Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Épületfizika épületenergetikusoknak | |||
Building physics for energy engineers
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉEBE5A | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Horváth Miklós | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | horvath@epgep.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://epget.bme.hu/index.php | ||||
Tantárgy weblapja | https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=149 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEÉEBX5A | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa az épületfizika alapvető elemeit, különös tekintettel az Épületenergetika c. tárgy anyagát meghaladó ismereteket. Részletesen ismerjék meg a hallgatók a párafizika kérdéskörét, valamint a fűtési hőszükséglet és a hűtési hőterhelés számítást. Ismerjék meg az alapvető párafizikai alapfogalmakat, az épületszerkezetekben zajló nedvességtranszport folyamatát, szerkezeteken belüli, valamint a kapilláris és felüle-ti kondenzáció jelenségét, az éves nedvességmérleget, a konvektív nedvességtranszport és a légtömörség kérdés-körét. A gyakorlatok keretében ismerjék meg a szerkezetek állagvédelmi ellenőrzését és méretezését, a fűtési hő-szükséglet-, a hűtési hőterhelésszámítást, az energiafogyasztás- és költségszámítás témaköreit.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Érti az építészeti ábrázolás tervrajzi jelöléseit és sajátosságait. Tisztában van az épületfizikában általánosan használt fogalmakkal. Rendelkezik alapvető épületszerkezettani ismeretekkel. Azonosítja a stacioner és instacioner hőegyensúly elemeit. Ismeri az időben állandósult egy- és többdimenziós páradiffúzió jelenségét. Átlátja a nedvességmérleg elemeit, gyakorlati összefüggéseit. Értelmezi a kapilláris kondenzáció jelenségét, a szorpció és a töltési idő fogalmát. Érti a penészképződés kockázati tényezőit és a kockázati ellenőrzés módszerét. Érti a konvektív hő- és nedvességtranszport jelenségét, befolyásoló tényezőit és a védekezés eszköztárát. Ismeri a fűtési hőszükségletszámítás elvét, szabványos módszertanát. Ismeri a hűtési hőterhelésszámítás elvét, szabványos módszertanát.
Képesség
Értelmezi a rendelkezésére bocsátott építészeti tervrajzokat. Elkészíti stacioner esetben az épületszerkezetek páradiffúziós ellenőrzését, méretezését. Meghatározza épületszerkezetekben a vízgőz parciális nyomáseloszlását. Elkészíti stacioner esetben a határolószerkezetek felületi állagvédelmi ellenőrzésérét és méretezését. Elkészíti instacioner esetben a határolószerkezetek felületi állagvédelmi ellenőrzésérét és méretezését. Kiszámítja egy épület egészére vagy helyiségenkénti bontásban a hőszükségletet és hőterhelést. Informatikai ismereteinek birtokában képes összetett, nagy számításigényű feladatok megoldására. Képes építészekkel kommunikálni épületfizikai problémákról, követelményekről. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni. Meghatározza az épületek téli méretezési hőszükségletét. Meghatározza az épületek nyári méretezési hőterhelését.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Fogékony a megszerzett tudás alkalmazására a problémamegoldó technikák felhasználásával. Törekszik az új szakmai és tudományos eredmények megismertetésére. Nyitott a lehetőségek szerint helytálló bírálat vagy vélemény megfogalmazására, döntéshozásra, következtetések levonására. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének épületenergetikai feladatok megoldásá-ban való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett az épületgépészeti terület újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások és gyakorlatok formájában történik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal, melynek során a hallgatók megismerik a főbb építészeti elemeket, azok ábrázolását, az épületfizikai hő- és nedvességterhelés alapjait, a hőszükségletszámítást. A gyakorlatok célja hosszabb, átfogó, méretező jellegű számítási feladatok bemutatása, illetve a házi feladatok konzultációja. Az előadások során projektoros vetítést alkalmazunk. A gyakorlati példákat táblánál ismertetjük.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Zöld András, Csoknyai Tamás, Horváth Miklós, Szalay Zsuzsa, Az épületenergetika alapjai, Akadémiai Kiadó, 2019, Budapest, ISBN: 978-963-454-341-1
Csoknyai Tamás, Szalay Zsuzsa: Üveg és energia c. fejezet. In: Reith András (szerk.): Üveg az épí-tészetben. TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., 2012. pp. 74-101. (ISBN:978 963 9535 12 1)
Jegyzet
Farsang Attila, Zöld András, Csoknyai Tamás: Rekonstrukció. TERC Kiadó, Budapest, 2013. (online, honlapon elérhető)
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév során egy összegző és két részteljesítmény értékelés alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy "tudás" és "képesség" típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A teljesítményértékelések elsősorbana megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszálnak, így a problémafelismerést és -megoldást helyezik a középpontba. A teljesítményértékelések során részben az elsajátított lexikális ismeretekről kell számot adni, részben a tanultakat kell - a gyakorlatokon már megismert módon - feladatmegoldásokban alkalmazni. A részteljesítmény értékeléshezez önállóan kell házi feladat szerűen számításokat elvégezni, a két részteljesítményértékelés egymásra épül, így a második megkezdése előtt az első teljesítése elengedhetetlen.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek elsajátítására fókuszál, különös tekintettel az alapfogalmak helyes értelmezésére, gyakorlatban való alkalmazására összpontosít szintetizáló elméleti kérdéseken, valamint összetett, a mérnöki gyakorlatból vett számpéldákon keresztül; az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg. A feladat pótlása a félév elején kihirdetett időpontig lehetséges a TVSZ előírásait figyelembe véve. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg. A feladat pótlása a félév elején kihirdetett időpontig lehetséges a TVSZ előírásait figyelembe véve. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 10 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 2. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
Képesség
- Képes a kreatív problémakezelésre, az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezettségre a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, annak hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Működési területén önállóan hoz szakmai döntéseket, melyeket felelősségteljesen képvisel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |