Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Irányítástechnika | |||
Control Engineering
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBXIT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 3 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Aradi Petra Katalin | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | aradi.petra@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
http://www.mogi.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBXIT | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMETE93BG03 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEMIAGIT, BMEGEMIAEIT, BMEGEMIBMRI |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy bemutassa az irányítástechnika alapfogalmait, a lineáris és nemlineáris rendszerek vizsgálatának és leírásának módszereit idő-, frekvencia- és Laplace-operátoros tartományban, a szabályozások minőségi követelményeit, a PID-szabályozóval kompenzált lineáris szabályozási rendszerek szintézisét, a szabályozásokban előforduló nemlinearitások kezelését, a digitális szabályozás alapfogalmait, valamint a modern állapottér alapú szabályozási rendszereket.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a jelek és rendszerek, valamint az irányítástechnika általánosan használt fogalomrendszerét, az irányítás feladatát és osztályozását. Leírja a gépészeti és energetikai rendszerek alap- és összetett tagjait idő-, frekvencia- és Laplace-operátoros tartományban. Érti az egyhurkos szabályozási rendszerek felépítését, a szabályozással szemben támasztott minőségi követelményeket. Átlátja a PID-szabályozóval kompenzált lineáris szabályozási rendszerek működését. Ismeri az irányítástechnikában előforduló nemlineáris elemeket és kezelésük módszereit. Tisztában van a többhurkos szabályozások típusaival és alkalmazási területükkel. Tájékozott a vezérléstechnika alapelveit és lehetőségeit illetően. Ismeri a digitális szabályozás alapelveit és alkalmazási lehetőségeit. Tudomása van a modern állapottér alapú szabályozási rendszerek alapelveiről és lehetőségeiről. Tisztában van a számítógépes szimuláció irányítási rendszerek vizsgálatában betöltött szerepével és módszereivel.
Képesség
Képes a valós rendszerek absztrakt matematikai modellekkel történő leírására idő-, frekvencia- és Laplace-operátoros tartományban. Alkalmazza a különböző tartománybeli matematikai modellek közötti áttérési módszereket. Felhasználja a matematikai modellek grafikus reprezentációit irányítási rendszerek vizsgálatához. Megtervezi a lineáris egyhurkos szabályozási körök PID-szabályozós kompenzálását. Képes az irányítástechnikában előforduló nemlinearitások matematikai kezelésére. Több szempont szerint elemzi az irányított folyamatokat és az irányítási rendszereket. Képes egyszerűbb irányítástechnikai problémák azonosítására, a megoldásukhoz szükséges elvi és gyakorlati háttér, valamint a tanult megoldási módszerek alkalmazására. Meghatározza a többhurkos szabályozások, a digitális szabályozás és a modern állapottér alapú szabályozási rendszerek alkalmazási igényeit. Informatikai ismereteit alkalmazza összetett, nagy számításigényű feladatok megoldására. Kifejezi gondolatait rendezett formában, szóban és írásban.
Attitűd
Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti irányítástechnikai tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az irányítástechnika problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes önálló feladatmegoldásra, a megengedett eszközök használatával. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének irányítástechnikai feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Önállóan végzi az irányítástechnikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a tudásával és munkájával kapcsolatos megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat tagjaként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett az előírt ismeretanyag képességeihez mért elsajátítása iránt.
Oktatási módszertan
Az előadásokon az oktatási módszer frontális. A hallgatók és az előadó témához kapcsolódó kérdéseire a hallgatók megfelelő formában válaszolhatnak. A gyakorlatokon bemutatott számítási feladatok vezetett megoldását követően a hallgatók az előzetes felkészülés után önállóan oldhatnak meg kapcsolódó feladatokat. A tanórákon és a tanórákon kívül fakultatív tudásellenőrzésre és feladatmegoldásra van lehetőség a hallgatók igénye szerint. A feladatmegoldásokhoz kapcsolódó IT eszközök és technikák ismertetése tanórákon és külön segédanyagokkal történik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Lantos Béla: Irányítási rendszerek elmélete és tervezése I. Egyváltozós szabályozások. Akadémiai Kiadó, Budapest. 2009. ISBN 9789630587280
Bokor József, Gáspár Péter: Irányítástechnika járműdinamikai alkalmazásokkal. Typotex, Budapest. 2008. ISBN 9789632790015
Robert H. Cannon: Dynamics of Physical Systems. Dover Civil and Mechanical Engineering. 2003. ISBN 9780486428659
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyagok gyűjteménye. 2019-2020
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2017. szeptember 2. |
Hatályosság vége: | 2022. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (két összegző tanulmányi teljesítményértékelés, zárthelyi dolgozat), a tanórákon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és tanórákon kívüli szorgalmi feladat megoldása alapján, az aláírás megszerzését követően pedig vizsga formájában történik. A fakultatív értékelések eredménye javíthatja a vizsgán szerzett érvényes érdemjegyet.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az elméleti ismeretek mellett gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. Nagyjából a félév első és második harmadát zárják az egyenként 25 pontos, összesített minimumkövetelményű (25+25=50 pontból legalább 20 szükséges az aláírás megszerzéséhez) zárthelyik. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az összegző értékelés három írásbeli részből áll. Mindhárom részből külön-külön el kell érni az előírt minimális szintet, az alábbiak szerint. A kritériumkövetelménynek számító minimumkérdésekből, a vizsgán erre megadott – legfeljebb 30 perc – idő alatt 80%-os eredményt kell elérni. Ha ez nem sikerül, a vizsgajegy elégtelen, a dolgozat további részeit nem javítjuk. A minimumkérdések számszerű eredménye a vizsgaeredménybe nem számít bele. Elméleti kérdések kidolgozása: az elméleti kérdések összpontszámából (30 pont) legalább 12 pontot el kell érni. Számolási és rajzolási példák: a feladatok összpontszámából (20 pont) legalább 8 pontot el kell érni. Amennyiben a hallgató bármelyik részből az előírt minimum szint alatti eredményt ér el, a vizsga érdemjegye elégtelen. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, de elégtelen teljesítése önmagában még nem von maga után elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet | |
Leírás: | Az egyenként 25 pontos zárthelyik összesen 50 pontja az írásbeli vizsgán megszerezhető szintén 50 ponttal együtt a vizsgajegy számításának alapja. A vizsga eredményébe csak az aláírás megszerzéséhez szükséges legalább 40%-os összevont zárthelyi eredmény (20) pont számít. A vizsgakurzust felvevő, korábbi félévből érvényes aláírással rendelkező hallgató az aláírás megszerzésének félévében elért összesített zárthelyi eredményét "viszi magával" a vizsgára. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 50 % |
Évközi eredmények beszámítása | 50 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
vizsgafelkészülés | 28 |
összesen | 123 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2022. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Törekszik a munka- és szervezeti kultúra etikai elveinek betartására és betartatására.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |