Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Anyagtechnológiák minőségbiztosítása | |||
Quality Management of Material Processing Technologies
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMTBVAM | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Berecz Tibor (72417096474) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | berecz@eik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.att.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMTBGF1 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEMTAGM4 |
Célkitűzés
Napjainkban fokozott törekvés a mind sokrétűbb ipari, termelési együttműködés. Ennek egyik alapfeltétele, hogy a több egységből álló komplett terméket, ha részegységenként több helyen tervező irodában, üzemben, országban és/vagy földrészen állítanak elő, akkor biztosítva legyen az ún. „egyenminőség” – azaz a végtermék azonos teherbírású, élettartamú elemekből készüljön el és vállalt élettartam biztosítható. A tantárgy fő célkitűzése a korszerű ipari, illetve gazdasági tevékenységhez nélkülözhetetlen minőségirányítási alapismeretek elsajátítása. Ehhez szükséges minőségtudatos gondolkodási módot, a minőségirányítás alapelveit, módszertanát, az egyes elemek kapcsolódását, a nemzetközi és külön az EU minőségügyi rendszerét, a kapcsolódó előírásokat, irányelveket megismerni.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a minőségügy célirányos történetét, a minőség fogalmát. Átlátja a minőségügy alapfogalmait, a társadalom, az ember és a minőség kapcsolatát. Érti a minőség és a vezetés kapcsolatát,a minőségpolitikát, a minőségügyi célkitűzéseket. Értelmezi a szabványok, a jogszabályok és ezek rendszere, valamint a minőségügy kapcsolatát. Tisztában van a minőségügyi értelmezésű folyamatok és az irányítási rendszerek általános jellemzőivel. Tájékozott a minőségügyi módszereket, eszközöket, és „a hét régi eszközt” illetően. Ismeri az objektív tények gyűjtésének „új” módszereit (adatgyűjtés, SWOT, absztrakció, SPC, Pareto-elv, stb.). Érti a minőség- és mérésügy kapcsolatát, az ISO 10012 alapelvét. Tisztában van a minőségfejlesztés elemeivel: a PDCA – elvvel, a Juran trilógiával, és az audit alapjaival. Ismeri az ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 irányítási rendszerek és a projektmenedzsment alapelveit. Tisztában van az Európai Unió minőségügyi rendszerének alapjaival.
Képesség
Képes a minőségüggyel kapcsolatos szakmai nyelvezet megérteni. Szakszerűen alkalmazza a minőségüggyel kapcsolatos szakmai nyelvezetet. Értelmezi a folyamatok minőségirányítási kezelését. Javaslatot tesz a minőségirányítási dokumentumok továbbfejlesztésére. Alkalmazza az EU minőségpolitikájának irányelveit (direktíváit). Megfelelően értelmezi a vonatkozó jogszabályok és szabványok rendszerét. Képes a vállalati minőségirányítási rendszerben kompetens közreműködőként részt venni. Feltárja az egyes alakítótechnológiák minőséget leginkább befolyásoló tényezőit. Meghatározza az egyes minőséget befolyásoló tényezők kockázatát és ennek alapján hatáselemzést kezdeményez. Megfelelően alkalmazza a minőséggel, a környezetvédelemmel és a munkabiztonsággal kapcsolatos kommunikációt. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
Törekszik a minőségügyi és környezeti és munkabiztonsági szemléletet tevékenységében érvényesíteni. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását és ismereteit a minőségirányítás területén. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a minőségirányítási problémamegoldáshoz szükséges hardver/szoftver eszközrendszer megismerésére és rutinszerű, biztonságos használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a minőségügyi nemmegfelelőség felderítését, felmérését, értékelését, kockázatelemzését, és ennek alapján a helyesbítését. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, kommunikációja alapja objektív, megbízható. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik kollégáival a feladatok megoldásában. Elkötelezett a folyamat- és rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott, nyomon követhető döntést hoz.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadás és a tantermi gyakorlat együttesen segíti a tananyag elsajátítását. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókat a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadások és az elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön azonban nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. A tantermi gyakorlatok az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását segítik elő.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Dr. Kemény Sándor - Dr. Papp László - Dr. Deák András: Statisztikai minőség- (megfelelőség-) szabályozás; Műszaki Könyvkiadó-Magyar Minőség Társaság, Budapest, 1998, ISBN 9631630064
Dr. Szegedi József: Minőséginformatika; Miskolci Egyetem Dunaújvárosi Főiskolai Kar, Dunaújváros, 1998, ISBN 9636613478
A. V. Feigenbaum: Teljes körű minőségszabályozás; Ex Qualitas Libri Kft., Budapest, 1991, ISBN 9630265648
Jegyzet
Dr. Gremsperger Géza: Hegesztés minőségbiztosítása, Dunaújvárosi Főiskola, Dunaújváros, 2005.
Dr. Szunyogh László: Hegesztés és rokon technológiák kézikönyv; Gépipari Tudományos Egyesület, Budapest, 2007.
Gáti József: Hegesztési zsebkönyv; Cokom, Miskolc, 2017.
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0013_hegesztes_minosegiranyitasa
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2017. szeptember 2. |
Hatályosság vége: | 2022. augusztus 31. |
Általános szabályok
A szorgalmi időszakban zárthelyi dolgozat formájában történik. Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a szorgalmi időszakban végzett szintfelmérő teljesítményértékelésre kapott érdemjegy legalább elégséges (2) legyen. A megszerzett aláírás a TVSZ-ben meghatározott időtartamig (félévig) érvényes. A szintfelmérő értékelés pótlására a TVSZ-ben meghatározottak szerint a szorgalmi időszakban egy alkalommal, valamint a pótlási héten szintén egy alkalommal (ez utóbbi esetben különeljárási díj ellenében) van lehetőség.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A szintfelmérő értékelés a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit vizsgálja és méri fel. Ennek megfelelően a szintfelmérő értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát és képességek alkalmazását méri fel. A jelenléti oktatásban végzett értékelés során a megírásának időpontjáig átvett tananyagrészből feltett, lexikális tudásra épülő 5 darab kifejtendő (főleg elméleti) kérdésre kell írásban válaszolni. Egy kérdésre adott válaszért maximum 10 pontot jár, így összesen legfeljebb 50 pontot lehet szerezni. Távolléti oktatásban végzett értékelés során a szintfelmérő értékelés megírásának időpontjáig átvett tananyagrészből feltett 20 darab feleletválasztós kérdésre (teszt) kell online írásban válaszolni, kérdésenként 4 db lehetséges, de csak egyetlen helyes válasszal. Pontozás: helyes válasz: 1 pont, helytelen vagy kihagyott válasz: 0 pont. Az elérhető pontszám: 20 pont, az aláírás megszerzéséhez elérendő: 12 pont. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli vizsgán a hallgató három kérdést kap: 1) az első kérdés: általános minőségirányítási témakörből, 2) a második kérdés: irányítási rendszerszabványok témaköréből (Pl. ISO 9001; ISO 14001, ISO 45001 stb.), 3) a harmadik kérdés: a különféle fémtechnológiák témaköréből (pl. hegesztés, hőkezelés, képlékeny alakítás). A vizsgakérdéseket a vizsgáztató szóban közli. A felkészülésre kb. 20 perc áll rendelkezésre és tulajdonképpeni szóbeli vizsga időtartama kb. 12-15 perc. Az érdemjegy megállapítása vizsgán a három kérdésre adott válaszra külön-külön adott érdemjegyek számtani középértéke a matematika szabályai szerint kerekítve. | |
Gyakorlati részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | opcionális (rész)vizsgaelem, csak a hallgató számára kedvezőbb esetben vehető figyelembe | |
Leírás: | A félévközi szintfelmérő értékelés eredménye akkor kerül beszámításra a végleges érdemjegy megállapításába, amennyiben a vizsga során az egyes vizsgakérdésekre külön-külön adott rész-érdemjegyek számtani középértéke 0,5-re végződik. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Évközi eredmények beszámítása | 10 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 82 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 82 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 62 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 62 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 20 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2017. szeptember 2. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2022. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri és érti a műszaki szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából kiemelt fontosságú más területek (elsősorban logisztikai, menedzsment, környezetvédelmi, minőségbiztosítási, információtechnológiai, jogi, közgazdasági, munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai területek) terminológiáját, főbb előírásait és szempontjait.
Képesség
- Felkészült a gépészeti rendszerek, technológiák és folyamatok minőségbiztosítására, méréstechnikai és folyamatszabályozási feladatok megoldására.
Attitűd
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
Önállóság és felelősség
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |