Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Járműáramlástan | |||
Vehicle Aerodynamics
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÁTBV25 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Suda Jenő Miklós (71958230447) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | suda@ara.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Áramlástan Tanszék | |||
http://www.ara.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.ara.bme.hu/oktatas/tantargy/NEPTUN/BMEGEATBV25 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célkitűzése, hogy a hallgatók megismerjék a közúti és légi járművek aerodinamikai, valamint a vízi járművek hidrodinamikai sajátosságait. A BSc szintű Áramlástan tárgyban tanultakra épít, de a tárgy nem teszi szükségessé a hallgatók előképzettségét más tárgyból, a szükséges áramlástani alapismereteket a tárgyrészek elején ismertetjük, ezért anyaga leginkább ismeretterjesztő jellegű. A közúti járművek, repülők és hajók tárgyrészek során a hallgatók megismerkednek az aerodinamikai alapokkal, aerodinamikai fejlesztések történetével, közúti járművek (autók, versenyautók, buszok, teherautók), valamint repülőgépek és hajók áramlástanával. Laborkurzuson elkészített saját autómodell aerodinamikai tényezőinek mérése és kiértékelése elvezet a szélcsatorna méréstechnika megismeréséhez.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a járműáramlástani fejlesztések korszakait, történetét, kiemelkedő aerodinamikai fejlesztőit és jellemző járműveket. Felidézi a járműáramlástani vizsgálatokhoz szükséges áramlástani összefüggéseket, mennyiségeket, mérőszámokat, meghatározásuk módját. Ismeri a személyautók aerodinamikai megoldásait, és az aerodinamikai elemek, módosítások hatásait a jármű aerodinamikai paramétereire. Felidézi a versenyautók aerodinamikai megoldásait, és az aerodinamikai elemek, módosítások hatásait a jármű aerodinamikai paramétereire. Ismeri a buszok, teherautók aerodinamikai megoldásait, és az aerodinamikai elemek, módosítások hatásait a jármű aerodinamikai paramétereire. Felidézi a járműáramlástani szélcsatorna mérések és a numerikus szimuláció alapjait, az aerodinamikai fejlesztésben betöltött szerepét. Azonosítja a repülőgépek aerodinamikai paramétereit, mérőszámait. Tájékozott a repülőgépeken alkalmazott jellemző szárnyprofilok, szárnyak működésének alapelveit illetően. Azonosítja a légcsavaros meghajtású repülőgépek aerodinamikai jellemzőit, megoldásait. Tájékozott a sugárhajtású repülőgépek, szuperszonikus repülés aerodinamikai jellemzőit, megoldásait illetően. Azonosítja a helikopterek aerodinamikai jellemzőit. Tájékozott a hajók hidrodinamikai jellemzőit, mérőszámait illetően. Tisztában van a hajótest súrlódási és hullám ellenállásának meghatározási módjával, csökkentésének lehetőségeivel. Tisztában van a hajók stabilitásával összefüggő paraméterekkel, hidrodinamikai megoldásokkal. Tisztában van a vitorlás hajók aero- és hidrodinamikai jellemzőit.
Képesség
Képes járműáramlástani fejlesztési megoldások átfogó értékelésére. Képes közúti járművek, repülőgépek és hajók aero- ill. hidrodinamikai sajátosságainak összefoglalására. Képes közúti járművek, repülőgépek és hajók aero- ill. hidrodinamikai paraméterei alapján alapszámításokat elvégezni. Meghatározza elvi alapismeretei és összefüggések alapján, hogy a különböző módosítások milyen hatást gyakorolnak a különböző aero- ill. hidrodinamikai jellemzőkre. Értékeli a különböző módosítások aerodinamikai paraméterekre gyakorolt hatását. Felhasználja aerodinamikai ismereteit a mérési eredmények kiértékelésére. Kiszámítja a mért jellemzők alapján az autómodell aerodinamikai paramétereit. Feltárja a különféle aero- illetve hidrodinamikai módosítások előnyeit és hátrányait műszaki és gazdasági megfontolások alapján. Értelmezi a járművek aero- ill. hidrodinamikai jellemzőit és az azokból a jármű aero- ill. hidrodinamikai viselkedésére vonatkozó következtetéseket. Elemzi az egyszerűbb járműáramlástani problémákat. Feltárja a aero- és hidrodinamikai problémák megoldásához szükséges elvi és gyakorlati hátteret. Vázolja a közúti járművek, repülőgépek és hajók aerodinamikai korszerű megoldásait. Szélcsatorna aerodinamikai mérési adatokból következtet járműramlástani megoldások jóságára. Elemzi az aerodinamikai paraméterek (erőtényezők) mérési eredményeit. Azonosítja a járműáramlástani paraméterek és a járművek aerodinamikai viselkedése közötti összefüggéseket.
Attitűd
Kezdeményez együttműködést az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel, széleslátókörű hozzáállásával bővíti tudását. Nyitott a korszerű információtechnológiai eszközök elmélyült használatára. Törekszik az áramlástani problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik az önálló, pontos, hibamentes és felelősségteljes feladatmegoldásra. Törekszik a megbízható üzemvitel, termelékenység, költség- és időhatékonyság, energiahatékonyság, környezettudatosság elvének áramlástechnikai feladatok megoldásában való érvényesítésére. Fejleszti képességét, hogy a piaci versennyel összhangba hozza az etikus mérnöki attitűd és a hosszú távú win-win szempontok érvényesülését.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az áramlástani feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, bírálatokat. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Támogatja gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést és komplex gondolkodást. Kritikával illeti a nem megfelelő minőségben elkészített mérnöki vállalásokat.
Oktatási módszertan
Előadások, laboratóriumi mérések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített labormérési feladatok, munkaszervezési technikák. Előadások, laboratóriumi mérések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített labormérési feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Lajos Tamás: Az áramlástan alapjai. 2015, ISBN 978 963 12 2885 4.
Schuetz T.(ed.): Aerodynamics of Road Vehicles, 5th ed., 2015, SAE Int, ISBN 978-0-7680-7977-7
Barnard, R.H.: Road Vehicle Aerodynamic Design – An introduction (MechAero Publishing, 2009, ISBN 9 780954 073473)
Jegyzet
Suda J.M: Járműáramlástan (közúti járművek - tárgyrész előadásjegyzet), 2021
Gáti Balázs: Járműáramlástan (repülők - tárgyrész előadásjegyzet), 2021
Simongáti Győző: Járműáramlástan (hajók - tárgyrész előadásjegyzet), 2021
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.ara.bme.hu/oktatas/tantargy/NEPTUN/BMEGEATBV25
https://youtube.com/playlist?list=PLZMS6jtbk5ZRW731GEpejw4Pwmj23Hzuk
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. április 26. |
Hatályosság vége: | 2024. április 26. |
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítménymérés (egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és mérési jegyzőkönyv és prezentáció alapján történik. A félévközi jegy megszerzésének egyik feltétele: az előadásokon a részvétel kötelező (min.70%), melyet ellenőrzünk a TVSZ előírásai szerint. A jelenlét ellenőrzése minden előadáson jelenléti ívvel történik, melyet a jelen lévő hallgató aláír. A félvéközi jegy meg-szerzésének másik feltétele, hogy a hallgató rendelkezzen min. 40%-ra értékelt leadott mérési jegyzőkönyvvel és min. 40%-ra értékelt mérés prezentációval.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tananyag elsajátítását a félév során az utolsó előadáson tartott 90 perces (max. 50 pontra értékelhető) zárthelyivel ellenőrizzük. Ennek eredménye 50% súllyal számít be a félévközi jegybe. A zárthelyi 3 kérdést tartalmaz a közúti járművek tárgyrészből, 2 kérdést tartalmaz a repülőgépek tárgyrészből és 2 kérdést tartalmaz a hajók tárgyrészből. A három tárgyrész kérdéseire külön-külön min. 30%-ra értékelt válaszok, összességében min.40% szükséges a sikeres zárthelyihez. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Mérési jegyzőkönvy: A félév második felében tartott labor kurzuson 1:20 méretarányú modellautót készítenek a 2-3 fős hallgatói csoportok, és önállóan végzett szélcsatorna méréssel meghatározzák az autó aerodinamikai paramétereit (ellenállás- és felhajtóerő-tényezőjét), valamit áramlás láthatóvá tételi vizsgálatokat végeznek, melyről fotó&videó dokumentációt készítenek. A mérések eredményeiről MJK-el jelölt mérési jegyzőkönyv (max.40p) és MP-vel jelölt mérés prezentáció (max.10p) segítségével számolnak be. Külön-külön min.40% az MJK és MP elfogadásának minimum követelménye. A mérésből szerzett pontok részaránya a félévközi jegyben 50%. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Mérés prezentáció: A félév második felében tartott labor kurzuson 1:20 méretarányú modellautót készítenek a 2-3 fős hallgatói csoportok, és önállóan végzett szélcsatorna méréssel meghatározzák az autó aerodinamikai paramétereit (el-lenállás- és felhajtóerő-tényezőjét), valamit áramlás láthatóvá tételi vizsgálatokat végeznek, melyről fotó&videó dokumentációt készítenek. A mérések eredményeiről MJK-el jelölt mérési jegyzőkönyv (max.40p) és MP-vel jelölt mérés prezentáció (max.10p) segítségével számolnak be. Külön-külön min.40% az MJK és MP elfogadásának minimum követelménye. A mérésből szerzett pontok részaránya a félévközi jegyben 50%. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 10 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 18 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 26. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. április 26. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
- Képes integrált ismeretek alkalmazására a gépek, a gépészeti berendezések, rendszerek és folyamatok, a gépipari anyagok és technológiák, valamint a kapcsolódó elektronika és informatika szakterületeiről.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Törekszik a széles körű, átfogó műveltség elsajátítására.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |