Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Laboratóriumi mérések | |||
Laboratory Measurements
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉEBE71 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 4 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Hégely László | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | hegely.laszlo@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://epget.bme.hu/index.php | ||||
Tantárgy weblapja | https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=242 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | BMEGEÉEBE51 | |||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a Diffúziós folyamatok (BMEGEÉEBE51) és Eljárások és berendezések (BMEGEÉEBE61) című tárgyakban szerzett ismeretanyag gyakorlati alkalmazását, különös tekintettel az alábbi műveletekre: keverés, hőátbocsátás, bepárlás, konvekciós szárítás, abszorpció. A tantárgy megismerteti továbbá a hallgatókkal a különböző ipari mérőműszereket, a gőz- és kondenzrendszereket, valamint néhány anyagjellemző meghatározási módjával.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a tenzió fogalmával és az azt befolyásoló állapotjelzőkkel. Ismeri a különböző ipari térfogatáram mérő, nyomásmérő és hőmérsékletmérő eszközöket és működési elvüket. Átlátja a gőz-folyadék fázisegyensúlyok leírásának formáit, az ehhez szükséges törvényszerűségeket. Isme-ri az egyszerű szakaszos desztilláció fogalmát, valamint a szakaszos illetve folyamatos rektifikálás műveletét és az ehhez szükséges berendezést. Tisztában van különböző folyadékjellemzők (pl. sűrűség, fajhő, viszkozitás) illetve szemcsehalmaz jellemzők (pl. porozitás, szorpciós izoterma) fogalmával. Átlátja a különböző szűrési mechanizmusokat, a felületi szűrést leíró általános differenciálegyenletet és kü-lönböző üzemvitelekhez tartozó megoldási lehetőségeit. Ismeri a keverés műveletét és elméleti hátterét (keverési ellenállás, keverés teljesítmény szükséglet meghatá-rozása), a tölcsérképződést befolyásoló tényezőket. Átlátja a lényeges hőcserélő berendezések (csőköteges, lemezes) működési elvét, a szenzibilis és a látens hő-átadás fogalmát, a logaritmikus hőfokkülönbség fogalmát és alkalmazhatóságát. Ismeri a bepárlás műveletét és berendezését, a forralási és kondenzációs hőátadási tényező fogalmát. Érti a konvekciós szárítás elméleti hátterét és az alapvető fogalmakat (levegő absz. és relatív nedvességtartalma, entalpiája, nedves hőmérő hőmérséklet, szárítás szakaszai, szárítási kinetika, szárítási görbék). a hő- és anyagátadás analógiáját. Tisztában van az abszorpció műveletének elméleti hátterével (munkavonal, egyensúlyi görbe átviteli egységek módszere) és a folytonos fázisérintkezést megvalósító berendezések (töltetes oszlop) hidrodinamikájával és működésével. Tájékozott az ipari gőz- és kondenz hálózatok szerelvényeit és azok funkcióit illetően.
Képesség
Meghatározza különböző töménységű oldatok tenziógörbéit és a forrpontemelkedést. Megoldja az iparban használatos különböző érzékelő-távadók méréssel történő kalibrálását. Kísérleti úton meghatározza adott oldat gőz-folyadék fázisegyensúlyi görbéjének egy szakaszát meghatározni. Képes adott folyadék fajhőjének, viszkozitásának és adott szemcsehalmaz porozitásának megmérésére. Képes a tanszék laboratóriumában található keretes szűrő berendezés üzemeltetésére, a szűrési jelleggörbe felvételére és a szűrési állandók kísérleti meghatározására. Képes a keverési teljesítmény szükséglet és ellenállástényező kimérésére a Re és Fr számok függvényében. Működteti a tanszéki hőcserélő mérőállomást, kondenzáció illetve érzékelhető hőátadás esetén a hőcserélő hőmérlegének felírására, hőveszteségének és hatásfokának kísérleti meghatározására. Működteti a tanszék laboratóriumában található külső fűtőterű egy fokozatú bepárló. Használja a nedves levegő entalpia-koncentráció diagramját. Megválasztja egy töltetes oszlop optimális üzemállapotát a gőz- és folyadékterhelés alapján. Megtervezi egyszerűbb ipari gőz- és kondenzhálózat kialakítását.
Attitűd
Gondolkozásában a gyakorlatias megközelítést érvényesíti. Törekszik a mérések során alkalmazott műszerek és eszközök megismerésére és rutinszerű használatára. Aktív részvétellel támogatja a folyamatos csapatmunkát. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a pontos munkára és a határidők maradéktalan betartására. Mindvégig törekszik a biztonságos munkavégzésre és a balesetvédelmi szabályok betartására. Fogékony az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének a gyakorlatok során való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
A mérőcsoport részeként együttműködik hallgatótársaival a mérések kivitelezésében és a feladatok megoldá-ósában. A mérőcsoport által rábízott részfeladatot önállóan és felelősségteljesen végzi. Felelősséget vállal a csoport által leadott jegyzőkönyvek tartalmáért és minőségéért. Elfogadja a vele szemben megfogalmazott, megalapozott kritikai észrevételeket. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Oktatási módszertan
A tantárgy keretében a hallgatók tanüzemi mérési gyakorlatokon vesznek részt. Minden méréshez mérési segédlet érhető el, amelyből a hallgatók felkészülhetnek. A mérés előtt a mérésvezető ellenőrzi a hallgatók felkészültségét, és kiegészítő ismereteket ad át. A méréseket a hallgatók csoportosan végzik el, a mérési adatokat és az azokból levont következtetéseket jegyzőkönyvben ismertetik. A hallgatók a méréseken túl üzemlátogatásokon is részt vesznek.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Hégely László, Láng Péter: Átadási folyamatok. BME Épületgépészéti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék, 2021.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. április 26. |
Hatályosság vége: | 2026. április 26. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése maximum két évközi összegyző írásbeli teljesítménymérés (zárthelyi dolgozat) és max. 10 részteljesítmény – laborgyakorlatonként egy beugró dolgozat, valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. Minden laborgyakorlaton kötelező a részvétel. A gyakorlatokról csoportos jegyzőkönyv készítendő, aminek elfogadása a tárgy teljesítének feltétele.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 10 | |
Célja, leírása: | Az egyes hallgatói mérések eredményes elvégzéséhez feltétlenül szükséges tudás típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában (beugró dolgozat), melyre a laboratóriumi gyakorlati foglalkozás ele-jén kerül sor; a szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt mindig az adott méréshez tartozó elő-adások anyaga (BMEGEÉEBE51 és BMEGEÉEBE61) és a tanszéki honlapon megtalálható, az adott méréshez tartozó hallgatói mérési segédlet képezi; a beugró dolgozatok állhatnak kifejtendő elméleti kérdésekből, me-lyek a lexikális tudást; tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüg-gések felismerését; esszékérdésekből, melyek a szintetizáló képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló mun-kaidő legalább 10, legfeljebb 25 perc; | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál; az összegző ta-nulmányi értékelések állhatnak esszékérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; valamint a szintetizáló képességet és gyakorlati számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják; az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelős határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben; a rendelkezésre álló munkaidő legalább 60, legfeljebb 90 perc; |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 40 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 8 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 27. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. április 27. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
- Rendelkezik az energetikai területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
Képesség
- Képes az energetikai és energiaellátó rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, majd ezek alapján következtetéseket levonására.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
Attitűd
- Együttműködik más szakterületek képviselőivel.
- Nyitottan áll a Tevékenységét érintő kritikai észrevételekhez.
- Munkája során vizsgálja a kutatási, fejlesztési és innovációs célok kitűzésének lehetőségét és törekszik azok megvalósítására.
Önállóság és felelősség
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
- Munkatársait és beosztottjait felelős és etikus szakmagyakorlásra neveli.
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |