Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Klímatechnikai rendszerek | |||
Air-conditioning Systems
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉENP25 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Herczeg Levente (71957973143) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | herczeg@epget.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://www.epget.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.epget.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy képzési célja a különböző klímatechnikai rendszerek felépítésének megismerése, az egyes rendszerelemek méretezése, kiválasztása. Méretezési állapottól eltérő esetek vizsgálata. Adott klímatizálási feladatot ellátó klímatechnikai rendszerek felépítése, kiválasztása, méretezése. Tervezési ismeretek. Szabályozási módok és lehetőségek. Üzemeltetési és egyéb gyakorlati kérdések vizsgálata, kapcsolódó energetikai számítások elvégzése. Energia megtakarítási lehetőségek megismerése, értékelése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Magas szinten ismeri a megoldott probléma elvi (pl. áramlástani, hőtani, komfortelméleti, matematikai) hátterét. Átlátja a megoldás során alkalmazott rendszerekkel kapcsolatban az egyéb szakágak részéről felmerülő problémákat és egyéb kérdéseket, azokra választ tud adni. Tisztában van a választott megoldás lehetőségeivel, előnyeivel, hátrányaival, korlátaival. Érti a választott probléma esetében a különböző paraméterek eredményt befolyásoló hatását. Birtokában van a kutatáshoz, illetve tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikáknak. Érti az épületgépészeti, valamint folyamat- és eljárástechnikai tervezés folyamatát és módszertanát. Rendelkezik olyan matematikai ismeretekkel, melyek az épületgépészeti és az eljárástechnikai rendszerek megbízhatósági méretezéséhez szükségesek. Tájékozott a számítógépes tervezés, modellezés és szimuláció épületgépészeti és a gépészeti eljárástechnikai szakterülethez kapcsolódó eszközeivel és módszereivel kapcsolatban. Ismeri és alkalmazza a műszaki dokumentáció készítésének szabályait. Tisztában van a szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából kiemelt fontosságú más területek terminológiáját, főbb előírásait és szempontjait.
Képesség
Magas szinten alkalmazza a feladat megoldásához választott módszer(eke)t. Képes a műszaki, gazdasági, környezeti, és humánerőforrások felhasználásának komplex tervezésére és menedzselésére. Helyesen értelmezi a megoldás során kapott eredményeket. Elemzi a szakterületen alkalmazott berendezések és folyamatok. Korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszerek felhasználásával innovatív módon megoldja a szakterületén felmerülő speciális műszaki problémákat. Alkalmazza integrált ismereteit a gépek, a gépészeti berendezések és folyamatok, a gépipari anyagok és technológiák, valamint a kapcsolódó elektronika és informatika szakterületeiről. Fejleszti az épületgépészeti és a gépészeti eljárástechnika szakterület tudásbázisát. Alkalmazza a számítógépes tervezés, modellezés és szimuláció épületgépészeti és a gépészeti eljárástechnikai szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit. Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Támogatja a csoport többi tagját a szakmailag magas szinten történő munkavégzésben. Szóbeli kommunikációban törekszik az érthető, szabatos fogalmazásra. Írásbeli megnyilvánulásaiban törekszik az igényes, rendezett, a mérnöki szakma által elvárható színvonalú dokumentáció készítésére. Segíti az ismeretek bővítése során az oktatókkal és hallgató társaival történő együttműködést. A megszerzett ismeretit bővíti, szemlétét formálja. Tevékenysége során követi a fenntarthatóság, a gazdaságosság és energiahatékonyság követelményeit. Nyitott a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére. Nyitott a megalapozott kritikai, szakmai észrevételekre.
Önállóság és felelősség
Együttműködik a megszerzett tudásának és tapasztalatainak megosztása érdekében a szakterülete művelőivel. Értékeli csoporttársai munkáját, kritikai észrevételeinek megosztásával elősegíti szakmai fejlődésüket. Kezdeményezően irányítja a műszaki problémák megoldását. Felelősséget vállal az irányítása alatt zajló részfolyamatokért. Végrehajtja a szükséges feladatait az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében. Döntéseit körültekintően, más szakterületek (elsősorban építészet, energetika, jog, közgazdaság, környezetvédelem) képviselőivel konzultálva, önállóan hozza, melyért felelősséget vállal. Támogatja a szakterület kutatási és fejlesztési projektjeit; a célok elérése érdekében a fejlesztői csoport tagjaival együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit. Elkötelezett az épületgépészeti és gépészeti eljárástechnikai szakterület új ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások és gyakorlatok formájában történik. Az előadáson a megszerzett alapismeretek összegzését követően az új ismeretek elsajátítására kerül sor. Az alkalmanként meghívott ipari szakemberek előadásai segítik naprakész szakmai ismeretek megszerzését. A gyakorlaton az elméleti ismeretek elmélyítése történik, számpéldák, illetve tervezési feladatok elvégzésével. A vezetett példamegoldást otthoni önálló feladatkészítés egészíti ki, heti konzultációs lehetőséggel.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Bánhidi László - Barna Lajos -Denk András: Épületgépészet a gyakorlatban. DASHÖFER Kiadó, 2002 (folyamatos kiadás), Verlag Dashöfer Szakkiadó Kft. és T. Bt., Budapest, ISBN: 963-9313-21-1
Recknagel, Sprenger, Schramek, Fűtés- és klímatechnika, Dialóg Campus Kiadó, 2000, Budapest-Pécs, ISBN 9639123560
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2023. június 1. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév során egy összegző és egy részteljesítmény értékelés alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy "tudás" és "képesség" típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A teljesítményértékelések elsősorban a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszálnak, így a problémafelismerést és -megoldást helyezik a középpontba. A teljesítményértékelések során részben az elsajátított lexikális ismeretekről kell számot adni, részben a tanultakat kell - a gyakorlatokon már megismert módon - feladatmegoldásokban alkalmazni, részben pedig a képzésben korábban nem szerepelt új problémákat kell az elsajátított tudás és képességek birtokában megoldani. A részterhelés értékeléshez önállóan kell házi feladat szerűen számításokat elvégezni.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítását, valamint a feladatok megoldása során szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Az összegző értékelés kb.50%-ban az elméleti ismeretekre, kb.50%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 12. oktatási héten kerül sor. Az összegző teljesítményértékelés alapján 100 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája önállóan készített házi feladat. A feladat egy adott épület vagy épületrész megadott paraméterek melletti kiszolgálásához szükséges klímatechnikai rendszer megtervezése, szükséges dokumentációk elkészítése (méretezési számítások, kiválasztás, tervdokumentáció, műszaki leírás). |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az érdemjegyet a félév sikeres teljesítése után szóbeli vizsga alapján lehet megszerezni. A vizsgán az előre kiadott tételsorból kiválasztott két tétel megválaszolásához 30 perc felkészülési idő áll rendelkezésre. Ez alatt kell vázlatosan kidolgozni a kérdésre adandó választ, majd emelett szóban kiegészítve kell megadni a feleletet. A szóbeli vizsga során feltett további kérdéseket felkészülés nélkül, azonnal kell megválaszolni. A kérdések kb. 50%-ban az elsajátított lexikális ismereteket, kb. 50%-ban azok alkalmazását kérik számon. | |
Gyakorlati részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A zárthelyi dolgozatban három átfogó elméleti kérdés kidolgozását követően egy alapozó és egy összetett számítási feladat megoldását kell elvégezni. A válaszokat és számításokat írásban kell kidolgozni, rendelkezésre álló idő 90 min. A számítási feladat során szükséges a h-x diagram készségszintű ismerete. Az egyes részfeladatok aránya: elméleti jellegű kérdés kb.50%, alapozó számítási feladat kb.10%, összetett számítási feladat kb.40%. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Évközi eredmények beszámítása | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 93 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 87 % - 93 % |
jó (4) | Good [C] | 75 % - 87 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 63 % - 75 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 63 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 23 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2023. június 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Épületgépészeti és eljárástechnikai gépészmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az épületgépészeti és a eljárástechnikai gépészmérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
- Ismeri és alkalmazza a műszaki dokumentáció készítésének szabályait.
Képesség
- Képes az épületgépészeti vagy eljárástechnikai gépészeti rendszerek és folyamatok tervezésében, szervezésében és működtetésében használatos eljárások, modellek, információs technológiák alkalmazására és azok továbbfejlesztésére.
Attitűd
- Tevékenysége során érvényesíti a fenntarthatóság, a gazdaságosság és energiahatékonyság követelményeit.
- Elkötelezett az épületgépészeti és gépészeti eljárástechnikai szakterület új ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Klímatechnikai alapfogalmak készség szintű ismerete. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Szövegszerkesztő, táblázatkezelő program készség szintű ismerete. |