Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Épületüzemeltetés | |||
HVAC System Operation
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉEBE7B | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szánthó Zoltán Kálmán | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | szantho@egt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://www.epget.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=173 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEÉEBX6A | ||
Gyenge előkövetelmény | BMEGEÉEBX6C | |||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja az épületekben üzemelő fűtési, hűtési, lég- és klímatechnikai rendszerek üzemtani ismereteinek oktatása; az üzemviteli optimalizálás szempontjainak, módszereinek és eljárásainak megismertetése; példákon keresztül az energetikai audit követelményeinek és kivitelezésének megismertetése; a gyakorlatban alkalmazha-tó épületgépészeti szabályozástechnikai ismeretek átadása; az üzemviteli optimalizáláshoz szükséges gazdasá-gossági fogalmak és számítási eljárások megismertetése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
1. átlátja az épületek gépészeti üzemeltetésének feladatait. 2. ismeri az energiafogyasztás mérésének és elszámolásának módozatait. 3. ismeri a nettó jelen érték, a belső megtérülési ráta fogalmát, számítását. 4. tisztában van az épületgépészeti szabályozástechnika alapfogalmaival. 5. átlátja a szabályozásokkal szemben támasztott minőségi követelményeket, a köztük való optimum meg-határozásának szempontjait és módszereit. 6. Tisztában van a Ziegler-Nichols és a Chien-Hrones-Reswick behangolási szabályok alkalmazási feltételeivel. 7. Érti az egyszerű épületgépészeti szabályozási feladatokban előforduló nemlineáris átviteli tagok szerepét, a nemlinearitás kompenzálásának eszközeit és módszereit, ezek befolyását a szabályozás viselkedésére. 8. Átlátja az összetett hűtési rendszerek felépítését, üzemeltetésének feladatait. 9. ismeri a fűtési rendszerek energiafelhasználását befolyásoló tényezőket, a járatos költségcsökkentési be-avatkozásokat, az optimális üzemviteli paraméterek számításának fontosabb módszereit. 10. Tájékozott a fűtési hálózatokban jelentkező gravitációs hatás befolyásával a rendszer üzemére.
Képesség
1. Gazdaságossági számítások alapján elemzi a beruházási változatok közül az optimális kiválasztására. 2. A rendelkezésére álló adatokból kiszámítja az épületgépészeti rendszerek energiafogyasztásának számítását. 3. képes egyes összetett épületgépészeti rendszereket (szakaszos fűtésű és hűtésű épületek; soros használati melegvíz termelés; szakaszos szellőzés) üzemvitelének számítással való optimalizálására. 4. Kiválasztja az adott hidraulikai rendszerhez illeszkedő fűtési szabályozó szelepeket. 5. Alkalmazza az épületgépészeti szabályozók behangolási szabályait. 6. képes épületgépészeti rendszerek üzemeltetési feladatainak ellátására. 7. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni. Kiszámítja a fűtési rendszerekben jelentkező gravitációs hatásos nyomást. Meghatározza a fűtési rendszerek üzemeltetésének optimális paramétereit. Azonosítja az épületgépészeti kapcsolási rajzokon szereplő berendezések üzemvitelim paramétzereit.
Attitűd
1. Az oktatóval és hallgató társaival együttműködve fejleszti tudását és képességeit. 2. folyamatos önálló és szervezett ismeretszerzéssel bővíti tudását. 3. nyitott a különböző információtechnológiai eszközök használatára. 4. törekszik a fűtéstechnikai problémák megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutin-szerű használatára. 5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. 6. törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
1. feladatait megszerzett ismeretei felhasználásával önállóan végzi. 2. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. 3. együttműködik hallgatótársaival a közös feladatok megoldásában. Ellenőrzi saját és együttműködő társai munkájának eredményeit. Felelősséget vállal munkájának eredményeiért és következményeiért.
Oktatási módszertan
Diasorral és táblánál szerkesztett ábrákkal támogatott előadások. Órai számítási gyakorlatok, önállóan és cso-portban végezve. Házi feladatként kis csoportban elvégzendő feladat egyes kiemelt tananyagrészek feldolgozá-sára, majd abból az évfolyamtársak számára tartott előadás oktatói felügyelettel. A félév során négy különböző jellegzetes épület (irodaház, kórház, színház, wellness fürdő) gépészeti rendszereinek helyszíni megtekintése.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
1. szerk. Homonnay Györgyné: Épületgépészet 2000 I. – Alapok; Épületgépészeti Kiadó 2000 ISBN 963-03-97102
3. Csáky F.: Szabályozások dinamikája; Műszaki Könyvkiadó, 2025 ISBN 963 03 97099
5. Levine, W.: The Control Handbook; Jaico Publishing House, 2000 ISBN 81-7224-785-0
Jegyzet
1. Control Technology; Siemens Building Technologies Group; jegyzetsorozat 2013
szerk. Szánthó Zoltán: Gyakorlati példák az épületgépészeti szabályozástechnikából 2019
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. április 26. |
Hatályosság vége: | 2026. április 25. |
Általános szabályok
1. A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. A két zárthelyin a tárgy két fő agyagrészéhez (épületgépészeti szabályozástechnika; egyes épületgépészeti rendszerek üzemtana ) tartozó ismeretanyag elsajátítás ellenőrizzük. A zárthelyik során számítási és egyéb gyakorlati feladatokat kell megoldani. A rendelkezésre álló munkaidő 60-60perc. 2. részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelős-ség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája2-3 fős csopor-tokban készített házi feladat. A házi feladatban a tárgy egy kijelölt anyagrészét kell feldolgozni elméleti összefoglaló és kitűzött számítási feladatok elvégzése, illetve a számítási eredménye.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. A két zárthelyin a tárgy két fő agyagrészéhez (épületgépészeti szabályozástechnika; egyes épületgépészeti rendszerek üzemtana ) tartozó ismeret-anyag elsajátítás ellenőrizzük. A zárthelyik során számítási és egyéb gyakorlati feladatokat kell megoldani. A rendelkezésre álló munkaidő 60-60perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A projektfeladat jellegű házi feladatban a tárgy egy kijelölt anyagrészét kell feldolgozni elméleti összefoglaló és kitűzött számítási feladatok elvégzése, illetve a számítási eredmények értékelése formájában. A megadott témát tanulmány formájában kell feldolgozni a rendelkezésre bocsátott szakirodalmi források és konzultációk eredményeit felhasználva, 2-3 fős csoportokban. A tárgy hallgatói által feldolgozott témák az előadások és számítási gyakorlatok anyagát konkrét gyakorlati feladatok megoldásával szemléltetik. Az eredményekből 15 perces előadás formájában kell az évfolyam hallgatói előtt beszámolni. A beszámolót szóbeli oktatói kiegészítés és értékelés követi. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A projektfeladatban kidolgozott témát PowerPoint előadás formájában is fel kell dolgozni, a feladatkiírásban előre megadott szempontok alapján. Az elvégzett munka bemutatásán túl előre feltett kérdéseket is meg kell válaszolni. Az eredményekből 15 perces előadás formájában kell az évfolyam hallgatói előtt beszámolni. Az előadás hallgatóinak lehetőségük van kérdéseket feltenni. A beszámolót szóbeli oktatói kiegészítés és értékelés követi. Az értékelésbe beleszámít a helyszínen feltett kérdésekre válaszok minősége is. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 45 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 45 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 45 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok alternatív részteljesítmény értékelés típusú feladattal kiválhatók a pótlási időszak végéig | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 27 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 26. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. április 26. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett energiaátalakító, -ellátó és -felhasználó rendszerek és folyamatok tervezéséhez, létesítéséhez, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irány
- Ismeri az energiagazdálkodás és energiatervezés folyamatát és módszertanát.
- Ismeri a kutatáshoz, a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
Képesség
- Képes az energetikai és energiaellátó rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, majd ezek alapján következtetéseket levonására.
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, annak hiteles közvetítésére.
- Együttműködik más szakterületek képviselőivel.
- Nyitottan áll a Tevékenységét érintő kritikai észrevételekhez.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
- Döntései során figyelemmel van a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a fenntarthatóság, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnök
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
ismeri az optimalizáció matematikai módszereit. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Alkalmazza az optimalizáció matematikai módszereit. |