Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Eljárások és berendezések | |||
Processes and Equipment
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉEBE61 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 3 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Bothné Dr. Fehér Kinga (71957706981) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | bothne.feher.kinga@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://www.epget.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=130 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | BMEGEÉEBE51 | |||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy az előadások során bemutassa a hallgatóknak a vegyiparban, élelmiszeriparban, biotechnológiában, környezetvédelemben leggyakrabban előforduló hidromechanikai, termikus és diffúziós műveleteket, azok berendezéseit, méretezési, kiválasztási, üzemeltetési és energiahatékonysági szempontjait, a gyakorlatok során számítási feladatok segítségével begyakoroltassa a méretezési, módszereket.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a keverő típusokat, áramképeket, a keverési teljesítmény-szükséglet meghatározásának módját newtoni és nem-newtoni közegek esetén. Tisztában van a gravitációs és centrifugális szétválasztásiműveletekkel folyadék-szilárd és gáz-szilárd rendszerek esetén. Ismeri az ülepítők és centrifugák méretezésének, határszemcse méret meghatározásának módját. Tudomása van a szűrés alapegyenletéről, megoldási lehetőségeiről. Ismeri a hőcserélő méretezési és ellenőrzési alapegyenleteket érzékelhető hőátadás és fázisváltozás esetén, a hőátadási tényező számításának módját, a felület-kiterjesztés hatását. Tájékozott a hőcserélők kialakításáról és beépítési, üzemeltetési szempontjairól. Tisztában van a bepárlás műveletével, anyag- és hőmérleg egyenletével, a hőátadó felület meghatározásának módjával, a hőhasznosítási lehetőségekkel, valamint a több fokozatú bepárló rendszer alkalmazásának lehetőségével. Tisztában van gőz-gáz elegy állapotjelzőivel, azok változásával hűtés, melegítés, keverés és nedvesítés esetén, a leíró egyenletekkel és az entalpia-koncentráció diagrammal. Tudomása van a szakaszos konvekciós szárítás hő- és anyagmérleg egyenletéről, a szárítási idő meghatározásának módjáról. Megnevezi a szárítók kialakítását, működési, szabályozási szempontjait. Tájékozott a gázok folyadékban történő elnyeletésének (abszorpció) műveletéről, a gáz- és folyadék fázis koncentráció meghatározási módjáról, a komponens mérlegről, az egyensúlyi görbe és munkavonal egyenletekről. Leírja a folyamatos és fokozatszerű fázisérintkeztetésű berendezések méretezésének menetét, a töltetes tornyok kialakítását, hidrodinamikai jellemzőinek hatását az üzemeltetésre.
Képesség
Képes adott feladatra megfelelő keverő típus kiválasztására, a keverési teljesítmény szükséglet meghatározására. Alkalmazza az ismert összefüggéseket a gravitációs és centrifugális ülepítők méretezésére, a határszemcse méret meghatározására. Meghatározza szakaszos felületi szűrők méreteit, kapacitását. Alkalmazza a hőcserélők méretezési módszereit érzékelhető hőátadás és fázisváltozás esetén. Meghatározza hőtechnikai számítások alapján az egytestes bepárlók szükséges fűtőfelületét. Használja a Mollier-féle entalpia koncentráció diagramot. Kiszámítja a szakaszos konvekciós szárítás műveleti idejét. Használja a folyamatos fázisérintkeztetésű berendezések méretezési módszereit. Azonosítja az egyszerűbb eljárástechnikai műveletekkel kapcsolatos problémákat. Feltárja az egyszerűbb eljárástechnikai műveletekkel kapcsolatos problémák megoldásához szükséges elvi és gyakorlati hátteret. Javaslatot tesz megfogalmazott problémák megoldására a tanult ismeretek alapján. Gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezi.
Attitűd
Bővíti ismereteit az oktatókkal és hallgató társaival végzett közös munkában. Részt vesz a mérések során a mérésvezetővel és hallgató társaival való közös munkában. Folyamatos ismeretszerzéssel és a szakirodalom tanulmányozásával bővíti tudását. Nyitott a feladatok megoldása érdekében az információtechnológiai eszközök használatára. Fogékony az eljárástechnikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos, hibamentes, a mérnöki munka minőségének megfelelő feladatmegoldásra. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének eljárástechnikai feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az energiahatékony, balesetmentesen üzemeltethető, minimális környezeti hatásokkal rendelkező műveletek iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Önállóan végzi az eljárástechnikai feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását. Álláspontját megvédi tudása alapján a felmerülő szakmai viták során.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadás és a gyakorlat elsősorban módszertanában válik el egymástól. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az előadásokhoz elsősorban a berendezések vázlatát és képét bemutató diasorok tartoznak, amelyek kiegészítik az előadásokon hallott ismereteket. Az előadások és az írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Az gyakorlati foglalkozások az előadásokhoz kapcsolódnak, elősegítik az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Fonyó Zs., Fábry Gy.: Vegyipari művelettani alapismeretek Nemzeti Tankönyvkiadó, 1998, Budapest, ISBN 963 18 9040 6
Perry J.H.: Chemical Engineers’ Handbook, McGraw Hill, 2003, New York, ISBN 0-07-142294-3
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://www.epget.bme.hu/oktatas/bsc-kepzes/gepeszmernoki-alapszak/folyamattechnika/hocserelok
https://www.epget.bme.hu/oktatas/bsc-kepzes/gepeszmernoki-alapszak/folyamattechnika/beparlás
https://www.epget.bme.hu/oktatas/bsc-kepzes/gepeszmernoki-alapszak/folyamattechnika/szaritas
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 3. |
Hatályosság vége: | 2026. április 30. |
Általános szabályok
Az aláírás megszerzéséért a hallgatók két évközi írásbeli teljesítménymérést (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) írnak, és két önállóan elkészített házi feladatot (részteljesítmény értékelés) kell beadniuk. A két zárthelyi a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani. A rendelkezésre álló munkaidő 90 perc.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajátítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Egy-egy összegző értékelés 65%-ban az elméleti ismeretekre, 35%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 6. és 9. oktatási héten kerül sor. Az aláírás megszerzésének egyik feltétele a két összegző teljesítményértékelésen egyenként 50-50 % megszerzése. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A félév során kiadott két házi feladat egyénileg készítendő el. A házi feladat számolási, méretezési munkát jelent a feladat kiadását megelőző előadások és gyakorlatok témaköréből. Célja az előadásokon elhangzott és a gyakorlatokon elsajátított ismeretek önállóan történő alkalmazása. A feladatok kiadási és beadási időpontjáról a hallgatók a félév elején tájékoztatást kapnak. Az elkészítési időtartam legalább 2 hét. A feladat eredményeit elektronikus formában kell beadni. Az aláírás megszerzésének másik feltétele a hibátlan feladatok beadása. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli vizsgán a hallgatók számot adnak a tudás és képesség típusú kompetenciáikról. A szóbeli teljesítményértékelés elsősorban az elméleti ismeretekre fókuszál, ellenőrzi a félév során megszerzett elméleti ismeretanyag elsajátítottságát, de felméri a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét is. A hallgatók három kérdést húznak és azokat rövid felkészülési idő után válaszolják meg. A vizsga az átfogó ismereteket, a helyes fogalmi gondolkodást, az ok-okozati kapcsolatok alkalmazását méri fel és értékeli. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli vizsgára bocsáthatóság, vagyis az aláírás megszerzésének feltétele a két évközi zárthelyi (összegző teljesítmény értékelés) egyenként 50%-os teljesítése, a két házi feladat (részteljesítmény értékelés) hibátlan megoldásának beküldése. Az évközi részteljesítmény értékelések eredményének a vizsgaeredményébe való beszámításával az ismeretek gyakorlati alkalmazási képességének értékelése történik. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 85 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Évközi eredmények beszámítása | 10 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 70 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
vizsgafelkészülés | 42 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 14 |
összesen | 180 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. május 3. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. április 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
Képesség
- Képes az energetikai rendszerek, technológiák és folyamatok minőségbiztosítására, méréstechnikai és folyamatszabályozási feladatok megoldására.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |