Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Energetikai audit, tanúsítás, minősítés, monitoring | |||
Energy certification, audit, monitoring
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉENP21 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Csoknyai Tamás | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | csoknyait@mail.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://epget.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=141 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja épületek energetikai elemző és minősítő eljárásainak komplex áttekintése mind az épületszerkezetek, mind a hagyományos és megújuló energiát hasznosító épületgépészeti rendszerek tekintetében. A tárgy részletesen tárgyalja az energia audit, az energetikai tanúsítás, a különböző egyéb energetikai és környezeti minősítő rendszerek (pl. passzívház minősítés, CESBA, LEED, BREAM), a diagnosztika közötti különbséget, az épületek fizikai modelljéne alapuló számítási eljárásokat, valamint az energiafogyasztás mérési adatfeldolgozási módszereket, valamint érinti az életciklus elemzés területét is. A tárgy részét képezi a kapcsolódó aktuális jogi keretrendszer áttekintése, a számítási, matematikai statisztikai elemző módszerek, illetve az engedélyezési, tanúsítási és minősítési követelményrendszerek áttekintése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik az épületenergetikai értékelő és minősítő eljárások eszköztárát és célját illetően. Pontosan tisztában van az épületenergetikai tanúsítás, audit, diagnosztika, szimuláció és egyes környezeti minősítő eljárások közötti elvi és gyakorlati különbségel. Ismeri a kutatáshoz, tudományos és szakértői munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat. Rendelkezik olyan ismeretekkel, melyek az épületburok és épületgépészeti technológiák energetikai elemzéséhez szükségesek. Pontos ismeretekkel rendelkezik az alapvető épületenergetikai számításon és mérésen alapuló értékelési módszerekről. Tudomása van az épületek és épületgépészeti rendszerek szezonális, havi és kisebb léptékű időben változó folyamatainak modellezéséről, a folyamatok analíziséről. Érti az épületgépészeti rendszerek különböző energetikai minősítő módszerének korlátait. Átlátja a különböző, gyakorlatban elterjedt épületenergetikai minősítő és elemző módszerek közti alapvető különbségeket, előnyöket, hátrányokat. Azonosítja az épületek hőveszteségeinek, hőnyereségeinek, valamint a hőtárolás és hőtehetetlenségből adódó hatásokat. Ismeri a témához kapcsolódó legfontosabb jogszabályokat.
Képesség
Elemzi az épületekben lejátszódó energetikai folyamatokat, rendszereket, energiafogyasztási profilokat. Kiszámítja épületek, épületrészek, épületcsoportok hőtechnikai mutatóit, energetikai és környezeti indikátorait. Háromdimenziós építészeti modellezést végez dinamikus épületenergetikai szimulációs vizsgálatokhoz. Alkalmas egyszerűbb épületek energetikai tanúsítására, auditálására, monitoring adatainak elemzésére, képes felmérni a komplexebb épületek esetén szükséges nehézségeket. Meghatározza az épületszerkezetek hőtechnikai tulajdonságait, az épületgépészeti rendszer veszteségkomponenseit és segédenergia igényét a modellezés során. Elemzi az épületek hőveszteségeinek, hőnyereségeinek, valamint a hőtárolás és hőtehetetlenségből adódó hatásokat. Különbséget tesz az energetikai audit, tanúsítás, diagnosztika, monitoring, környezeti elemzés és a különböző minősítési rendszerek alapelvei és fogalmi rendszer között. Elemzi az épületekben lejátszódó energetikai folyamatokat, rendszereket, energiafogyasztási profilokat. Meghatározza az energiafelhasználás értékeit különböző részletességű, pl. szezonális, havi, órai modellek, dinamikus szimuláció használatával. Képes a kapcsolódó legfontosabb jogszabályokat alkalmazni.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi és ha szükséges, koprrigálja. Fejleszti tudását, mérnöki precizitását és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az energiatudatos szakértői feladatok megoldása során. Nyitott a lehetőségek szerint helytálló bírálat vagy vélemény megfogalmazására, döntéshozásra, következtetések levonására. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett az épületgépészeti terület újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások és gyakorlatok keretében történik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal, melynek során a hallgatók megismerik az épületenergetikai elemzési módszerek és alkalmazási lehetőségeinek hátterét, jelentőségét, részleteit. Az ismeretek elmélyítését egyéni vagy csoportos számítási házi feladat is segíti. A gyakorlatok során mintapéldák, esettanulmányok kerülnek bemutatásra az energiatanúsítás és az energetikai audit tárgyköréből, valamint a házi feladat konzultációjára is lesz lehetőség.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Baumann, Mihály ; Dr. Csoknyai, Tamás ; Dr. Kalmár, Ferenc ; Dr. Magyar, Zoltán ; Dr. Majoros, András ; Osztroluczky, Miklós ; Dr. Szalay, Zsuzsa ; Prof. Zöld András:Épületenergetika; Budapest, Magyarország : Magyar Mérnöki Kamara (2016)ISBN: 9786158045247
Jegyzet
Zöld András, Csoknyai Tamás, Horváth Miklós, Szalay Zsuzsa: Épületenergetika alapjai, 2019
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0600007.tnm
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0800176.KOR
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 18. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév közepén és végén történő évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés, valamint a félév során kidolgozandó önálló (esetleg csoportos) házi feladat alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja beszámoló dolgozat formájában, a beszámoló egyrészt a megszerzett lexikális ismeretekre, másrészt azok gyakorlati alkalmazására fókuszál. A komplex feladat a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlatok során szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Az összegző értékelés 65%-ban az elméleti ismeretekre, 35%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 8. és 14. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozatok) alapján egyenként 35-35 % szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A hallgatók egyéni házi feladat keretében egy épület vagy épületegység energetikai elemzését végzik el, melynek célja lehet komplex energiatanúsítás, energetikai audit, energiafogyasztási adatelemzés a gyakorlatvezető által meghatározva. Az épületek kiválasztása és a szükséges dokumentumok, adatok biztosítása történhet a hallgató által a gyakorlatvezetővel egyeztetve vagy a gyakorlatvezető által. Az elvégzendő feladat pontos követelményit a gyakorlatvezető határozza meg, és eltérhet a (tanúsítási, auditálási) jogszabályi előírásoktól. A vizsgált objektum lehet családi ház, lakás, vagy komplex objektum. Utóbbi esetben csoportos feladat is elképzelhető, ennek megítélése a gyakorlatvezető kompetenciája. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 92 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 92 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 9 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 18. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Épületgépészeti és eljárástechnikai gépészmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Épületenergetikai, épületfizikai alapismeretek. Épületgépészeti rendszerelem típusok ismerete. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Átlátóképesség, adatanalizáló képesség, kommunikációs képpességek, gyakorlati érzék. |