Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Dinamikus Épületenergetikai Szimuláció | |||
Dynamic Building Energy Simulation
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉED005 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Horváth Miklós (71573749038) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | horvath@epget.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://www.epget.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.epget.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja az épületenergetikai dinamikus szimuláció elméletének és alkalmazási lehetőségeinek ismertetése. Épületek háromdimenziós építészeti modellezése dinamikus épületenergetikai szimulációs vizsgálatokhoz. Különböző belső léghőmérsékletű kiszolgált terek többzónás termikus modellezése. Épületszerkezetek hőtechnikai tulajdonságainak modellezése. Épületek hőveszteségeinek, hőnyereségeinek, valamint a hőtárolás és hőtehetetlenségből adódó dinamikus, időben változó hatások szimulációs modellezése. Épületgépészeti rendszerek szimulációs modellezése. Kifejlesztett szimulációs modell alkalmazása, a program futtatása vizsgált épület esetén, az energiafelhasználás meghatározása, eredmények értékelése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik az épületenergetikai dinamikus szimuláció elmélete témekörben, alkalmazási lehetőségeinek eszköztárát és célját illetően. Összehasonlítja az épületgépészeti rendszerek viselkedésének modellezéséhez szükséges eljárásokat és elterjedtebb méretezési eljárásokat. Ismeri a kutatáshoz, tudományos és szakértői munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat. Rendelkezik olyan ismeretekkel, melyek az épületgépészeti rendszerek megbízhatósági energetikai méretezéséhez szükségesek. Pontos ismeretekkel rendelkezik az alapvető épületenergetiaki szimulációs eljárások értékelési módszerekről. Tudomása van az épületgépészeti rendszerek időben változó folyamatainak modellezéséről, a folyamatok analíziséről. Érti az épületgépészeti rendszerek különböző energetikai minősítő módszerének pontatlanságait. Átlátja a különböző, gyakorlatban elterjedt épületenergetikai minősítő módszerek és a dinamikus szimulációs eljárás közti alapvető különbségeket, előnyöket, hátrányokat. Azonosítja az épületek hőveszteségeinek, hőnyereségeinek, valamint a hőtárolás és hőtehetetlenségből adódó dinamikus, időben változó hatásokat. Tájékozott az épületgépészeti rendszerek energiatudatos épületgépészeti tervezésében.
Képesség
Az épületgépészeti rendszerek és folyamatainak üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozását végzi. Feltárja az adott feladatnál az épületenergetikai dinamikus szimulációs eszköz alkalmazhatóságát, jelentőségének mértékét. Háromdimenziós építészeti modellezést végez dinamikus épületenergetikai szimulációs vizsgálatokhoz. Többzónás termikus modellt fejleszt különböző belső léghőmérsékletű kiszolgált terekhez. Elemzi az épületszerkezetek hőtechnikai tulajdonságait. Elemzi az épületek hőveszteségeinek, hőnyereségeinek, valamint a hőtárolás és hőtehetetlenségből adódó dinamikus, időben változó hatásokat. Megtervezi az épületgépészeti rendszerek szimulációs modelljét. Meghatározza az épületgépészeti rendszerek energiaveszteségét. Meghatározza az energiafelhasználás értékeit a kifejleszett szimulációs modell használatával. Azonosítja a felmerülő problémákat és megoldást javasol rá.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Fogékony a megszerzett tudás alkalmazására a problémamegoldó technikák felhasználásával. Törekszik az új szakmai és tudományos eredmények megismertetésére. Nyitott a lehetőségek szerint helytálló bírálat vagy vélemény megfogalmazására, döntéshozásra, következtetések levonására. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az energiatudatos épületgépészeti tervezői feladatok megoldása során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett az épületgépészeti terület újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások formájában, számítógép alkalmazásával történik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal, melynek során a hallgatók megismerik az épületenergetikai dinamikus szimuláció elméletének és alkalmazási lehetőségeinek hátterét, jelentőségét. Az önálló foglalkozások az előadóval párhuzamban számítógépen történik, melynek során a hallgatók épületek háromdimenziós építészeti modelleket készítenek dinamikus épületenergetikai szimulációs vizsgálatokhoz. Elsajátítják a többzónás termikus modellezés technikáját, különböző belső léghőmérsékletű kiszolgált terek vizsgálata esetén. Épületszerkezetek hőtechnikai tulajdonságainak modellezését végzik. A hallgatók a vizsgált épület épületgépészeti rendszerek szimulációs modellezését végzik. Kifejlesztett szimulációs modellt alkalmazzák, a program futtatásával az energiafelhasználás értékét meghatározzák, eredmények értékelik. A csoportmunka-készségek fejlesztését szolgálja a kisebb csoportokban elkészíthető házi feladat (projekt beszámoló), melyhez prezentáció is tartozik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Albert T., William J.Y.: Handbook for energy audits, ISBN 0 88173 423 3, p. 216-217. (2003).
Recknagel, Sprenger, Schramek: Fűtés-és klímatechnika 2000, Dialóg Campus Kiadó, ISBN:
963-9123-56-0, Budapest-Pécs, (2000).
Jegyzet
Dr. Csoknyai Tamás, Prof Zöld András, Épületenergetika, ISBN 978-963-9968-63-9, TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. Szakkönyvkiadó, Budapest, 2013.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/10681/PhD_%C3%A9rtekez%C3%A9s_BB_05.22.pdf?sequence=1
https://dea.lib.unideb.hu/dea/bitstream/handle/2437/228916/Verbai_Zoltan_Tezisfuzet.pdf?sequence=2&isAllowed=y
http://www.republiczeb.org/filelibrary/Papers%20&%20Presentations/Magyar_Pollack_Expo_2016.pdf
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. július 15. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén benyújtott évközi írásbeli projekt beszámoló dolgozat és a hozzá tartozó prezentáció alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja beszámoló dolgozat formájában, a beszámoló egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz a megoldott gyakorlati feladatot kell bemutatni, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a feladatok megoldása során szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Az összegző értékelés 65%-ban az elméleti ismeretekre, 35%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 8. és 14. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelés (dolgozat+prezentáció) alapján egyenként 50-50 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a feladatok megoldása során szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Az összegző értékelés 65%-ban az elméleti ismeretekre, 35%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 8. és 14. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelés (dolgozat+prezentáció) alapján egyenként 50-50 pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 34 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 25 |
összesen | 87 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. július 15. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Hővezetés, hősugárzás, hőátadás. Termodinamika elméleti alapjai. Áramlástechnikai elméleti alapok. Épületgépészeti rendszerek, épületenergetikai alapismeretek. Számítástechnikai és programozási alapismeretek. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |