Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Munkavédelem | |||
Occupational Safety and Health
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMTBKMV | |||
Tantárgyjelleg | kontaktóra nélküli tanegység (kritériumkövetelmény) | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | aláírás bejegyzése | |||
Tantárgy kreditértéke | 0 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Berecz Tibor | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | berecz@eik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.att.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező kritériumkövetelmény | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a gépészmérnöki gyakorlathoz kapcsolódó fontosabb munkavédelmi tudnivalókat a veszélyes anyagok és keverékekkel, a munkahelyi légállapotokkal, a vizuális környezettel, a zajjal és vibrációval, az irodai munkahelyek kialakításával, a villamos érintésvédelemmel (közvetett érintés elleni védelem, hibavédelem), a hegesztés és a rokon eljárások biztonságtechnikájával, a gázpalackokkal és a tűzvédelmi alapismeretekkel kapcsolatban.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a veszélyes anyagok és keverékek jelölési rendszerét. Tisztában van a munkahelyi légállapotok fontosabb fogalmaival. Ismeri a vizuális környezetet leíró alapvető fogalmakat és a gyakrabban alkalmazott fényforrások jellemzőit. Tisztában van a zaj és vibráció lehetséges emberre gyakorolt hatásaival és az ellenük való védekezés alapelveivel. Tájékozott az irodai munkahelyek kialakításának alapjait illetően. Átlátja a villamos érintésvédelem (közvetett érintés elleni védelem, hibavédelem) alapjait. Átlátja a hegesztés és a rokon eljárások (forrasztás, termikus vágások) veszélyforrásait és az ellenük való védekezés lehetőségeit. Tájékozott az ipari gázpalackok jelölései, valamint a gyakrabban alkalmazott ipari gázok fizikai, kémiai és biológiai hatásai tekintetében. Ismeri a tűzvédelem alapjait (az égés feltételei, az alapvető oltóanyagok és azok alkalmazhatósága, tűzvédelmi osztályok, stb.). Értelmezi a az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésre vonatkozó jelzéseket.
Képesség
Használja és érti a munkavédelemmel kapcsolatos szakmai nyelvezetet. Képes a munkavédelemmel kapcsolatos szakmai nyelvezet szakszerű alkalmazására. Értelmezi a munka- és tűzbiztonsággal kapcsolatos előírásokat. Képes a vállalati munka- és tűzvédelmi rendszer alkalmazásában kompetens közreműködőként részt venni. Elemzi a munka- és tűzvédelmi szempontokat a mérnöki gyakorlata során. Azonosítja az egyes tevékenységek, technológiák lehetséges veszélyeit. Azonosítja a munkabiztonságot és egészséget veszélyeztető egyéb tényezőket. Feltárja környezetében a munka- és tűzvédelmi hiányosságokat. Kiválasztja tevékenységéhez a megfelelő egyéni és kollektív védőeszközöket. Fejleszti a munka- és tűzvédelmi rendszert az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében.
Attitűd
Részt vesz a biztonságos és egészséget nem veszélyeztető munkavégzés megvalósító eszközrendszer folyamatos javításában. Bővíti a szakterületéhez kapcsolódó munka- és tűzvédelmi ismereteket. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Segíti a biztonságos és egészséget nem veszélyeztető munkavégzés megvalósítását. Törekszik a munka- és tűzvédelmi szempontok érvényesítésére a mérnöki gyakorlatban. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – akár csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
Oktatási módszertan
A tárgy ismereteinek elsajátítása egyéni felkészülés alapján történik a megadott jegyzet alapján, igény esetén (egyeztetett időpontban) személyes konzultációval. A tanulási folyamat eredményének értékelése a szorgalmi időszakban végzett írásbeli összegző teljesítményértékelés alapján történik. Ennek során a kijelölt elméleti ismeretanyag (megadott jegyzet) elsajátításának felmérése történik, amelyben a hallgató számot ad a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek elsajátításáról a munkavédelem témakörében.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Berecz Tibor, Koch Mária (szerk.): Munkavédelmi alapismeretek: A műszaki felsőoktatásban résztvevők számára; Budapest, Magyarország: OMKT Kft. (2010) , 245 p. ISBN: 9789630696586
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2017. szeptember 2. |
Hatályosság vége: | 2022. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási folyamat eredményének értékelése a szorgalmi időszakban végzett írásbeli összegző teljesítményértékelés alapján történik. Ennek során a kijelölt elméleti ismeretanyag (megadott jegyzet) elsajátításának felmérése történik, amelyben a hallgató számot ad a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek elsajátításáról a munkavédelem témakörében.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A teljesítményértékelés során a feladatlapon 20 db feleletkiválasztós kérdés szerepel, kérdésenként 3 választási lehetőséggel. A helyes válaszok 1, a helytelen, nem egyértelmű vagy megválaszolatlanul hagyott kérdések 0 pontot érnek. Az aláírás megszerzéséhez legalább 10 pont elérése szükséges. A kidolgozási idő 45 perc (jelenléti oktatásban), ill. 15 perc (távolléti oktatásban). Segédeszköz használata nem megengedett. A teljesítményértékelésben a következő témakörök szerepelnek: veszélyes anyagok és keverékek (~1 kérdés – 26. fejezet); munkahelyi légállapotok (~1 kérdés – 27. fejezet); vizuális környezet (~2 kérdés – 28. fejezet); zaj és vibráció (~2 kérdés – 29. fejezet); irodai munkahelyek (~1 kérdés – 31. fejezet); villamos érintésvédelem (~3 kérdés – 32. fejezet); hegesztés és rokon eljárások biztonságtechnikája (~3 kérdés – 35. fejezet); gázpalackok (~4 kérdés – 36. fejezet); tűzvédelmi alapismeretek (~3 kérdés – 37. fejezet). |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Gyakorlati részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 55 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | % - % |
jó (4) | Good [C] | % - % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | % - % |
elégséges (2) | Pass [E] | 55 % - % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 55 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
összesen | 16 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2017. szeptember 2. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2017. szeptember 2. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri és érti a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, határait és a fejlődés, fejlesztés várható irányait.
Képesség
- Probléma megoldása során képes megszervezni az együttműködést a kapcsolódó szakterületek szakértőivel.
Attitűd
- Törekszik a környezettudatosság, az egészségtudatosság és fenntarthatóság elvárásainak megfelelően megszervezni és elvégezni feladatait.
Önállóság és felelősség
- Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság, a munkahelyi egészség- és biztonságkultúra, valamint a környezettudatosság iránt.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |