Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Intelligens termékek elemei | |||
Elements of Intelligent Products
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBTIT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Fekete Róbert Tamás (71386571405) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | frt@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBTIT | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMIBTIN, BMEGEGIBTI4 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy oktatásának célja, hogy a hallgatókat megismertesse a modern, mechatronikában, terméktervezésben és intelligens gépekben, termékekben leggyakrabban használatos szenzorokkal, aktuátorokkal és irányító szoftveres algoritmusokkal. A tárgy előadásain a mechatronika alapjai, a szenzorok, az aktuátorok és a mesterséges intelligencia kerülnek terítékre. A gyakorlatokon pedig a szoftveres irányítás, illetve a gépi intelligencia megvalósításához szükséges programozási nyelvvel és annak releváns keretrendszereivel ismerkedünk meg.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a gépészet fejlődését, a mechatronika kialakulását. Azonosítja a különböző mechatronikai szinten működő rendszereket. Leírja a kis méretek hatását, következményeit a tervezett rendszerre. Tisztában van a irányítás, vezérlés és szabályozás különbségeivel. Tájékozott a robotikában használatos szenzorok és aktuátorok tekintetében. Meghatározza a robotikában használatos mesterséges intelligencia legfontosabb elemeit. Rendszerezi az techvolúciós, adaptációs, biomimetikai, etorobotikai, behaviorista és kognitív pszichológiai hozzáállást. Megnevezi a különböző genetikus algoritmusokat, neurális hálózatokat és fuzzy rendszereket. Összefoglalja a pneumatikus, hidraulikus és villamos aktuátorok tulajdonságait. Érti az ideális szenzor jellemzőit és a különféle szenzorok működését.
Képesség
Elemzi a gépészet fejlődését, a mechatronika kialakulását. Értelmezi a különböző mechatronikai szinten működő rendszereket. Feltárja a kis méretek hatását, következményeit a tervezett rendszerre. Különbséget tesz az irányítás, vezérlés és szabályozás között. Azonosítja a robotikában használatos szenzorokat és aktuátorokat. Értelmezi a robotikában használatos mesterséges intelligencia legfontosabb elemeit. Meghatározza az techvolúciós, adaptációs, biomimetikai, etorobotikai, behaviorista és kognitív pszichológiai hozzáállást. Kezeli a különböző genetikus algoritmusokat, neurális hálózatokat és fuzzy rendszereket. Vázolja a pneumatikus, hidraulikus és villamos aktuátorok tulajdonságait. Kifejezi az ideális szenzor jellemzőit és a különféle szenzorok működését.
Attitűd
Törekszik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival való együttműködsére. Folyamatos és elmélyült ismeretszerzéssel bővíti tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az informatikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az informatikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Nyitottan elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Támogatja a rendszerelvű megközelítést a gondolkodásában. Együttműködik az önálló ismeretszerzési feladatokban és saját tempóban bűvíti tudását.
Oktatási módszertan
Előadások, gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák. A választott elemzési feladat elősegíti a hallgatók önálló projektközpontú fejlődését, továbbá növeli a komplex rendszerek elemzésében való jártasságukat. A gyakorlatokon elsajátított programozási nyelv közelebb viszi a hallgatókat a modern mesterséges intelligenciák megértéséhez és alkalmazásához.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Russell, Stuart, Norvig, Peter: Artificial Intelligence. A Modern Approach. (ISBN 0137903952, 2005-2020)
Tamás, Budai, Graff, Bojtos, Samu, Krizsán, Kovács, Korondi: Robotalkalmazások (ISBN 9789633131374, 2014)
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBTIT
https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0026_mi_4_4/index.html
https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0042_mechatronikai_rendszerek_specialis_erzekeloi_es_aktuatorai/adatok.html
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. december 1. |
Hatályosság vége: | 2022. december 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése 1 évközi írásbeli (összegző értékelés) és 2 projektfeladat jellegű (részteljesítmény-értékelés) teljesítménymérés. Az írásbeli értékelés a 13. oktatási héten történik az előadások témájából, pótlása a 14. oktatási héten esedékes. Az egyik projektfeladat egy szabadon választott mechatronikai jellegű, intelligens eszköz elemzése, és prezentáció formájában történő bemutatása a tanult eszköztár segítségével. A prezentáció megtartása a 11-12. oktatási héten esedékes. A másik projektfeladat egy gépi intelligencia implementálása a gyakorlatokon elsajátított programozási nyelv és keretrendszerek segítségével. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseket a hallgató egyenként legalább 40%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, pótlással együtt.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tanulási eredmények értékelése 1 évközi írásbeli (összegző értékelés) és 2 projektfeladat jellegű (részteljesítmény-értékelés) teljesítménymérés. Az írásbeli értékelés a 13. oktatási héten történik az előadások témájából, pótlása a 14. oktatási héten esedékes. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseket a hallgató egyenként legalább 40%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, pótlással együtt. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tanulási eredmények értékelése 1 évközi írásbeli (összegző értékelés) és 2 projektfeladat jellegű (részteljesítmény-értékelés) teljesítménymérés. A projektfeladat egy szabadon választott mechatronikai jellegű, intelligens eszköz elemzése, és prezentáció formájában történő bemutatása a tanult eszköztár segítségével. A prezentáció megtartása a 11-12. oktatási héten esedékes. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseket a hallgató egyenként legalább 40%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, pótlással együtt. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tanulási eredmények értékelése 1 évközi írásbeli (összegző értékelés) és 2 projektfeladat jellegű (részteljesítmény-értékelés) teljesítménymérés. A projektfeladat egy gépi intelligencia implementálása a gyakorlatokon elsajátított programozási nyelv és keretrendszerek segítségével. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseket a hallgató egyenként legalább 40%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, pótlással együtt. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 60 |
összesen | 125 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. december 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2022. december 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
ipari_terméktervező_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri a kutatáshoz vagy tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
- Ismeri és érti a számítógépes modellezés és szimuláció ipari terméktervező mérnöki szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
- Részletesen ismeri és érti a korszerű tervezési elveket és módszereket, a hagyományos és különleges gyártástechnológiai eljárásokat és működési folyamatokat.
Képesség
- Képes átfogó szakmai ismereteken alapuló analitikus gondolkodásra, az ismeretek szintetizálására és kreatív problémamegoldásra.
- Képes a tudományágban megszerzett szakmai tapasztalat ismereti határairól származó információk, felmerülő új problémák, új jelenségek feldolgozására.
- Képes a rendelkezésre álló információk birtokában helytálló bírálat vagy vélemény megfogalmazására, döntéshozásra, következtetések levonására.
Attitűd
- A feladatok megoldása során munkáját kreativitás, rugalmasság, és a mérnöki etika szabályainak betartása jellemzi.
- Törekszik arra, hogy önképzése a terméktervezés és kapcsolódó részterületein folyamatos és szakmai céljával megegyező legyen.
- Az innovációra való nyitottság jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében közölt megállapításokért és szakmai döntéseiért, az általa, illetve irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
- Döntéseit körültekintően, más (elsősorban jogi, közgazdasági, energetikai, környezetvédelmi, építészeti, orvosi) szakterületek képviselőivel konzultálva önállóan hozza, melyekért felelősséget vállal.
- Önállóan hozott döntései során figyelemmel van a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a termékfelelősség, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, az ergonómia és pszichológia, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
alapvető mechanikai, elektrotechnikai és informatikai ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
önálló problémamegoldás és információszerzés képessége |