Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Környezettechnika II. (PhD szig.) | |||
Environmental Technology II. (PhD)
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÁT4A15 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Suda Jenő Miklós (71958230447) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | suda@ara.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Áramlástan Tanszék | |||
http://www.ara.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.ara.bme.hu/oktatas/tantargy/NEPTUN/BMEGEAT4A15/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | komplex vizsga tárgycsoport PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy oktatásának célja a doktorandusz hallgatók környezettechnikai ismereteinek elmélyítése, valamint speciális kutatási területükhöz kapcsolódó szűkebb témakörben a hiányosságok pótlása. A hallgató választhat az A, B és a C anyagrész között a PhD kutatási témájától függően. A: Gázfázisú komponensek eltávolítása, B: Porleválasztás, C: Szennyvízkezelés: A hallgatóknak a félév során doktori témájukhoz kapcsolódó, azt segítő egyéni feladatot kell megoldaniuk és eredményeiket be kell mutatniuk.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a gázfázisú komponensek eltávolításával kapcsolatban. Tájékozott az abszorpció, egyensúly, egyensúlyi görbe, oldószer kiválasztás, anyagmérlegek, munkavonal, minimális gáz-folyadék arány fogalmak tekintetében. Ismeri a kén-dioxid tartalom csökkentésére szolgáló módszerek jellemzőit. Tájékozott az adszorpció, egyensúly, adszorbensek, adszorpciós üzem, töltelékes ágy, az adszorbens regenerálása és az adszorpció alkalmazása tekintetében. Ismeri a kémiai és biológiai véggáz kezelés módszerét, jellemzőit. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a nitrogén-oxid tartalom csökkentésével, gázdiffúzió és membrán érintkeztetők jelemzőivel kapcsolatban. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a poros gázik tisztításával, aeroszolokkal, szemcsedinamikával) kapcsolatban. Tájékozott a leválasztó tömegmérleg, összleválasztási és frakció leválasztási fok, penetráció tekintetében. Ismeri a porkoncentráció mérésének helyes módját, elvi és gyakorlati megoldásait. Tudomása van az aeroszol részecskékre ható erők és hatások a leválasztási folyamatban betöltött szerepéről. Tisztában van a különböző porleválasztó berendezések (ülepítő kamrák, előleválasztók, Venturi mosók, ciklonok és multiciklonok, elektrosztatikus leválasztók, mélységi/felületi szűrők) jellemzővel. Rendszerezi a szennyvízkezeléssel kapcsolatos ismereteit (szennyvíz jellemzői, előkezelés, elsőrendű, másodrendű és harmadrendű kezelés). Felidézi a fizikai-kémiai, biológiai szennyvízkezelés, szennyvíztisztítás és a szennyvíziszap kezelési eljárásait, jellemzőit.
Képesség
Használja a tantárgy és a kutatási tématerületének ehhez kapcsolódó fogalmait. Elemzi a szakterület rendelkezésre álló hazai és nemzetközi szakirodalmi forrásait. Értelmezi a tématerületre jellemző szabályozás fogalmait. Képes a tantárgy és a kutatási témájához kapcsolódó, környezettechnikai vonzatú problémák felismerésére. Azonosítja a tantárgy és a kutatási témájához kapcsolódó szakterületére jellemző paramétereket, azok elvi és gyakorlati módosítási lehetőségeit. Képes átfogóan elemezni gáztisztítás és szennyvíztisztítás általános jellemzőit. Képes a biológiai sokféleség fontosságának tudatában és az emberiség jövő generációk iránt érzett felelősségtudat szerint dönteni. Elemzi a tématerület fenntartható fejlődés, ökoógiai lábnyom környezttechnikai vonzatú kulcskérdéseit. Vázolja a környezetvédelem szempontjából előnyös energiagazdálkodás kulcskérdéseit. Vázolja az atmoszféra és éghajlat, ill. éghajlatváltozás tantárgy tematika szempontjából fontos tulajdonságait, jellemzőit. Értékeli a környezettechnikai eljárásokat azok előnyei és hátrányai alapján. Azonosítja a tantárgy tematikájába tartozó és a kutatási témájához kapcsolódó szakterületére jellemző paramétereket, azok elvi és gyakorlati módosítási lehetőségeit. Rangsorolja a különböző környezettechnológiai megoldásokat a fenntartható fejlődés és jövő generációk iránti felelősségtudat figyelembevétele alapján.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tantárgy tematikájával kapcsolatos kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a környezettechnikai problémák megoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Törekszik az igényes mérnöki munkavégzésre és gondos mérlegelés alapán körültekintő módon hoz döntést. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy előzetesen egyeztetett heti rendszerességű adott időpontban tartott előadásain a hallgatók egyéni kutatási témájához kapcsolódó tananyagrészek konzultáció keretében történő ismertetése történik, mely segíti a kutatási területhez kapcsolódó anyagrészek önálló elsajátítását. A hallgatók a félév során a tantárgy A) vagy B) vagy C) tematikájába tartozó és a kutatási témájukhoz is kapcsolódó egyéni feladatot kapnak, amit a félév során meg kell oldaniuk és az eredményről be kell számolniuk. Az egyéni feladatok megoldása során az előadások keretein belül ill. azon túl lehetőség van konzultációra.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Dr. Barótfi István (szerkesztő): Környezettechnika, Mezőgazda Kiadó, Budapest, 2000. ISBN: 963 9239 50 X
Dr. Kovács Béla: Levegőtisztaság-védelem, Veszprémi Egyetemi Kiadó, Veszprém 2004. ISBN: 963 9495 425
Jegyzet
Parti Mihály: Környezetvédelmi irányítási rendszerek I. rész (előadásjegyzet, www.ara.bme.hu), Budapest, 2020
Bothné Fehér K, Láng P, Parti M, Suda JM: Levegő- és víztisztaság-védelem, hulladékkezelés (online notes), 2020, ISBN 963x
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.ara.bme.hu/oktatas/tantargy/NEPTUN/BMEGEAT4A15/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. március 10. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A hallgató a félév során egy, a saját doktori kutatási témájához szorosan kapcsolódó önálló feladatot old meg. A félév során az elméleti előadásokon minden hallgató megkapja a probléma megoldásához szükséges elméleti tudást, valamint módszertant. A hallgatók saját feladataikon önállóan dolgoznak, az előrehaladás során az előadóval rendszeresen konzultálnak. Az eredményeket a félév végén a hallgatók egymás előtt bemutatják, valamint egy dokumentációt készítenek. A félév végén a szóbeli vizsga eredménye a féléves feladat elvégzéséből és a prezentáció minőségéből áll össze.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Félév közben kidolgozandó, a PhD kutatáshoz kapcsoló projektfeladat, mely segíti a tananyag mélyebb elsajátítását elméleti és gyakorlati számításokon, levezetéseken keresztül. A részteljesítés célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. A feladat sikeres teljesítésével a hallgató stabilizálja az előadásokon megszerzett tudását. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az írásbeli vizsgán az előadó három kifejtendő kérdést és/vagy számítási feladatot ad a tananyagból, melyeket a hallgatók 120 perces megadott időtartam alatt kidolgoznak. A kidolgozás során semmilyen segédeszköz nem használható, és csak a tanszék által kiadott feladatlapra lehet dolgozni. Az írásbeli dolgozatban feltett kérdések szorosan kapcsolódnak az előírt elméleti tananyaghoz, és lehetőség szerint a doktorandusz saját kutatási témájához. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli vizsgán az előadó három kérdést tesz fel a tananyagból melyekre a hallgatók néhány perc gondolkozási idő után táblánál részletesen válaszolnak. A szóbeli felelet során semmilyen segédeszköz nem használható. A szóbeli vizsgán feltett kérdések szorosan kapcsolódnak az előírt elméleti tananyaghoz, és lehetőség szerint a doktorandusz saját kutatási témájához. A szóbeli felelet értékelését a vizsgáztató azonnal közli a hallgatóval. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az évközi feladat eredménye a vizsgajegybe beszámít. A feladat kidolgozása és annak prezentáció formában történő bemutatása előfeltétele a vizsgára bocsáthatóságnak. Az otthoni kidolgozás során bármilyen segédeszköz használható. A bemutatás során törekedni kell a doktorandusz hallgatótól a konferencia előadásokon elvárt színvonalra. A prezentációban térjen ki a hallgató a saját kutatási témájában fellelhető kapcsolódási pontokra. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 50 % |
Szóbeli részvizsga | 25 % |
Évközi eredmények beszámítása | 25 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 41 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. március 10. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
BSc és MSc szintű környezettechnikai elméleti alapismeretek és a PhD képzés Környezettechnika I. tárgy ismeretei. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Önálló, kreatív mérnöki problémamegoldó képesség, képesség a komplex áramlási jelenségek és áramlástechnikai folyamatok lényegi összefüggéseinek felismerésére és elemzésére |