Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Anyagismeret | |||
Materials engineering
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMTBTA1 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Mészáros István Attila (71956336901) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | meszaros@eik.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Anyagtudomány és Technológia Tanszék | |||
http://www.att.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.att.bme.hu/oktatas/BMEGEMTBTA1 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy fő célkitűzése az Ipari termék és formatervező mérnöki gyakorlatban használt fémes szerkezeti anyagok, kerámiák, kompozitok felépítésének tulajdonságainak ismertetése, valamint a tulajdonságok megváltoztatására szolgáló eljárások áttekintése. A tárgy kapcsán ismertetésre kerülnek az alapvető gyártástechnológiai eljárások és a szerkezeti anyagok tönkremeneteli folyamatai továbbá az alapvető anyagvizsgálati eljárások.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a fémek és ötvözetek szerepét termék és formatervező mérnöki gyakorlatban. Ismeri a kémiai kötéseket, az ideális kristályok szerkezetét és a kristálytani számításokat. Érti a reális kristály jellemzőit, a rácshibákat, a képlékeny alakváltozás mechanizmusát, az egykristály és polikristály képlékeny alakváltozását, az újrakristályosodási folyamatot. Átlátja a fémek és ötvözetek termikus viselkedését, a hűlésgörbét, az állapotábrákat és az állapotábrák kezelését. Érti a vas-karbon állapotábrát, a vasötvözetek egyensúlyi- és nem-egyensúlyi átalakulásait, a hőkezelés alapjait, a szilárdságnövelési eljárásokat. Átlátja a feszültségi és alakváltozási jellemzők jelentését és a szakítóvizsgálatot. Tudomása van az anyag- és technológiaválasztás módszertanáról és alapelveiről. Átlátja a képlékeny alakítás alapfogalmait, a képlékeny alakítási eljárásokat, ezek jellemzőit és alkalmazásukat. Rendszerbe foglalja a színes- és könnyűfémeket, kerámiákat és kompozitokat. Tisztában van a fémes anyagok elektromos és hővezetési tulajdonságaival és jellemzőivel.
Képesség
Értelmezi a fémek és ötvözetek szerepét a mérnöki gyakorlatban. Elemzi a kémiai kötések, az ideális kristályok szerkezete és az anyagtulajdonságok közötti kapcsolatokat. Felhasználja a kristály jellemzőit, a rácshibákat, a képlékeny alakváltozás mechanizmusát, az egykristály és polikristály képlékeny alakváltozását, az újrakristályosodási folyamatot. Kezeli a vas-karbon állapotábrát, a vasötvözetek egyensúlyi- és nem-egyensúlyi átalakulásait, a hőkezelés alapjait, a szilárdságnövelési eljárásokat. Elemzi a feszültségi és alakváltozási jellemzők jelentését és a szakítóvizsgálatot. Javaslatot tesz a termékek gyártásához szükséges anyag- és technológia megválasztására. Elkülöníti a vas alapú ötvözeteket, aszínes- és könnyűfémeket, kerámiákat és kompozitokat. Vizsgálja a fáradási, törési, kúszási folyamatokat, az ötvözők hatását az acélok tulajdonságaira, az acélok csoportosítását, az edzhetőség, átedzhetőség a különböző acéltípusok hőkezelését. Különbséget tesz a fémes anyagok, félvezetők és szigetelők elektromos vezetési tulajdonságai között. Értékeli az anyagok hővezetési és korrózióállósági tulajdonságait.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a mágneses anyagokkal, szigetelőkkel kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az anyagvizsgálati mérések végzéséhez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások és laboratóriumi gyakorlatok formájában történik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemeit. Az előadások áttekintik az ipari terméktervező alkalmazások korszerű anyagait, ezek technológiáját és vizsgálati lehetőségeit. Az előadások az elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Mészáros István: Anyagismeret (digitális tankönyv) Akadémiai Kiadó, 2019. ISBN: 978 963 05 9956 6
Ginsztler-Hidasi-Dévényi: Alkalmazott anyagtudomány, Egyetemi tankönyv, Műegyetemi Kiadó 2000. (ISBN 963 420 611)
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. április 26. |
Hatályosság vége: | 2026. április 26. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése év végi írásbeli teljesítménymérés (vizsga) alapján történik. A vizsga sikeres teljesítéshez el kell érni a pontok legalább 40%-át. A vizsga egyrészt a a szükséges lexikális ismereteket kéri számon, másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba. A teljesítményértékelés során a vizsgázónak alkalmaznia kell a laboratóriumi gyakorlatok során elsajátított ismereteit.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tanulási eredmények értékelése év végi írásbeli teljesítménymérés (vizsga) alapján történik. A vizsga sikeres teljesítéshez el kell érni a pontok legalább 40%-át. A vizsga egyrészt a a szükséges lexikális ismereteket kéri számon, másrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba. A teljesítményértékelés során egy ipari terméktervező alkalmazásaihoz kapcsolódó konkrét problémát kell megoldani ill. megoldási javaslatokat tenni. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 85 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 85 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
vizsgafelkészülés | 35 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 45 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 26. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2021. április 26. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
ipari_terméktervező_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri és érti a termékfejlesztéshez és -tervezéshez kötött elméletet és gyakorlatot.
Képesség
- Képes összetett termékek formai és konstrukciós tervezése során felmerülő nem szokványos problémák megoldásához az elméleti ismereteit önállóan bővíteni és az új elméletet a probléma gyakorlati megoldásában alkalmazni.
Attitűd
- Fogékony a termékek életciklusa során felmerülő környezeti problémák megoldására, törekszik a fenntarthatóság, az egészségtudatosság követelményeinek érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan hozott döntései során figyelemmel van a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a termékfelelősség, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, az ergonómia és pszichológia, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |