Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Légtechnikai rendszerek II. | |||
Ventilation system II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEÉP8534 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Goda Róbert Csaba (72860697604) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | goda@epget.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Épületgépészeti és Gépészeti Eljárástechnika Tanszék | |||
https://www.epget.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.epget.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | komplex vizsga tárgycsoport PhD tárgy | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
Ismerje a légtechnikai rendszerek tervezési kérdéseit, műszaki, gazdasági, illetve energetikai szempontokból. Ismerje a szellőzéstechnikai rendszerek méretezését, a természetes és mesterséges rendszerek kialakítsát. Ismerje a szellőzéstechnikai rendszerek elemei, kialakításait. Ismerje a légfűtőberendezések méretezését. Ismerje a légnedvesítő berendezések működését, méretezését. Ismerje a ködtelenítő berendezések méretezését. Ismerje a tisztatér technika rendszerelemeit, követelményet. Ismerje az ipari szellőztető és kiegészítő berendezéseket.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik az légtechnikai rendszerek elmélete témekörben, alkalmazási lehetőségeinek eszköztárát és célját illetően. Összehasonlítja az légtechnikai rendszerek viselkedésének modellezéséhez szükséges eljárásokat és elterjedtebb méretezési eljárásokat. Ismeri a kutatáshoz, tudományos és szakértői munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat. Rendelkezik olyan ismeretekkel, melyek az légtechnikai rendszerek megbízhatósági méretezéséhez szükségesek. Pontos ismeretekkel rendelkezik az alapvető légtechnikai rendszer számítási és modellezési eljárásainak értékelési módszereiről. Tudomása van a légfűtő, légnedvesítő berendezések működéséről, illetve azok méretezéséről. Tudomása van a tisztatér technológia működéséről, speciális kilakjtásáról, valamint annak alkamazásáról. Tájékozott az épületgépészeti rendszerekre vonatkozó hazai és nemzetközi követelményekről. Tisztában van a különböző légtechnikai rendszerek és terek követelményeinek meghatározásával. Tájékozott az épületek energiatudatos tervezésében.
Képesség
Használja az épületgépészeti rendszerek és folyamatainak üzemeltetése során gyűjtött információkat. Feltárja az adott feladatnál az légtechnikai modellek alkalmazhatóságát, jelentőségének mértékét. Energetikai, légtechnikai modellezést végez különböző technikákkal. Számítási algoritmusokat fejleszt különböző szabványok alapján. Rangsorolja az adott feladatnál a különböző alkalmazható modelleket. Elemzi az technológiai igényeket, s a szükséges tisztatér technológia paramétereket, illetve a működésükhöz szükséges rendszerelemeket. Meghatározza az épületgépészeti rendszerek energia igényeit. Azonosítja a felmerülő problémákat és megoldást javasol rá. Meghatározza az légtechnikai rendszer energetikai hatékonyságát. A numerikus matematikai módszerek megfelelő fejezeteit használja a probléma kezelésére.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Fogékony a megszerzett tudás alkalmazására a problémamegoldó technikák felhasználásával. Törekszik az új szakmai és tudományos eredmények megismertetésére. Nyitott a lehetőségek szerint helytálló bírálat vagy vélemény megfogalmazására, döntéshozásra, következtetések levonására. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az energiatudatos épületgépészeti tervezői feladatok megoldása során.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett az épületgépészeti terület újabb ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadások formájában feladatcentrikusan történik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal, melynek során a hallgatók megismerik az épületenergetika elméletének és alkalmazási lehetőségeinek hátterét, jelentőségét. Az önálló foglalkozások az előadásokhoz kapcsolódóan, az épületenergetika egy előadó által kijelölt részterületre összpontosítva, lehetőség szerint a hallgatók érdeklődési területét figyelembe véve történik. A feladat tárgya lehet épületmodellezés, modellalkotás, adatelemzés, pareméteranalízis, irodalomkutatás. A feladat lehet egyéni vagy csoportmunka, a dokumentáció a feladattípustól függően projekt beszámoló, prezentáció, szoftver vagy számítás.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Recknagel-Sprenger-Schramek: Fűtés és klímatechnika. II. kötet Dialóg Campus Kiadó 2000. ISBN 963-9123-56-0
Bánhídi L.- Kajtár L: Válogatott fejezetek a komfortelmélet témaköréből. Akadémiai Kiadó 2017. ISBN 978-963-454-063-2
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://epget.bme.hu/subjects.php?lepes=2&tid=248
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. február 28. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév végén benyújtott évközi írásbeli projekt beszámoló dolgozat és a hozzá tartozó prezentáció alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja beszámoló dolgozat formájában, a beszámoló egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz a megoldott gyakorlati feladatot kell bemutatni, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző teljesítmény értékelés annak bemutatása, hogy rendelkezik a tárgy előadásain lehangzott ismeretekkel, valamint az irodalomban megjelölt ismeretekkel is. Képes a önállóan megoldani a felmerülő számításokat valamint egy légtechnikai rendszer felépítését. A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelési módja egy, a félév során zárthelyi dolgozat megírásának formájában. Az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős határozza meg. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az előadások elhangzott témákból két véletlenszerűen kiválasztott kérdés szóbeli megválaszolása. A szóbeli felelet előtt rövid, tömör vázlat készítése. Ellenőrzésre kerül az alapvető ok-okozati összefüggések, kezdeti- és peremfeltételek, megoldási lehetőségek, s eszközei, az elmélet alkalmazása, illetve kapcsolata a gyakorlattal. kapcsolódás az épületgépészet egyéb szakágaihoz, illetve tágabb értelembe az építőipar egyéb szereplőihez. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 92 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 87 % - 92 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 87 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
vizsgafelkészülés | 21 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 29 |
összesen | 94 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. február 28. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki tudományok PhD képzés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Hővezetés, hősugárzás, hőátadás. Termodinamika elméleti alapjai. Épületgépészeti rendszerek, épületszerkezeti, épületenergetikai alapismeretek. Áramlástan. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki számítások készítése |