Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Energetikai gazdaságtan | |||
Energy Economics
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBEEG | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Bihari Péter (73118762098) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | bihari@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGT30A420, BMEGEENBEEN | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENAEGT |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókat az energetikai szektorra jellemző speciális gazdálkodási és gazdasági ismeretekkel. Ennek megfelelően az energetika teljes vertikumában megjelenő alapvető gazdasági folyamatokkal, gazdálkodási és gazdasági értékelési elvekkel és módszerekkel ismerkednek meg a hallgatók. A rendszerelvű megközelítés alkalmazásával együttes műszaki-gazdasági optimálási módszereket sajátítanak el a tárgy hallgatói. A fenntarthatóság, a jövő nemzedékei iránti felelősségvállaláshoz kapcsolódva a tantárgyban hangsúlyos szerepet kapnak az alapvető környezetgazdálkodási elvek, az energetikai externális hatásainak leírására és gazdasági alapon történő értékelésére vonatkozó egyszerű módszerek.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja az energetikai szektorban szokásos gazdasági vizsgálati és értékelési módszerek időhorizontját, eszköztárát, célját és szintjét. Ismeri az alapvető gazdálkodási értékelési módszerekreket (statikus és dinamikus megtérülés számításának módsze-rei, mutatószámai, értékelési, rangsorolási kritériumai). Érti az energetikában és energiagazdálkodásban használt fontosabb fogalmakat, kategóriákat. Ismeri az energetikában és energiagazdálkodásban előforduló fontosabb fogalmakat, kategóriákat. Tisztában van az energiatermelő létesítmények üzemét jellemző mennyiségekkel, azok használatára és további feldolgozására vonatkozó szabályaival. Átlátja a közvetlen, a kapcsolt és a kombinált ciklusú energiaátalakítás gazdálkodási sajátosságait. Rendszerezi a fosszilis üzemanyagok kitermelése, szállítása és energetikai célú felhasználása során fellépő költségeket. Ismeri az alapvető erőforrásallokációs módszereket és eljárásokat. Megkülönbözteti az ellátásbiztonsághoz nélkülözhetetlen tartalékokat, meghatározásuk módját. Rendszerbe foglalja az energetika környezeti hatásait, azok gazdasági értékelési módszereit. Tudomása van vállalti szintű alapvető beruházás tervezési és gazdasági értékelési módszerekről. Érti a dinamikus gazdálkodási, jövedelmezőségi vizsgálati és értékelési eljárásokat. Megkülönbözteti az energiafelhasználó rendszerek átfogó energiagazdálkodási módszereit.
Képesség
Megválasztja az energetikai-gazdasági vizsgálatok alkalmazandó időhorizontját, szintjét és módszereit. Meghatározza az egyszerű gazdálkodási (megtérülés, jövedelmezőség, egységköltség) feladatokat. Képes az energiafelhasználást jellemző adatok feldolgozása útján minőségileg új adatokat előállítani (például idősoros terhelési adatokból kumulatív tartam adatsorokat).. Elemzi a gazdálkodásra és a hatékonyságra vonatkozó adatokat. Elkülöníti az energetikai – különösen energiatermelő – létesítményeket energetikai és gazdálkodási jellemzőik alapján. Technológiai sajátosságokra támaszkodva megválasztja az alkalmazandó gazdálkodás- és hatékonyság-elemzési és értékelési módszereket. Alkalmazza a fosszilis energiahordozók energetikai felhasználásához kapcsolódó gazdasági értékelő és elemző módszereket (egységköltség, megtérülés, nettó jelenérték stb.). Értékeli a nukleáris üzemanyag-ciklus alapvető technológiai és gazdálkodási sajátosságait. Elkülöníti az energetika externális és internális költségeit. Rangsorolja az energetikai beruházásokat gazdasági értékelésük alapján.. Megoldja az egyszerűbb erőforrásallokációs (terheléselosztási és üzemvitel-tervezési) feladatokat. Értékeli az energiafelhasználó gazdálkodó szervezetek, háztartások energiagazdálkodását. Javaslatot tesz az energiagazdálkodást meghatározó egyes döntésekre.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel, tapasztalatok feldolgozásával bővíti tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiagazdálkodási, gazdaságtani problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megis-merésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az energiagazdálkodásban. Érvényesíti az életciklus elemzés elveit az energiagazdálkodásban..
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a energiagazdálkodásai, gazdaságtani feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, tanácsokat. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik társaival a feladatok megoldásában.. Elkötelezett az energiahatékonyság és fenntarthatóság mellett. Elkötelezett az energiahatékonyság és környezettudatosság mellett. Felelősséget vállal a fenntartható környezethasználat érdeképen. Támogatja a rendszerelvű megközelítés alkalmazását az energetikában. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadások és a gyakorlatok szerves egységet képeznek. A hallgatók az előadáson a frontális oktatás módszerével szereznek ismereteket az energiaátalakítási technológiákról, azok sajátosságairól, amit a gyakorlatokon a valóságot modellező példákon keresztül alkalmaznak. A gyakorlatok fő témakörei: az energiaellátás rendszerelvű leírása, mennyiségi és minőségi mutatóinak meghatározása, az összetett energiaellátó rendszerek megbízhatósága, az energiaellátás gazdaságos üzemének megtervezése. Az ismeretek alkalmazását segíti továbbá a komplex, projekt jellegű, csoportosan készítendő házi feladat, amelynek során a hallgatók egy energiaellátó rendszer áttekintő tervét készítik el.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
A tantárgyhoz a 2021. évben még nem áll rendelkezésre ISBN számmal rendelkező tankönyv.
Jegyzet
Gács Iván: Villamosenergia-termelés gazdasági értékelése (jegyzet, 2018)
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2026. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. Az összegző teljesítményértékelések a félév 6-8., illetve 14. hetében vannak és együttesen kérik számon az elméleti és alkalmazói ismereteket. A házi feladatok lehetnek egyszerűbb, rövid határidejű számítási feladatok, illetve elemző esszék. Az aktív részvétel a gyakorlatokon mutatott tevékenység.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja elektronikus képzésmenedzsment rendszerben megoldandó teszt formájában. A teszt alapvetően a megszerzett ismeretek visszaadására és alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 45-90 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A házi feladat tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat. A házi feladat lehet egyszerűbb számítási feladatok sorozata, összetett, elemző-értékelő feladat, vagy esszé. A részletes követelményeket, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 5 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a vezetéshez kapcsolódó szervezési eszközöket és módszereket, az energetikai létesítmények tervezésével, létesítésével, üzemeltetésével és ellenőrzésével kapcsolatos jogszabályokat.
- Ismeri a globális társadalmi és gazdasági folyamatokat, azok energetikai vetületét.
Képesség
- Képes a társadalmi-gazdasági folyamatok energetikával kapcsolatos statisztikai adatainak feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, és ezek alapján következtetések levonására.
- Képes az energetikai és energiaellátó rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, majd ezek alapján következtetéseket levonására.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is törekszik az energiahatékonyság, a fenntarthatóság, valamint a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével dönteni.
Önállóság és felelősség
- Felelősséggel viseltetik a gazdaságosság, hatékonyság, fenntarthatóság, az emberi egészség és biztonság, valamint a környezettudatosság terén.
- Döntéseit körültekintően, más (elsősorban jogi, közgazdasági és környezetvédelmi) szakterületek képviselőivel konzultálva, önállóan hozza meg, melyért felelősséget vállal.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
közgazdasági és alapvető pénzügyi ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |