Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Megújuló energiaforrások | |||
Renewable energy systems
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉEBX7C | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Horváth Miklós (71573749038) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | horvath@epgep.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://epget.bme.hu/index.php | ||||
Tantárgy weblapja | http://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=251 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak az épületekhez köthető megújuló energiaforrásokat hasznosító berendezéseket (passzív szolár, napkollektor, napelem, hőszivattyú, biomassza kazán), azok indikátorait, műkö-dését, rendszerbe illesztését. A tantárgy célja továbbá a különböző rendszerkialakításoknak az ismertetése, illet-ve a különböző energiahasznosító berendezések lehetséges egymáshoz illesztésének bemutatása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a megújuló energiaforrások fogalmi hátterét, tulajdonságait, hazai lehetőségeit. Tisztában van a hazai meteorológiai adottságokkal. Ismeri az egyes megújuló energiaforrásokat hasznosító berendezések működésének fizikai hátterét, a szükséges alapelveket. Ismeri a napkollektoros, napelemes, hőszivattyús, a különböző típusú biomassza alapú hőtermelős, geotermális rendszerek felépítését. Érti a napkollektoros, napelemes, hőszivattyús, a különböző típusú biomassza alapú hőtermelős, geotermális rendszerek működését. Tisztában van a HMKE méretű napelemes rendszerek elosztói engedélyezési folyamatával. Tájékozott a passzív napenergia-hasznosítás lehetőségeit illetően. Tisztában van az egyes megújuló energiaforrásokat hasznosító berendezések rendszerbe illesztésének lehetőségeivel, illetve korlátaival. Összefoglalja az egyes megújuló energiaforrásokat hasznosító berendezések alkalmazási korlátait, kiválasztási szempontjait, szükséges biztonsági szerelvényeit, beépítési követelményeit. Különbséget tesz az egyes megújuló energiaforrásokat hasznosító berendezések hatékonysági mutatói, indikátorai között.
Képesség
Értékeli a megújuló energiaforrások hazai alkalmazásának lehetőségeit. Kiválasztja a legjobb megújuló energiaforrást az adott meteorológiai adottságok mellett. Különbséget tesz az egyes megújuló energiaforrásokat hasznosító rendszerek között. Képes a megfelelő rendszerkialakítás koncepciótervének kialakítására. Értékeli az egyes megújuló energiaforrásokat hasznosító rendszereket a működésük szemptonjából. Használja a megszerzett ismereteket napelemes rendszerek engedélyeztetésénél. Különbséget tesz a passzív napenergia-hasznosítás lehetőségei között. Javaslatot tesz az optimális rendszerkialakításra figyelembe véve az épület adottságait. Képes a rendszerek alkalmazási korlátainak megállapítására. Képes a megújuló energiaforrást hasznosító rendszerek energetikai értékelésére.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Törekszik a megszerzett tudás gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására. Fogékony az új szakmai és tudományos eredmények felhasználására. Nyitott a lehetőségek szerint helytálló bírálat vagy vélemény megfogalmazására, döntéshozásra, következtetések levonására. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének épületenergetikai feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett az épületgépészeti terület újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások formájában, számítógép alkalmazásával történik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal, melynek során a hallgatók megismerik a megújuló energiaforrások alkalmazási lehetőségeinek hátterét, jelentőségét. A hallgatók az előadásokon megismerkednek a passzív napenergia hasznosítással, az aktív napenergia hasznosító rendszerekkel (napelem, napkollektor), valamint a hőszivattyús és biomassza alapú hőtermeléssel is. A gyakorlatok keretében sor kerül az előadáson ismertetett rendszerekkel kapcsolatos példamegoldásra egyénileg és esetenként csoportmunkában.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Planning and Installing Solar Thermal Systems: A Guide for Installers, Architects and Engineers. Deutsche Gesellschaft für Sonnenenergie, Earthscan, 2008 , ISBN-13: 978-1844077601
Planning and Installing Photovoltaic Systems: A Guide for Installers, Architects and Engineers, Deu-tsche Gesellschaft für Sonnenenergie, Earthscan, 2005, ISBN: 978-1-84407-442-6
Duffie- Beckman: Solar Engineering of Thermal Processes, 4th edition, John Whiley and Sons Inc., New Jersey, 2013, ISBN: 978-0-470-87366-3
Jegyzet
Csoknyai, T., Zöld, A.: Környezettechnika. TERC Kiadó, Budapest, 2013
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.epget.bme.hu/tantargylista
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév során két összegző és egy részteljesítmény értékelés alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy "tudás" és "képesség" típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A teljesítményértékelések elsősorbana megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszálnak, így a problémafelismerést és -megoldást helyezik a középpontba. A teljesítményértékelések során részben az elsajátított lexikális ismeretekről kell számot adni, részben a tanultakat kell - a gyakorlatokon már megismert módon - feladatmegoldásokban alkalmazni. A részterhelés értékeléshez önállóan kell házi feladat szerűen számításokat elvégezni.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a feladatok megoldása során szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Az összegző értékelés 65%-ban az elméleti ismeretekre, 35%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 8. és 14. oktatási héten kerül sor. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája önállóan, vagy csoportban készített házi feladat. A feladathoz valamilyen épülethez kell a szóba jöhető megújuló energiaforrások alkalmazását megvizsgálni, a legjobbat kiválasztani, a választást megindokolni. A feladat az értékelésbe kritérimfeltételként jelenik meg. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
összesen | 92 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
Képesség
- Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex energetikai rendszerek globális tervezésére, létesítésének előkészítésére és irányítására, majd üzemeltetésére.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A tantárgy erős előkövetelménye az Épületenergetika specializáción az Épületfizika épületenergetikusoknak (BMEGEÉEBE5A) tárgy, illetve Épületgépész specializáción az Épületfizika épületgépészeknek (BMEGEÉEBG5C) tárgy. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |