Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Épületgépészeti mérések I. | |||
HVAC measurements I.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉEBXXB | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Both Balázs | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | both@epget.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://epget.bme.hu/index.php | ||||
Tantárgy weblapja | https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=159 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
Az Épületgépészeti mérések c. tantárgy oktatásának célja, hogy megismertesse a hallgatókkal az Épületek légtechnikája, Fűtéstechnika, Klímatechnika, Vízellátás, csatornázás, gázellátás című tantárgyakban tanult épületgépészeti berendezések mérésével. A hallgatók mérési gyakorlat keretében, alapfokon megismerik: a Légcsatorna hálózat nyomásdiagramjának mérését, a Ventilátor jellemzőinek méréssel való meghatározását, Légfűtő készülék teljesítményének mérését, Felületi hűtő teljesítmény mérését és az állapotváltozás irányának meghatározását, Fűtési rendszer beszabályozását; Konvektív hőleadó teljesítmény mérését, Gázkészülékek hő egyensúlyának mérését, hatásfokának meghatározását; Nyomásfokozó üzemi jellemzőinek meghatározását. Megtanulják a hallgatók a szabványos mérési jegyzőkönyv készítésének ismérveit és formáját.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az építéssel, létesítmények tervezésével és megvalósításával összefüggő mérnöki szakterületek műveléséhez szükséges általános matematikai, természettudományi és informatikai elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat. Átlátja az építéssel összefüggő, illetve a létesítmények tervezéséhez és megvalósításához szükséges információs és kommunikációs technológiákat. Átlátja az építéshez kapcsolódó egyéb informatikai eszközök fajtáit, lehetőségeit. Ismeri az ember és az épített környezet közötti kölcsönhatásokat. Definiálja a főbb épületgépészeti problémákat és feladatokat. Különbséget tesz a főbb fizikai és méréstechnikai alapfogalmak között. Leírja a mérőcsoport tagjai számára elvégzendő részfeladatokat. Rendszerezi az alapszakos tanulmányai során megszerzett épületgépészeti ismereteket. Összekapcsolja az elméleti alapokat a szakma gyakorlati alkalmazásaival. Megnevezi azokat a feladatokat, melyek a hatékony mérés elvégzéséhez szükségesek.
Képesség
Képes a mérésekben szükséges természettudományi és informatikai elvek alkalmazására. Elemzi a mérésekhez szükséges informatikai eszközöket és azok lehetőségeit. Értelmezi egy tervezett létesítmény várható költségeinek, megvalósíthatóságának, műszaki teljesítményének lehetőségeit. Azonosítja az alapvető fogyasztói igényeket (pl. hőigény, vízigény) és azok meghatározását, becslését. Fejleszti a gyakorlati méréstechnikai ismereteit és annak alkalmazását. Felhasználja a tanulmányai során megszerzett elméleti ismereteket. Kiszámítja a mérések elvégzéséhez szükséges várható időt és költséget. Következtet a mérési eredmények műszaki és gazdasági vonatkozásaira. Különbséget tesz a mérések során alkalmazható egyszerűsítési lehetőségek között. Megoldja a műszaki beüzemelések során felmerülő fontosabb mérnöki problémákat.
Attitűd
Nyitott arra, hogy feladatait önállóan, de a feladatban közreműködőkkel összhangban végezze el. Törekszik a hatékony, fenntarthatóan üzemeltethető épületinformációs rendszerek mérésére. Fogékony arra, hogy olyan műszaki megoldásokat válasszon, amelyek automatizáltan és hosszú távon képesek működni és együttműködni más informatikai rendszerekkel. Követi a legfontosabb szakmai újdonságokat és fejlesztési lehetőségeket. Részt vesz azokon a szakmai egyeztetéseken, melyek a hatékony mérések elvégzéséhez szükségesek.
Önállóság és felelősség
Döntést hoz tervezési, építési, fenntartási, üzemeltetési, vállalkozási és szakhatósági feladataihoz kapcsolódóan. Elkötelezett szerepet vállal az építményekkel kapcsolatos mérnöki és informatikai problémák megoldásában. Értékeli a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat. Irányítja a mérési adatgyűjtési, mintavételezési és értékelési folyamatokat. Javaslatot tesz a vizsgált épületgépészeti rendszer továbbfejlesztésére.
Oktatási módszertan
A hallgatók kiscsoportokra szétosztva végzik el a mérési gyakorlatot. Egy-egy csoport létszáma a feladattól függően három fő. A mérési gyakorlat végén szabványos mérési jegyzőkönyvet adnak be, melyekben alkalmazzák a korábban tanultam matematikai, fizikai és műszaki ismereteket. A jelentéi órák során a hallgatók áttekintik a főbb elméleti ismereteket, majd megismerkednek a mérőkörrel és annak főbb elemeivel.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Bánhidi L. - Kajtár L: Válogatott fejezetek a komfortelmélet témaköréből. Akadémiai Kiadó 2018. ISBN: 9789634540731
Bánhidi L. - Épületgépészet a gyakorlatban, 2007. Dashöfer kiadó. ISBN: 9639313211
Jegyzet
Csoknyai Tamás - Szalay Zsuzsa - Zöld András: Energiatudatos építészet 2.0. TERC Kereskedelmi és szolg. Kft., 2016.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 3. |
Hatályosság vége: | 2026. április 30. |
Általános szabályok
A szorgalmi időszakban: A mérési gyakorlatokon a részvétel kötelező. A tárgy jellegéből következik, hogy a Tanszék, pótlási lehetőséget nem tud biztosítani. Azok számára, akik egy alkalommal nyomós indokkal (betegség) hiányoztak a mérésről, félév végén írásos beszámolóval pótolhatják a nem teljesített témakört. A tárgy félévközi érdemjeggyel zárul. A jegy kialakításakor három tényező játszik szerepet: évközi beszámolók eredménye; a mérési gyakorlaton szerzett osztályzata; a beadott mérési jegyzőkönyvre kapott osztályzat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 6 | |
Célja, leírása: | Célja, leírása: Az egyes mérési gyakorlatok előtt a hallgatók beugró zárthelyit írnak, melynek eredménye alapján megítélhető a diák felkészültsége az adott témakörön belül. A beugró zárthelyik olyan kérdéseket tartalmaznak, melyek szerepelnek a kiadott felkészülési anyagokban, továbbá a hivatkozott irodalomban. A számonkérés célja tehát a megfelelő felkészültség ellenőrzése, időtartama maximum 10 perc, rövid kérdésekkel. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 4 | |
Célja, leírása: | Célja, leírása: A beugró zárthelyiken kívül pedig a leadott mérési jegyzőkönyvekre adott pontszám képezi az értékelést és a végső jegyet. A szabványos mérési jegyzőkönyvnek minden olyan követelményt és pontot tartalmazni kell, melyet a hatályos szakmai előírások ajánlanak a mérések kiértékelésekor. Ezzel a diákok felkészülnek a valós épületgépészeti rendszerek mérésére, az eredmények értékelésére és az átadás-átvétel tervezésére. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 45 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 74 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 60 % - 74 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 45 % - 60 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 45 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 40 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 8 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. május 3. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. április 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Működési területén önállóan hoz szakmai döntéseket.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |