Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Fűtési rendszerek | |||
Heating systems
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉENP23 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szánthó Zoltán Kálmán (71958266815) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | szantho@egt.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://www.epget.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.epget.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy képzési célja a fűtési rendszerek kialakításának, üzemeltetésének és szabályozásának megismerétetse. Megismerni a különböző hőtermelők rendszerbe illesztésének feltételeit és specialitásait; a rendszerben lévő hőtárolók kialakításának, méretezésének és üzemeltetésének követelményeit; a különböző hőtermelők rendszerrel szemben támasztott követelményeit; az összetett rendszerben együttműködő elemek kölcsönhatásait; a járatos szabályozástechnikai megoldásokat.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik az épületgépészeti gyakorlatban alkalmazott fűtési rendszerkialakításokat illetően. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az épületgépészeti gyakorlatban alkalmazott hőtermelők sajátosságaival és szabályozási megoldásaival. Ismeri a szabályozási folyamatok leírását, a leíró egyenletek megolddási módszereit. Tisztában van a szabályozók behangolásának fontosságával, a nem megfelelő behangolásból származó hibákkal és azok tüneteivel. Ismeri a hidraulikai szabályozókörök feladatát, kialakítását és méretezését. Ismeri a hidraulikai szabályozó szerelvények konstrukcióit, üzemeltetési jellemzőit. Érti a fűtési rendszerekben jelentkező gravitációs hatás jelenségét, annak számítását. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a fűtési rendszerekben jelentkező szabályozási feladatokról és azok megoldási módszereiról. Tájékozott a fűtési rendszerekben alkalmazott hőtermelők gazdasági, üzemeltetési és szabályozási jellemzőiről. Birtokában van a kutatáshoz, tudományos és szakértői munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikáknak. Érti a szabályozók behangolásának az épületgépészeti gyakorlatban alkalmazható módszereit.
Képesség
Megtervezi különböző funkciójú kommunális és technológiai épületek hőellátó rendszerét.. Képes fűtési rendszerek kapcsolásának áttekintésére és értékelésére. Képes fűtési rendszerek kapcsolásának kidolgozására, az egyes elemek összhangjához szükséges megoldások megválasztására. Meghatározza a hőellátáó rendszerek szabályozási feladatait és a szükséges szabályozó szerelvényeket. Meghatározza a fűtési rendszerekben üzemelő szabályozók paramétereit. Alkalmazza az épületgépészeti gyakorlatban járatos szabályozók behangolási módszereit. Meghatározza az összetett fűtési rendszerek szabályozási függvényét. Értékeli a járatos fűtési rendszerekben jelentkező tervezési, kivitelezési és üzemeltetési hiányosságokat. Képes az épületek hőellátása területén jelentkező optimalizációs feladatok elvégzésére. Alkalmazza a fűtési rendszerekről rendelkezésre álló tudását a rendaszerelemek és a rendszer egészének értékelése során. Alkalmazza a kutatáshoz, tudományos és szakértői munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Törekszik a folyamatos önművelésre és önfejlesztésre, megszerzett ismereti bővítésére. Munkája során törekszik a kutatási, fejlesztési és innovációs célok megvalósítására. Nyitott a lehetőségek szerint helytálló bírálat vagy vélemény megfogalmazására, döntéshozásra, következtetések levonására. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az energiatudatos épületgépészeti tervezői feladatok megoldása során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett az épületgépészeti terület újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások formájában; másodsorban gyakorlatokon történik. A gyakorlatok egy része az előadásoktól elkülönülten, hagyományos számítási gyakorlatok formájában történik; másik része az előadások közben kisebb részfeladatok önálló megoldását jelenti. A tárgy a BSc szintű képzésben elsajátított fűtéstechnikai elemekből összeállított rendszerek összeépítését, az elemek együttműködését, azok üzemeltetési és szabályozási kérdéseit taglalja. Az előadásokon felmerülő új problémák tehát mindig a korábban már tanult rész-ismeretek alkalmazását igénylik, így az előadások menetébe természetes módon illeszkednek be az önállóan, vagy adott esetben csoportosan kidolgozandó rövid részfeladatok. Az előadások része a felvetett problémákra brain-storming-szerűen érkező hallgatói ötletek csoportos értékelése, a megfelelő és célhoz vezető megoldások kiválasztása; így az előadások nem tisztán frontális oktatásként zajlanak.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Csoknyai - Doholuczky: Több, mint hidraulika; Herz Armatúra Kft., Budapest - Wien 2013, ISBN 978-963-08-7808-1
Jegyzet
szerk. Szánthó Zoltán: Gyakorlati példák az épületgépészeti szabályozástechnikából; Magyar Mérnöki Kamara, Budapest 2018, kézirat
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév során két összegző és egy részteljesítmény értékelés alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy "tudás" és "képesség" típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A teljesítményértékelések elsősorbana megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszálnak, így a problémafelismerést és -megoldást helyezik a középpontba. A teljesítményértékelések során részben az elsajátított lexikális ismeretekről kell számot adni, részben a tanultakat kell - a gyakorlatokon már megismert módon - feladatmegoldásokban alkalmazni, részben pedig a képzésben korában nem szerepelt új problémákat kell az elsajátított tudás és képességek birtokában megoldani. A részterhelés értékeléshez önállóan kell házi feladat szerűen számításokat elvégezni.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítását, valamint a feladatok megoldása során szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Az összegző értékelés 60%-ban az elméleti ismeretekre, 40%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 6. és 12. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelés (dolgozat+prezentáció) alapján egyenként 40-40 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája önállóan készített házi feladat. A feladathoz valamilyen összetett fűtéstechnikai rendszer valamilyen üzemviteli, vagy szabályozási paraméterének számítását kell elvégezni összetett módszerek alkalmazásával. A feladattal megszerezhető pontok száma 20. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az érdemjegyet a félév sikeres teljesítése után szóbeli vizsga alapján lehet megszerezni. A vizsgán három tételből álló kérdéssor megválaszolásához 15 perc felkészülési idő áll rendelkezésre. Ez alatt kell kidolgozni a kérdésre adandó válasz vázlatát, majd szóban kell megadni a feleletet. A szóbeli vizsga során feltett további kérdéseket felkészülés nélkül, azonnal kell megválaszolni. A kérdések kb. 50%-ban az elsajátított lexikális ismereteket, kb. 50%-ban azok alkalmazását kérik számon. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 45 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 45 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 45 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 7 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Épületgépészeti és eljárástechnikai gépészmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A BME Gépészmérnöki BSc szak Épületgépészeti specialitzáció BMEGEÉPAG61 Fűtéstechnika, vagy az Energetika BSc szak BM EGEÉPAE66Épületgépészeti rendszerek tárgyának tudás típusú kompetenciái |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A BME Gépészmérnöki BSc szak Épületgépészeti specialitzáció BMEGEÉPAG61 Fűtéstechnika, vagy az Energetika BSc szak BM EGEÉPAE66Épületgépészeti rendszerek tárgyának képesség típusú kompetenciái |