Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Épületgépészeti rendszerek | |||
HVAC Systems
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉEBX6A | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 3 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szánthó Zoltán Kálmán (71958266815) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | szantho@egt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://www.epget.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=162 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEÉEBX5B | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja az épületekben üzemelő vezetékes épületgépészeti rendszerek (fűtési, vízellátó, gázellátó, csatornarendszerek) kialakítási szabályainak, járatos megoldásainak, méretezési módszereinek, üzemeltetési szempontjainak megismertetése. A tárgy és a vele párhuzamos BMEGEÉEBX6D_Épületgépészeti tervezés I. tárgy teljesítése után a hallgató képes családi házak épületgépészeti terveinek elkészítésére, a főberendezések kiválasztására, a névleges állapothoz tartozó üzemviteli paraméterek megállapítására.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
1. Ismeri az ivóvíz rendszerekben alkalmazható szerkezeti anyagokra vonatkozó műszaki és jogi követelményeket. 2. Ismeri a szennyvíz, gázvezeték és fűtési hálózatokban alkalmazható anyagokat, szerelvényeket, kiegészítő berendezéseket és a rájuk vonatkozó követelményeket. 3. Tájékozott az épületgépészeti rendszerek korróziójának megjelenési formáiról, azok okairól, az elkerülésük érdekében betartandó konstrukciós alapelvekről. 4. Rendelkezik az ivóvíz és gázigények, mértékadó csapadékvíz és szennyvízterhelés meghatározásának valószínűségelméleti módszerekkel való, az azokon alapuló szabványos összefüggésekkel történő meghatározásához szükséges ismeretekkel. 5. Birtokában van az ivóvíz, szennyvíz, csapadékvíz elvezető, gáz és fűtési hálózatok járatos kialakítására vonatkozó ismeretekkel, a kialakításra vonatkozó követelmények és előírások elvi és gyakorlati indokaival. 6. Rendelkezik az ivóvíz, szennyvíz, csapadékvíz elvezető, gáz és fűtési hálózatok hidraulikai méretezésének követelményeire és módszereire vonatkozó ismeretekkel. 7. Tájékozott a gázüzemű kazánokban zajló égési folyamatokról, ezek sztöchiometriai számításairól, az égéshő és a fűtőérték számításáról. 8. Birtokában van a hőtermelők és fűtési fogyasztók kapcsolásának járatos megoldásaira, azok szabályozási feladataira vonatkozó ismereteknek. 9. Meghatározza a fűtési rendszerekben alkalmazott szabályozó szerelvényeket és a velük szemben támasztott követelményeket. 10. ismeri a fűtési rendszerek biztosításának követelményeit, járatos műszaki megoldásait, méretezési eljárásait.
Képesség
1. Önállóan képes kisebb lakóépületek fűtési, ivóvíz, csatorna és gáz vezetékhálózatának kialakítását meghatározni. 2. Elkészíti kisebb lakóépületek ivóvíz, csatorna és gázellátási tervdokumentációját. 3. Megfelelő irányítás mellett képes nagyobb épületek fűtési, ivóvíz, csatorna és gáz és fűtési vezetékhálózata szerkezeti anyagainak megválasztására, a rendszerek méretezésére. 4. Alkalmazza a szabványokban és segédleteken szereplő méretezési összefüggéseket. 5. Kiválasztja az épület fűtési rendszerének hőtermelőit és azok biztonsági szerelvényeit. 6. Kiválasztja az épület fűtési rendszerének hőleadóit, azok biztonsági és szabályozó szerelvényeit. 7. Elkészíti a víz, csatorna, gáz, fűtési hálózatok hidraulikai méretezését. 8. Megválasztja az épület ivóvíz és fűtési rendszerében alkalmazott csőanyagokat és szerelési technológiákat. 9. Meghatározza az épületek gázfogyasztó berendezéseinek légellátási megoldását. 10. A megfelelő szakkifejezések használatával szóban és írásban szabatosan kifejezi magát.. Síkhülye ez a mesterséges "intelligencia", nem ismeri fel az elváló igekötőket.
Attitűd
2. Folyamatos önálló és szervezett ismeretszerzéssel bővíti tudását. 4. Törekszik a víz-, csatorna-, gázellátási, fűtéstechnikai problémák megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. 6. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére. 4. A minőségi munkavégzésre törekedve folyamatosan ellenőrzi saját és társai munkáját. 3. Nyitott az információtechnológiai eszközök innovatív használatára.
Önállóság és felelősség
Az ismeretek bővítése során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival. 1. Feladatait megszerzett ismeretei felhasználásával önállóan végzi. Munkája során együttműködik szakmabeli és egyéb kollégáival, vezetőivel és beosztottaival. Elfogadja a munkáját érintő megalapozott kritikai észrevételeket. Elvégzett munkája minőségéért felelősséget érez és vállal is.
Oktatási módszertan
Diasorral és táblánál szerkesztett ábrákkal támogatott előadások. Órai számítási gyakorlatok, oktatói irányítással önállóan és csoportban végezve. Az épületgépészeti rendszerek működését szemléltető interaktív diagramok értelmezése, a dinamikus folyamatok diagramon való önálló lekövetése. Laboratóriumi bemutató a szerkezeti anyagok szereléstechnikájának, a hálózatok kialakításának szemléltetésére. Házi feladatként elvégzendő egyéni tervezési feladatok órai konzultációja.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Csoknyai - Doholuczky: Több, mint hidraulika; Herz Armatúra Kft., Budapest - Wien 2013, ISBN 978-963-08-7808-1
Jegyzet
Garbai László: Fűtéstechnikai és távhőellátó rendszerek hidraulikai méretezését elősegítő ismeretek, irányelvek és példák, Magyar Mérnöki Kamar, 2016, Budapest
szerk. Szánthó Zoltán: Gyakorlati példák az épületgépészeti szabályozástechnikából 2019
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. április 27. |
Hatályosság vége: | 2025. május 31. |
Általános szabályok
A félév során a tárgy három fő tématerületének megfelelő három sikeres zárthelyit kell megírni a vizsgára bocsáthatóság feltételeinek teljesítéséhez. A megfelelő szintet elért zárthelyik alapján lehetőség van az adott anyagból megajánlott rész-vizsgajegyet szerezni. A zárthelyiket a pótlási héten lehet pótolni, illetve a rész-vizsgajegy elérése érdekében javító céllal újra megírni. A vizsga jellemzően szóbeli alkalmat jelent, azonban a vizsgaidőszak során két alkalommal írásbeli vizsgát is meghirdetünk. Az adott vizsgára való jelentkezéssel a hallgató dönti el, hogy szóbali, vagy írásbeli úton kívánja a vizsgát teljesíteni. A rész*vizsgajeggyel rendelkezőknek csak azokból az anyagrészekből kell beszámolniuk, amelyikben ilyennel nem rendelkeznek, azonban javító szándékkal ezekből az anyagrészekből is vizsgázhatnak.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A vízellátási és csatornázási anyagrész részteljesítmény értékelése zárthelyi dolgozatot jelent. A dolgozatban részben teszt jellegű kérdéseket kell megválaszolni; részben elméleti ismereteket kell bemutatni szöveges formában, vagy diagramokon szemléltetve; konstrukciós, vagy kapcsolási ábrákat kell elkészíteni; számítási feladatokat kell kidolgozni. Az értékelésben legnagyobb súllyal szereplő feladatok nem a leadott anyag tételes visszakérdezését célozzák, hanem jellemzően az elsajátított ismeretek kreatív alkalmazásával kell a helyes válaszokat megadni. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A gázellátási anyagrész részteljesítmény értékelése zárthelyi dolgozatot jelent. A dolgozatban részben teszt jellegű kérdéseket kell megválaszolni; részben elméleti ismereteket kell bemutatni szöveges formában, vagy diagramokon szemléltetve; konstrukciós, vagy kapcsolási ábrákat kell elkészíteni; számítási feladatokat kell kidolgozni. Az értékelésben legnagyobb súllyal szereplő feladatok nem a leadott anyag tételes visszakérdezését célozzák, hanem jellemzően az elsajátított ismeretek kreatív alkalmazásával kell a helyes válaszokat megadni. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A fűtéstechnikai anyagrész részteljesítmény értékelése zárthelyi dolgozatot jelent. A dolgozatban részben teszt jellegű kérdéseket kell megválaszolni; részben elméleti ismereteket kell bemutatni szöveges formában, vagy diagramokon szemléltetve; konstrukciós, vagy kapcsolási ábrákat kell elkészíteni; számítási feladatokat kell kidolgozni. Az értékelésben legnagyobb súllyal szereplő feladatok nem a leadott anyag tételes visszakérdezését célozzák, hanem jellemzően az elsajátított ismeretek kreatív alkalmazásával kell a helyes válaszokat megadni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A vizsga során a tárgy három nagy témaköréből kell 1/3, 1/3, 1/3 súlyú feladatokat megoldani. A feladatok jellemzően az elméleti ismereteket kérik számon. Szóbeli vizsgán a hallgató kérdéseket húz mindhárom területből. A válaszok vázlatszerű kidolgozására és a felkészülésre 15-25 perc áll rendelkezésre, majd a válaszokat szóban kell ismertetni, az előzetesen elkészített ábrák és levezetések felhasználásával. Az oktató minden kidolgozandó kérdéshez további szóbeli kérdéseket tesz fel. Az írásbeli vizsga lebonyolítása a zárthelyikhez hasonló, azonban itt mindhárom anyagrészből kérdéseket kap. Írásbeli vizsgán számítási feladatok is előfordulhatnak. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 33 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 33 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 34 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 45 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 45 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 45 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 70 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 12 |
vizsgafelkészülés | 42 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 42 |
összesen | 180 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 27. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. május 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Matematika szigorlat; áramlástani és hőtani ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Alkalmazza matematikai, hőtani és áramlástani ismeretit. |