition (3rd Edition), Addison-Wesley 2000 ISBN 978-0201700732
Tóth Bertalan : Programozzunk C++ nyelven, ComputerBooks Kiadó 2011 ISBN 9789636183462
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://old.mogi.bme.hu/TAMOP/c++programozas/index.html
https://www.scilab.org/tutorials/getting-started/overview#sec1
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2017. szeptember 2. |
Hatályosság vége: | 2022. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (három összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. Az írásbeli számonkéréseken csak a gyakorlatvezető által definiált segédeszközök alkalmazása megengedett. Ezen teljesítményértékelések során a hallgatók a félév során elsajátított tudás és képesség kompetenciáik kerülnek vizsgálatra. A teljesítésükhöz szükséges információkat (témakörök, felhasználható eszközök stb.) az oktató(k) hirdetik ki.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc; | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc; | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc; |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 48 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 30 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. január 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2022. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
mechatronikai_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Összefüggéseiben ismeri és alkalmazza a mechatronikai mérnöki szakmához kötött természettudományos és műszaki elméleti ismereteket és ok-okozati összefüggéseket.
- Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
Képesség
- Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált, elméletileg megalapozott gondolkodásmód alapján komplex mechatronikai rendszerek globális tervezésére.
- Képes a kreatív problémakezelésre és az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezett a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
Attitűd
- Munkája során vizsgálja a kutatási, fejlesztési és innovációs célok kitűzésének lehetőségét, és törekszik azok megvalósítására; elkötelezett arra, hogy a mechatronikai mérnöki területet új ismeretekkel, tudományos eredményekkel gyarapítsa.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |