Archívum
Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gyártási méréstechnika | |||
Industrial metrology
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGTBG63 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szalay Tibor | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | szalay.tibor@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gyártástudomány és -technológia Tanszék | |||
https://www.manuf.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://manuf.bme.hu/?page_id=12564 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEVGBX14 | ||
Gyenge előkövetelmény | BMEGEMIBXMT | |||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a gépipari technológiában alkalmazott mérőeszközökkel és mérési eljárásokkal, az alapvető méréselméleti módszerek alkalmazásával és különböző műszertechnikai megoldásokkal. Célja továbbá a fentiek révén a méréstechnikai szemlélet kialakítása illetve erősítése, valamint megfelelő mértékű méréstechnikai készség kialakítása. Önálló mérési feladatokon keresztül az iparban gyakran alkalmazott eszközök kezelésének elsajátítása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a méréselméleti alapokat, az alapvető makro- és mikrogeometriai jellemzőket és mérőeszközeiket. Rendszerbe foglalja a koordináta méréstechnika alapjait, berendezéseit, azok informatikai támogatására szolgáló szoftvereket, illetve a gyártási folyamatba integrált alkalmazásukat. Tisztában van a mérési hibák forrásával, kompenzálási módszereivel. Meghatározza a tömeg- illetve sorozatgyártás során alkalmazott mérési, ellenőrzési, feldolgozási módszerekket. Ismeri a gyártási jelenségek folyamat közbeni mérésének érzékelőit, jelképzésüket, tulajdonságaikat. Érti a folyamatmérés alkalmazási területeit, automatizálási lehetőségeit, szabályozási funkcióit. Megkülönbözteti a kísérlettervezés alkalmazási lehetőségeit, a gyártás előkészítése, tervezése és optimálása során. Birtokában van a makro- és mikrogeometriai mérőeszközök kezelésének, a folyamatmérés műszerei beállításának. Rendelkezik a matematikai statisztika alapvető eszközeinek ismeretével. Tájékozott a legkorszerűbb méréstechnikai eszközök és módszerek világáról.
Képesség
Képes önállóan mérések elvégzésére, a mérési adatok kiértékelésére, az eredmények alapján a termékek illetve a folyamatok minősítésére. Előkészíti a mérési utasításokat, a minőségellenőrzés rövid és hosszú távú feladatait. Megoldja a kísérlettervek kidolgozását, ezek segítségével a gyártás tervezését, ellenőrzését, optimálása során felmerült problémákat. Megtervezi a gyártás közbeni mérési, minőségellenőrzési feladatokat. Javaslatot tesz megfelelő mérőeszközök és mérési módszerek kiválasztására. Meghatározza a vizsgált jellemző értékét, a mérési hibát és az eredmény megfelelőségét. Használja gyártási feladatokhoz szükséges mérőműszereket, passzív és aktív mérőrendszereket, automatizál felügyeleti módszereket. Megtervezi a tömeggyártásban alkalmazott ellenőrző eszközöket, megvalósításukat. Különbséget tesz a folyamatjellemzők, azok mérési lehetőségei és módszerei között. Működteti a korszerű mérőberendezéseket, automatikus ellenőrző környezeteket.
Attitűd
Az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival részt vesz a problémamegoldásokban. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, szélesíti látókörét. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a gazdaságosság és a minőség elvének a gyártási feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a mérési, ellenőrzési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, és aszerint folytatja munkáját. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a gyakorlatok végrehajtásában. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazva végzi feladatait. A fenntartható fejlődés és a környezetvédelem szempontjait elfogadja munkája során.
Oktatási módszertan
Előadások során az alapvető definíciók, eljárások, összefüggések megismertetése valósul meg. A tantermi gyakorlatokon a mérési számítási módszerek gyakorlati, ipari esettanulmányokon kerülnek bemutatásra, nemegyszer ipari, mérő laboratóriumi környezetbe látogatva. Az önállóan és csoportmunkában végzett laborgyakorlatok során az eszközök megismertetése, kezelésük elsajátítása történik. A mérések végrehajtásához szükséges ismeretek önálló elsajátítása a teljesítés feltétele.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
Elektronikus jegyzetek: https://manuf.bme.hu/?page_id=12564
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2022. július 16. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérésen (két összegző tanulmányi teljesítményértékelés) kívül az önálló mérések megfelelő színvonalú végrehajtása és dokumentálása alapján adott pontszámok összesítésével történik. A zárthelyi jellegű összegző teljesítményértékelések és a mérési feladatok egyenként is legalább 40% teljesítését várjuk el. A sikertelen teljesítések esetén egyenkénti illetve összevont pótlására a félév végén lehetőséget biztosítunk.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerését és megoldását helyezi a középpontba, azaz elméleti kérdések mellett gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 5 | |
Célja, leírása: | Önálló mérési feladatok végrehajtása a kijelölt időtartományon belül. A mérésekre a felkészülés is önállóan történik. A mérés során más hallgatókkal, mérésekkel együttesen dolgoznak a mérőeszközökön. Az elvégzett mérési feladatok, eredmények pontos dokumentálása és annak bemutatása is szükséges a megfelelő teljesítéshez. Az önálló mérésekre - a mérőeszközökkel való gazdálkodás érdekében - előzetes jelentkezni kell. Mind az időpontokból, mind önálló mérési feladatokból több áll rendelkezésre a teljesítéshez szükségesnél. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 92 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 92 % |
jó (4) | Good [C] | 71 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 71 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 20 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 5 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. június 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Ismeri és érti a műszaki szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából kiemelt fontosságú más területek (elsősorban logisztikai, menedzsment, környezetvédelmi, minőségbiztosítási, információtechnológiai, jogi, közgazdasági, munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai területek) terminológiáját, főbb előírásait és szempontjait.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
- Korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszerek felhasználásával innovatív módon képes megoldani a szakterületén felmerülő speciális műszaki problémákat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Matematikai statisztika, gyártási folyamatok |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
rajzolvasási és alapvető informatikai képességek |