Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Környezettechnika I. (PhD és PhD szig.) | |||
Environmental Technology I. (PhD)
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÁT4A32 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Suda Jenő Miklós | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | suda@ara.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Áramlástan Tanszék | |||
http://www.ara.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.ara.bme.hu/oktatas/tantargy/NEPTUN/BMEGEAT4A32/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | komplex vizsga tárgycsoport PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy oktatásának célja a doktorandusz hallgatók környezettechnikai ismereteinek elmélyítése, valamint speciális kutatási területükhöz kapcsolódó szűkebb témakörben a hiányosságok pótlása. Továbbá célja a hallgatók megismertetése a környezettechnika területének általános jellemzőivel, lokális és globális folyamataival, problémáival, általános környezetvédelmi szabályozás kérdéseivel, nemzetközi mozgalmak és civil szervezetek, nemzetközi konferenciák eredményeivel. A hallgatóknak bemutatásra kerülnek a bioszféra, környezet, biológiai sokféleség, szennyezőanyag-terjedés általános jellemzői, a szennyezőanyagok, a környezetszennyezés, -védelem, megelőzés, a fenntartható fejlődés, globális felmelegedés stb. témakörei. A hallgatóknak a félév során doktori témájukhoz kapcsolódó, azt segítő egyéni feladatot kell megoldaniuk és eredményeiket be kell mutatniuk.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a bioszféra és környezet általános jellemzőit és a környezetvédelem alapvető kérdéseit. Tájékozott a szennyezőanyag-terjedés (források típusai, emisszió, terjedés, imisszió, átalakulás fogalmakkal) általános jellemzőivel. Tájékozott a BAT, egységes szennyezés-megelőzés és ellenőrzés tekintetében. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a környezetvédelem, megelőzés, szennyezőanyag-kibocsátás csökkentés területein. Átfogó ismeretekkel rendelkezik direkt és in-direkt üvegházhatású gázok, üvegházhatás, globális felmelegedés témaköreiben. Ismeri a civil mozgalmak és nemzetközi konferenciák fontosabb tevékenységeit, eredményeit, kudarcait, célkitűzéseit. Tájékozott a biológiai sokféleség és az emberiségnek a jövő generációk iránt érzett felelőssége kérdéseiben. Ismeri a fenntartható fejlődés, Kiotó Protokoll, ökológiai lábnyom és a föld biológiai kapacitása témakörök kulcskérdéseit. Tisztában van az energiafelhasználás, energiaforrások, fosszilis és megújuló energiaforrások kérdéseiben. Tisztában van az atmoszféra és éghajlat, éghajlatváltozás környezettechnikai vonatkozású meghatározó jellemzőivel.
Képesség
Használja a tantárgy és a kutatási tématerületének ehhez kapcsolódó fogalmait. Elemzi a szakterület rendelkezésre álló hazai és nemzetközi szakirodalmi forrásait. Értelmezi a tématerületre jellemző szabályozás fogalmait. Képes a tantárgy és a kutatási témájához kapcsolódó, környezettechnikai vonzatú problémák felismerésére. Azonosítja a tantárgy és a kutatási témájához kapcsolódó szakterületére jellemző paramétereket, azok elvi és gyakorlati módosítási lehetőségeit. Képes átfogóan elemezni a civil szervezetek és nemzetközi konferenciák szerepét, tevékenységét, főbb eredményeit. Képes a biológiai sokféleség fontosságának tudatában és az emberiség jövő generációk irán érzett felelősségtudat szerint dönteni. Elemzi a fenntartható fejlődés, ökoógiai lábnyom környezttechnikai vonzatú kulcskérdéseit. Átfogóan elemzi a környezetvédelem szempontjából előnyös energiagazdálkodás kulcskérdéseit. Vázolja az atmoszféra és éghajlat, ill. éghajlatváltozás tantárgy tematika szempontjából fontos tulajdonságait, jellemzőit.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tantárgy tematikájával kapcsolatos kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a környezettechnikai problémák megoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Törekszik az igényes mérnöki munkavégzésre és gondos mérlegelés alapán körültekintő módon hoz döntést. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy előzetesen egyeztetett heti rendszerességű adott időpontban tartott előadásain a hallgatók egyéni kutatási témájához kapcsolódó tananyagrészek konzultáció keretében történő ismertetése történik, mey segíti a kutatási területhez kapcsolódó anyagrészek önálló elsajátítását. A hallgatók a félév során a tantárgy tematikájába tartozó és a kutatási témájukhoz is kapcsolódó egyéni feladatot kapnak, amit a félév során meg kell oldaniuk és az eredményről be kell számolniuk. Az egyéni feladatok megoldása során az előadások keretein belül ill. azon túl lehetőség van konzultációra.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Dr. Barótfi István (szerkesztő): Környezettechnika, Mezőgazda Kiadó, Budapest, 2000. ISBN: 963 9239 50 X
Dr. Kerényi Attila: Általános környezetvédelem, Mozaik Oktatási Stúdió Kft, 2006. ISBN: 9789636971885
Dr. Mészáros Ernő: A környezettudomány alapjai, Akadémiai Kiadó, 2002.ISBN: 963 05 7879 8
Jegyzet
Parti Mihály: Környezetvédelmi irányítási rendszerek I. rész (előadásjegyzet, www.ara.bme.hu), Budapest, 2020
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.ara.bme.hu/oktatas/tantargy/NEPTUN/BMEGEAT4A32/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 15. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A hallgató a félév során egy, a saját doktori kutatási témájához szorosan kapcsolódó önálló feladatot old meg. A félév során az elméleti előadásokon minden hallgató megkapja a probléma megoldásához szükséges elméleti tudást, valamint módszertant. A hallgatók saját feladataikon önállóan dolgoznak, az előrehaladás során az előadóval rendszeresen konzultálnak. Az eredményeket a félév végén a hallgatók egymás előtt bemutatják, valamint egy dokumentációt készítenek. A félév végén a szóbeli vizsga eredménye a féléves feladat elvégzéséből és a prezentáció minőségéből áll össze.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Félév közben kidolgozandó, a PhD kutatáshoz kapcsoló projektfeladat, mely segíti a tananyag mélyebb elsajátítását elméleti és gyakorlati számításokon, levezetéseken keresztül. A részteljesítés célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. A feladat sikeres teljesítésével a hallgató stabilizálja az előadásokon megszerzett tudását. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az írásbeli vizsgán az előadó három kifejtendő kérdést ad a tananyagból, melyeket a hallgatók 120 perces megadott időtartam alatt kidolgoznak. Az írásbeli vizsgafeladat kidolgozásához az írásbeli vizsgán részt vevő vizsgázó hallgatók az írásbeli vizsga alatt nem használhatnak semmilyen, az oktató által meg nem engedett segédeszközt, és a válaszaikat csak a tanszék által kiadott hivatalos vizsgafeladatlapra írhatják. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli vizsgán az előadó három kérdést tesz fel a tananyagból melyekre a hallgatók néhány perc gondolkozási idő után táblánál részletesen válaszolnak. A szóbeli vizsgakérdés kidolgozásához az szóbeli vizsgán részt vevő vizsgázó hallgatók a szóbeli vizsga alatt nem használhatnak semmilyen, az oktató által meg nem engedett segédeszközt. A szóbeli vizsgát sikeres írásbeli vizsga után tehetnek a hallgatók. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az évközi feladat eredménye a vizsgajegybe beszámít. A feladat kidolgozása és annak prezentáció formában történő bemutatása előfeltétele a vizsgára bocsáthatóságnak. Az évközi feladat kidolgozása és annak prezentáció formában történő bemutatása előfeltétele a vizsgára bocsáthatóságnak, tehát a sikeres vizsga egyik előfeltétele. Ezeken túl az évközi feladat eredmény vizsgajegybe történő beszámításának semmilyen egyéb más módja nincs. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 50 % |
Szóbeli részvizsga | 25 % |
Évközi eredmények beszámítása | 25 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 11 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 15. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
BSc és MSc szintű környezettechnikai elméleti alapismeretek. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Önálló, kreatív mérnöki problémamegoldó képesség, képesség a komplex áramlási jelenségek és áramlástechnikai folyamatok lényegi összefüggéseinek felismerésére és elemzésére |