Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hőtan M | |||
Engineering thermodynamics and heat transfer M
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBMHT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Györke Gábor (77125907503) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | gyorke.gabor@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
www.energia.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMETE94BG03 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENBTHT, BMEGEENATMH |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a műszaki termodinamika és hőközlés alapvető törvényeit, összefüggéseit és problémakörét. Az elsajátított elméleti ismereteket alkalmazni tudja egyszerűbb és komplex rendszereken, berendezéseken. Képes legyen hőtani ismereteken alapuló fizikai modell, majd matematikai modell felállítására és elvárt pontosságú megoldására. Termodinamika témakörből ismerje és tudja alkalmazni a főtételeket, az idealizált és valós folyamatok közti különbségeket modell és valós közegek esetén is. Ismerje a hőterjedés fő mechanizmusait és leíró egyenleteit, tudja ezeket alkalmazni egyszerű a mechatronikai mérnöki gyakorlatban előforduló példákon.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a gépészmérnöki termodinamika és hőközlés általános fogalomrendszerét és terminológiáját. Átfogóan ismeri a termodinamika főtételeit. Ismeri a legfontosabb rendszer-. folyamat- és közegmodelleket. Ismeri a hőterjedés egyszerű és összetett mechanizmisanak fizikai alapjait, törvényszerűségeit és matematikai leírását.
Képesség
Képes absztrakt módon a hőtani problémákat szükséges pontosságú fizikai modellel felírni. Különbséget tud tenni a lényeges és elhanyagolható fizikai folyamatok között. Alkalmazni tudja a termodinamikai törvényszerűségeket idealizált és valós problémákon, beleértve a termodinamika főtételeit, a rendszer-, folyamat- és közegmodelleket. Használni képes a hőterjedési formák alapegyenleteit egyszerű és komplex problémákon.
Attitűd
Törekszik az együttműködésre és az ismeretbővítésre mind az oktatóval és hallgatótársaival egyaránt. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti és tökéletesíti tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Bővíti a műszaki hőtani problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszerét. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének műszaki hőtani feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a műszaki hőtani feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Értékeli a megfelelően megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Javaslatot tesz problémák rendszerelvű megközelítéses megoldására. Együttműködik a csoportos prokektekben a csoporttársakkal.
Oktatási módszertan
Előadások megtartása, számítási gyakorlatok közösen és egyénileg elvégezve, kommunikáció írásban és szóban, megfelelő IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, ezek megfelelő szintű prezentációja, munkaszervezési technikák elsajátítása. Szükség esetén csoportos és egyéni konzultációk tartása. Számonkérések eredményétől függően a korábbi anyagrészek ismétlése.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Környey Tamás: Termodinamika. Egyetemi jegyzet, Műegyetemi Kiadó, 2016
Környey Tamás: Hőátvitel. Egyetemi jegyzet, Műegyetemi Kiadó, 1999
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Hotan_M_BMHT/Jegyzet_segedlet_peldatar/
https://edu.gpk.bme.hu
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 3. |
Hatályosság vége: | 2021. május 4. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző értékelés) és egy részteljesítmény-értékelés (házi feladat) alapján történik. Az összegző értékelés a tantárgy tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja dolgozat formájában, amely a szükséges lexikális és alkalmazói készségeket ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg megoldott gondolkodtató, komplex feladat jellegű házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit vizsgálja és méri fel. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett alapvető ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Az összegző értékelés 50%-ban az elméleti ismeretekre, 50%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 6-7., illetve a 12-13. oktatási héten kerül sor. Egyenként 50-40 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat. A házi feladat egy gondolkodtató, komplex, általában számítási példa. A házi feladat célja, hogy a hallgató a órarendi keretet meghaladó időigényű komplex feladaton is alkalmazza az elsajátított elméleti összefüggéseket és gyakorlati megoldási módszereket. A feladatot a gyakorlatvezető adja ki és értékeli. A gyakorlatvezető által megadott határidőn belül adható le, ezután a gyakorlatvezető engedélyével legfeljebb javítható a leadott munka. Minimális pontkövetelmény nincsen, ennek megfelelően nem pótolható. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az írásbeli részvizsga négy összetett számításos feladatból áll, melyből kettő a termodinamika és kettő a hőközlés témakörhöz kapcsolódik. A sikeres részvizsgához legalább a pontok felét szükséges a hallgatónak megszereznie. A részvizsga megírására 120 perc áll rendelkezésre. Először az írásbeli részvizsgát kell a hallgatónak sikeresen teljesítenie, addig szóbeli részvizsgát nem tehet. Sikeres írásbeli részvizsga esetén a végső vizsgajegyet a szóbeli részvizsgán szerzi a hallgató. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Sikeres írásbeli részvizsgát követően a hallgató szóbeli részvizsgát tesz. A szóbeli részvizsga a tantárgy weboldalán előre közzétett tételsor alapján történik. A hallgató egy tételt húz a termodinamika és egyet a hőközlés témakörből. Összességében legalább a megszerezhető pontok felét szükséges a hallgatónak megszereznie a részvizsga sikerességéhez. Tételenkénti minimumkövetelmény nincsen, de alapvető elméleti hiányosság esetén a vizsgáztató dönthet a részvizsga sikertelenségéről. A sikeres írásbeli és szóbeli részvizsgák pontszámának összege alakítja ki a vizsgapontszámot és vizsgajegyet, melytől indokolt esetben a vizsgáztató a szóbeli részvizsga teljesítménye alapján egy érdemjeggyel felfelé és lefelé is eltérhet. | |
Gyakorlati részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 90 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 10 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 50 % |
Szóbeli részvizsga | 50 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 50 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 28 |
összesen | 160 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. május 3. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
mechatronikai_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Összefüggéseiben ismeri és alkalmazza a mechatronikai mérnöki szakmához kötött természettudományos és műszaki elméleti ismereteket és ok-okozati összefüggéseket.
- Elsajátította az elméletileg megalapozott, rendszerszemléletű gyakorlatorientált mérnöki gondolkodásmódot.
Képesség
- Képes a mechatronikai rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, különböző módon történő elemzésére, elméleti és gyakorlati következtetések levonására.
Attitűd
- Munkája során vizsgálja a kutatási, fejlesztési és innovációs célok kitűzésének lehetőségét, és törekszik azok megvalósítására; elkötelezett arra, hogy a mechatronikai mérnöki területet új ismeretekkel, tudományos eredményekkel gyarapítsa.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |