Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Épületenergetika | |||
Energy in Buildings
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉEBX5A | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Csoknyai Tamás (71957730332) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | csoknyai.tamas@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://epget.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=145 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak az épületenergetika alapvető elemeit, alapvető időjárási, épü-letenergetikai alapfogalmakat és összefüggéseket, hőérzeti alapfogalmakat, a hőveszteség, hőnyereség és hő-szükséglet fogalmait, számításait és összefüggéseit, az energiafogyasztás, hatásfok mérőszámait az épületek fűtésében, hűtésében, a melegvíz termelésben. Ismertetjük az épületek energiahatékonysági követelményrend-szerét és alapvető összefüggéseit.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az épületenergetika általánosan használt fogalomrendszerét. Ismeri a stacioner és instacioner hőegyensúly elemeit, a hőtárolás szerepét. Rendelkezik alapvető épületszerkezettani ismeretekkel. Ismeri a hőveszteség, hőnyereség elemeit, gyakorlati összefüggéseit. Rendelkezik alapvető ismeretekkel az energiahatékony épületgépészeti megoldásokról. Rendelkezik az épületek szempontából fontos meteorológiai alapismeretekkel (hőmérséklet, páratartalom, szél, hőfokgyakoriság, globálsugárzás, talajhőmérséklet). Tudomása van az üvegházhatás megértéséhez szükséges hőtani törvényszerűségeiről. Érti az energiahatékony épületszerkezeti megoldások működését. Tisztában van a szezonális hatásfok és teljesítménytényező fogalmával gázkazánok és hőszivattyúk esetén. Tisztában van a passzív napenergia hasznosítás alapvető technikáival.
Képesség
Képes stacioner esetben az épületek hőtechnikai számításainak elvégzésére. Meghatározza épületszerkezetek egy- és kétdimenziós hőfokeloszlását. Képes az aktív hőtároló tömeg meghatározására és egyszerűsített alkalmazására. Képes fűtött terekben a direkt sugárzási nyereségek számítására és tisztában van az alkalmazhatóság korlátaival. Azonosítja az egyszerűbb hőtechnikai, épületenergetikai problémákat. Meghatározza az épületszerkezetek hőtechnikai tulajdonságait, az épületgépészeti rendszer veszteségkomponenseit és segédenergia igényét. Elemzi az épületekben lejátszódó energetikai folyamatokat, rendszereket. Elemzi az épületek hőveszteségeinek, hőnyereségeinek, valamint a hőtárolás és hőtehetetlenségből adódó hatásokat. Elemzi az épületekben lejátszódó energetikai folyamatokat, rendszereket, energiafogyasztási profilokat. Kiszámítja épületek korszerűsítéséhez kacsolódó gazdaságossági mutatókat.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi és ha szükséges, korrigálja. Fejleszti tudását, mérnöki precizitását és szabatosságot szolgáló képességeit. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az épületenergetikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutin-szerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének épületenergetikai feladatok megoldá-sában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az épületenergetikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Elkötelezett az épületenergetikai terület újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására.
Oktatási módszertan
A tananyagot előadások és tantermi gyakorlatok formájában adjuk át. A gyakorlatok célja számítási feladatok, épületenergetikai szoftverek bemutatása. Az előadások során projektoros vetítést alkalmazunk. A gyakorlati példákat táblánál ismertetjük. Az előadások során videókat, internetes szavazást is alkalmazunk. A gyakorlati feladatok megoldásához konzultációs lehetőséget biztosítunk. Alkalmazunk további digitális oktatási technikákat is.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Zöld András, Csoknyai Tamás, Horváth Miklós, Szalay Zsuzsa: Az épületenergetika alapjai, 2019. [Digitális kiadás] Budapest, Akadémiai Kiadó, ISBN 978-963-454-341-1
Jegyzet
Csoknyai, T., Zöld, A.: Épületenergetika. TERC Kiadó, Budapest, 2013. (online, honlapon elérhető)
Csoknyai, T., Farsang, A., Zöld, A.: Rekonstrukció. TERC Kiadó, Budapest, 2013. (online, honlapon elérhető)
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. április 21. |
Hatályosság vége: | 2026. január 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév közepén és végén történő évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés, valamint a félév során kidolgozandó önálló (esetleg csoportos) házi feladat alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja beszámoló dolgozat formájában, a beszámoló egyrészt a megszerzett lexikális ismeretekre, másrészt azok gyakorlati alkalmazására fókuszál. Az óráról órára készülésre 10 alkalommal tartott mini tesztekkel ösztönözzük a hallgatókat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlatok során szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Az összegző értékelés 65%-ban az elméleti ismeretekre, 35%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 8. és 14. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozatok) alapján egyenként 35-35 % szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A hallgatók egyéni házi feladat keretében egy épületkorszerűsítés gazdaságossági elemzését végzik el. A számítás kiinduló adatait a gyakorlatvezető adja meg. Az elvégzendő feladat pontos követelményeit szintén a gyakorlatvezető határozza meg, ami lehet nettó jelenérték számítás, dinamikus megtérülési idő, belső megtérülési ráta számítás, illetve globálköltség analízis. A hallgatók személyre szabott kiinduló adatokat kapnak, így minden feladat egyedi. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A félév során elhangzó témakörök közül 10 esetben ellenőrizzük a hétről-hétre készülést mini tesztek formájában. A mini tesztek online formában kerülnek megrendezésre, jellemzően 3 kérdést tartalmaznak 3-4 lehetséges válasszal. Minden alkalommal nulla, 0,5 vagy 1% szerezhető a végső érdemjegyből ilyen úton. A számonkérés jellegéből adódóan ez a számonkérési forma nem pótolható. Bizonyos esetekben a két miniteszt összevonható, ebben az esetben dupla pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 10 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 31 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 21. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
- Ismeri a globális társadalmi és gazdasági folyamatokat, azok energetikai vetületét.
Képesség
- Képes az energetikai és energiaellátó rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, majd ezek alapján következtetéseket levonására.
- Korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszerek felhasználásával innovatív módon Képes megoldani a szakterületén felmerülő speciális műszaki problémákat.
Attitűd
- Törekszik a munka- és szervezeti kultúra etikai elveinek betartására és betartatására.
Önállóság és felelősség
- Döntései során figyelemmel van a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a fenntarthatóság, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnök
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |