Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Az áramlástan válogatott fejezetei | |||
Selected Chapters of Fluid Mechanics
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÁTNP01 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Benedek Tamás (76511246251) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | benedek@ara.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Áramlástan Tanszék | |||
http://www.ara.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.ara.bme.hu/oktatas/tantargy/NEPTUN/BMEGEATNP01 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A hallgatók megismertetése a következő témakörökkel, különös tekintettel azok épületgépészeti és eljárástechnikai alkalmazására: Áramlástani mérések. Időben átlagolt mérések: statikus, dinamikus, össznyomás. Nyomásmérés eszközei: szondák, módszerek. Manométerek. Sebesség nagyságának és irányának nyomás-alapú mérése. Anemométerek, hőszondák. Hőmérsékletmérés. Időben változó nyomások mérése. Sebességmérésre visszavezetett és szűkítőelemes tömegáram-mérés; összehasonlítás. Különleges áramlásmérők. Az áramlástan válogatott fejezetei az épületgépészet és eljárástechnika témaköreiben: példák: atmoszférikus áramlások mint épületek külső légállapotát meghatározó folyamatok; légtechnika; akusztika; áramlástechnikai folyamatokkal érintett technológiai folyamatok, gáznemű és cseppfolyós munkaközegeket magukba foglalóan. Gyakorlati példák. Kreatív, interaktív ipari esettanulmányok.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az áramlástani méréstechnika elméleti alapjait, különös tekintettel az épültgépészeti és eljárástechnikai alkalmazásokra. Tájékozott az épületgépészeti és eljárástechnikai berendezések áramlástechnikai vonatkozásairól, azok igényeiről és kritikus üzemeltetési jellegzetességeiről, diagnosztikai igényeiről és módjairól, gáznemű és cseppfolyós munkaközegekre egyaránt. Tájékozott az épületgépészeti és eljárástechnikai gép-üzemeltetés energetikai elvárásait (pl. ventilátor-hatásfok) rögzítő jogi szabályzás kapcsán. Tájékozott az épületgépészeti és eljárástechnikai berendezések, rendszerek alapvető áramlástani méréstechnikai és modellezési vizsgálati módszereiről. Ismeri a légköri jelenségek áramlástani alapjait, különös tekintettel az épületgépészeti vonatkozásokra. Átlátja a városi levegőminőséget meghatározó tényezőket, az épületgépészeti vonatkozások kapcsán. Átlátja az épületgépészeti és eljárástechnikai folyamatok akusztikai vonatkozásait. Átlátja a különleges (nem nyomáskülönbség-elvű) átfolyásmérők működési elvét. Ismeri a gyorsan változó nyomások mérésére szolgáló műszerek működési elvét. Felidézi a nyomáskülönbség-elvű, valamint attól eltérő mérőszondák elvét.
Képesség
Képes műszerek kiválasztására adott áramlástani méréstechnikai feladatra vonatkozóan. Fejleszti készségét interaktív ipari esettanulmányok keretében az áramlástechnikai ipari projektek szervezésében, kritikai vélemény kifejtésben, kommunikációban, megoldási javaslattételben, megoldásváltozatok felvonultatásában. Képes műszaki adatok összehasonlító elemzésére, döntéshozatal előkészítésére. Alkalmazza a szabványokhoz való igazodás szemléletét. Javaslatot tesz a gyakorlati projekt során felvetődő műszaki problémák megoldására. Képes számításokkal vizsgálni, értelmezni az épültgépészetben és eljárástechnikában felmerülő, közegáramlással érintett jelenségeket. Fejleszti készségét az áramlási folyamatok átfogó értékelésére, beavatkozás megalapozására, döntéshozatal előkészítésére, épületgépészeti és eljárástechnikai alkalmazások kapcsán. Javaslatot tesz fizikai modell felállítására, megoldó egyenletek alapvető kiválasztására, az épültgépészetben és eljárástechnikában alkalmazandó áramlástani modellezés kapcsán. Elemzi a városi levegőminőséget meghatározó tényezőket. Javaslatot tesz döntéshozatal előkészítéséhez, áramlástechnikával érintett épületgépészeti illetve eljárástechnikai beszerzések, beruházások kapcsán.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az energiazdálkodással és fenntarthatósággal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiagazdálkodási, gazdaságtani problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az energiagazdálkodási feladatok megoldása során. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Igazodik a mérnöki etika elvárásaihoz, kívánalmaihoz. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi. Kritikus és önkritikus szemléletet alkalmaz mérnöki munkája során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Felelősséget érez a mérnöki tudás fiatalabb generációk felé való átadása, a szakmai utánpótlás-nevelés szempontjából. Racionális érvek és ellenérvek alapján álláspontját megvédi szakmai viták során. Felelősséget érez a mérnöki feladatok felelős végrehajtása, alkalmasint a távlati mérnöki munkahely-teremtés iránt. Elkötelezett a feladat-végrehajtáson túlmutató, vállalkozói szemlélet iránt, igazodva a mérnöki feladatok innovatív K+F+I tevékenységbe (alapkutatás, alkalmazott kutatás-fejlesztés-innováció), valamint a versenyszférába való beágyazódásához.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás és tantermi gyakorlat keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és készségszintű elsajátítására a tantermi gyakorlatokon kerül sor, ahol számítási feladatokat, valamint az oktatóval interaktív módon együttműködve ipari problémamegoldási esettanulmányokat kell csoportosan megoldani, mely a csoportmunka-készségeket, a gyors döntéshozatalt, a kritikai és önkritikai szemléletet is fejleszti egyúttal.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Lajos Tamás: Az áramlástan alapjai. 2015. ISBN 978 963 12 2885 4.
Jegyzet
Vad, J., Advanced flow measurements. Műegyetemi Kiadó, 2008. Jelzet: 45085. ISBN 978 963 420 951 5.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.ara.bme.hu/oktatas/tantargy/NEPTUN/BMEGEATNP01
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 31. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulmányi eredmények értékelése a következők alapján történik: 1) Interaktív ipari problémamegoldó esettanulmányok, kérdőíveken kidolgozva. 2) Zárthelyi dolgozat (Áramlástani méréstechnika; ipari esettanulmányok). Projekt-jellegű félévközi feladat (További válogatott fejezetek az áramlástan épületgépészeti és eljárástechnikai alkalmazásaiból). 4) Zárthelyi dolgozat (További válogatott fejezetek az áramlástan épületgépészeti és eljárástechnikai alkalmazásaiból). A minimális követelmény, az ÖSSZES FENT JELÖLT [1), 2), 3) 4)] teljesítmény-értékelési tételre KÜLÖN-KÜLÖN, az adható maximális részpontszám 40%-ának a teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Cél: a tárgyi tudásnak, illetve annak kreatív alkalmazási készségének felmérése, a következő módon. "Áramlástani méréstechnika; ipari esettanulmányok" tantárgyrész: Elméleti és alkalmazási zárthelyi dolgozat, utalva a közösen feldolgozott ipari esettanulmányokra is. Maximális pontszám: 35. "További válogatott fejezetek az áramlástan épületgépészeti és eljárástechnikai alkalmazásaiból" tantárgyrész: Elméleti zárthelyi dolgozat. Maximális pontszám: 35. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy csoportosan készítendő félévközi projekt feladat kidolgozása, dolgozat formájában való dokumentálása, majd a gyakorlati csoport előtti prezentációja, a "További válogatott fejezetek az áramlástan épületgépészeti és eljárástechnikai alkalmazásaiból" tantárgyrészből. Az elkészítendő projekt dolgozat, valamint a prezentáció tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. Maximális pontszám: 15. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Cél: kis létszámú csoportban, az oktatóval interaktív módon való együttműködésben kidolgozott, kreatív problémamegoldó ipari esettanulmány-sorozat, és az azt dokumentáló kérdőív-sorozat. Ez által a készség, az attitűd, az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Tématerület: "Áramlástani méréstechnika; ipari esettanulmányok" tantárgyrész. A gyors döntéshozatal, a kritikai gyakorlati szemlélet fejlesztése. Maximális pontszám: 15. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 15 |
összesen | 126 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 26. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |