Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Épületgépészeti rendszerek dinamikus szimulációja | |||
Dynamic simulation of building service systems
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉENP34 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Horváth Miklós | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | horvath@epgep.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://www.epget.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.epget.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja az épületenergetikai dinamikus szimuláció elméletének és alkalmazási lehetőségeinek ismertetése. Épületek háromdimenziós építészeti modellezése dinamikus épületenergetikai szimulációs vizsgálatokhoz. Különböző belső léghőmérsékletű kiszolgált terek többzónás termikus modellezése. Épületek hőveszteségeinek, hőnyereségeinek, valamint a hőtárolás és hőtehetetlenségből adódó dinamikus, időben változó hatások szimulációs modellezése. Épületgépészeti rendszerek szimulációs modellezése. Kifejlesztett szimulációs modell alkalmazása, a program futtatása vizsgált épület esetén, az energiafelhasználás meghatározása, eredmények értékelése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik az épületenergetikai dinamikus szimuláció elmélete témakörben, alkalmazási lehetőségeinek eszköztárát és célját illetően. Összehasonlítja az épületgépészeti rendszerek viselkedésének modellezéséhez szükséges eljárásokat és elterjedtebb méretezési eljárásokat. Ismeri a kutatáshoz, tudományos és szakértői munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat. Rendelkezik olyan ismeretekkel, melyek az épületgépészeti rendszerek megbízhatósági energetikai méretezéséhez szükségesek. Pontos ismeretekkel rendelkezik az alapvető épületenergetiaki szimulációs eljárások értékelési módszerekről. Tudomása van az épületgépészeti rendszerek időben változó folyamatainak modellezéséről, a folyamatok analíziséről. Érti az épületgépészeti rendszerek különböző energetikai minősítő módszerének pontatlanságait. Átlátja a különböző, gyakorlatban elterjedt épületenergetikai minősítő módszerek és a dinamikus szimulációs eljárás közti alapvető különbségeket, előnyöket, hátrányokat. Azonosítja az épületek hőveszteségeinek, hőnyereségeinek, valamint a hőtárolás- és hőtehetetlenésgbő adódó dinamikus, időben változó hatásait. Tájékozott az épületgépészeti rendszerek energiatudatos épületgépészeti tervezésében.
Képesség
Az épületgépészeti rendszerek és folyamatainak üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozását végzi. Feltárja az adott feladatnál az épületenergetikai dinamikus szimulációs eszköz alkalmazhatóságát, jelentőségének mértékét. Háromdimenziós építészeti modellezést végez dinamikus épületenergetikai szimulációs vizsgálatokhoz. Többzónás termikus modellt fejleszt különböző belső léghőmérsékletű kiszolgált terekhez. Elemzi az épületek hőveszteségeinek, hőnyereségeinek, valamint a hőtárolás és hőtehetetlenségből adódó dinamikus, időben változó hatásokat. Megtervezi az épületgépészeti rendszerek szimulációs modelljét. Meghatározza az épületgépészeti rendszerek energiaveszteségét. Meghatározza az energiafelhasználás értékeit a kifejleszett szimulációs modell használatával. Azonosítja a felmerülő problémákat és megoldást javasol rá. Javaslatot tesz az optimális épületgépészeti rendszerüzemeltetésre a végzett szimulációk alapján.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Fogékony a megszerzett tudás alkalmazására a problémamegoldó technikák felhasználásával. Törekszik az új szakmai és tudományos eredmények megismertetésére. Nyitott a lehetőségek szerint helytálló bírálat vagy vélemény megfogalmazására, döntéshozásra, következtetések levonására. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az energiatudatos épületgépészeti tervezői feladatok megoldása során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett az épületgépészeti terület újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások formájában, számítógép alkalmazásával történik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal, melynek során a hallgatók megismerik az épületenergetikai dinamikus szimuláció elméletének és alkalmazási lehetőségeinek hátterét, jelentőségét. Az önálló foglalkozások az előadóval párhuzamban számítógépen történik, melynek során a hallgatók épületek háromdimenziós építészeti modelleket készítenek dinamikus épületenergetikai szimulációs vizsgálatokhoz. Elsajátítják a többzónás termikus modellezés technikáját, különböző belső léghőmérsékletű kiszolgált terek vizsgálata esetén. A hallgatók a vizsgált épület épületgépészeti rendszerek szimulációs modellezését végzik. Kifejlesztett szimulációs modellt alkalmazzák, a program futtatásával az energiafelhasználás értékét meghatározzák, eredmények értékelik. A csoportmunka-készségek fejlesztését szolgálja a kisebb csoportokban elkészíthető házi feladat (projekt beszámoló), melyhez prezentáció is tartozik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Vishal Garg, Jyotirmay Mathur, Aviruch Bhatia, Building Energy Simulation: A Workbook Using DesignBuilder, CRC Press, 2020, ISBN: 978-042-935-463-2
Jegyzet
Zöld András, Csoknyai Tamás, Horváth Miklós, Szalay Zsuzsa, Az épületenergetika alapjai, Akadémiai Kiadó, 2019, Budapest, ISBN: 978-963-454-341-1
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://designbuilder.co.uk/helpv6.0/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. február 19. |
Hatályosság vége: | 2025. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén benyújtott évközi írásbeli projekt beszámoló dolgozat és a hozzá tartozó prezentáció alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja beszámoló dolgozat formájában, a beszámoló egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz a megoldott gyakorlati feladatot kell bemutatni, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény-értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes résztelejsítmény értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a feladatok megoldása során szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban kerül sor. A két részteljesítmény-értékelés (projektfeladat+prezentáció) alapján egyenként 50-50 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény-értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes résztelejsítmény értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a feladatok megoldása során szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban kerül sor. A két részteljesítmény-értékelés (projektfeladat+prezentáció) alapján egyenként 50-50 pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 60 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 2 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. február 19. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Épületgépészeti és eljárástechnikai gépészmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Rendelkezik a szakterülethez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
- Ismeri a kutatáshoz, illetve tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
- Részletesen ismeri a számítógépes tervezés, modellezés és szimuláció épületgépészeti és a gépészeti eljárástechnikai szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
Képesség
- Képes a szakterület gépészeti rendszereinek, technológiáinak és folyamatainak minőségbiztosítására, méréstechnikai és folyamatszabályozási feladatatok megoldására.
- Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex energetikai, épületgépészeti, vagy eljárástechnikai rendszerek globális tervezésére, kivitelezésére és üzemeltetésére.
- Korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszerek felhasználásával innovatív módon képes megoldani a szakterületén felmerülő speciális műszaki problémákat.
Attitűd
- Tevékenysége során érvényesíti a fenntarthatóság, a gazdaságosság és energiahatékonyság követelményeit.
- Munkája során vizsgálja a kutatási, fejlesztési és innovációs célok kitűzésének lehetőségét és törekszik azok megvalósítására.
- Elkötelezett az épületgépészeti és gépészeti eljárástechnikai szakterület új ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
- Döntéseit körültekintően, más szakterületek (elsősorban építészet, energetika, jog, közgazdaság, környezetvédelem) képviselőivel konzultálva, önállóan hozza, melyért felelősséget vállal.
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is törekszik az energiahatékonyság, a fenntarthatóság, valamint a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével dönteni.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Hővezetés, hősugárzás, hőátadás. Termodinamika elméleti alapjai. Áramlástechnikai elméleti alapok. Épületenergetikai, épületfizikai alapismeretek. Épületgépészeti rendszerelem típusok ismerete. Számítástechnikai és programozási alapismeretek. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Átlátóképesség, adatanalizáló képesség, kommunikációs képpességek, gyakorlati érzék. |