Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Energiaátalakítás, erőművek | |||
Energy conversion and power plants
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBEER | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 3 | 3 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 7 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Györke Gábor | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | gyorke.gabor@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEENBETD | ||
Gyenge előkövetelmény | BMEGEENBEKG | |||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENAEK4, BMEGEENAEEE |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat egyrészt az ipari méretű, erőművi energiaátalakítással, az erőművi hőkörfolyamatokkal, azok egyes technológiai sajátosságaival, a főbb erőművi berendezések alapvető jellemzőivel, egymásra hatásukkal; másrészt kisebb léptékű, háztartási energiaátalakító rendszerekkel. A tantárgyon belül fontos szerepet a kapcsolt energiatermelés, valamint megújuló bázisú erőművi energiaátalakítás bemutatása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az alapvető hőerőművi körfolyamatok termodinamikai sajátosságait. Ismeri az erőművek strukturális és funkcionális felosztásának módszerét, az alrendszereket és a közöttük fennálló csatolásokat. Átfogóan ismeri az erőművi körfolyamatok energetikai hatékonyságának (hatásfokának) leírására szolgáló módszereket. Tisztában van az egyes erőművi berendezésekben lejátszódó energiaátalakító folyamatokkal, azok termodinamikai sajátosságaival. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a víz-gőz körfolyamatok felépítéséről és működéséről. Érti a víz-gőz körfolyamatok hatásfokjavításának paraméter változtatáson alapuló módszereit. Érti a víz-gőz körfolyamatok hatásfokjavításának felépítés-változtatáson alapuló módszereit. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a víz-gőz körfolyamatok optimális kialakítását célzó módszerekről. Azonosítja és elkülöníti a közvetlen és a kapcsolt energiatermelés technológiáit. Tájékozott a gázkörfolyamatú energiaátalakítás technológiáit, folyamatait és gépeit illetően. Tájékozott a mind a hagyományos (II. és II+ generációs), mind a korszerű (III., III.+ és IV. generációs) atomerőművi hőkörfolyamatokat illetően. Megkülönbözteti a kapcsolt energiatermelés gépeit, folyamatait és energetikai jellemzőit. Tisztában van megújuló energiaforráson alapuló erőművi technológiai rendszerekkel.
Képesség
Az összetett erőművi energiaátalakító körfolyamatot képes alrendszerekre bontani és absztrakt anyag- és energiaáramhálózatos modellé alakítani. Alkalmazza a lokális és globális energiaáram és tömegmérlegeket a körfolyamtok jellemzőinek meghatározása során. Helyesen kezeli az entalpia/energia és a hőmérséklet/entrópia, valamint exergia alapú termodinamikai szemléletmódokat. Helyesen azonosítja az erőművi berendezéseket a bennük lejátszódó folyamatokkal. Képes az állapotváltozások és az összetett körfolyamatok állapotdiagramokban (T-s, h-s, log p-h) történő ábrázolására. Értelmezi a körfolyamatok és részfolyamatok állapotdiagramjait. Javaslatot tesz a körfolyamatok termodinamikai (műszaki) fejlesztésének (hatásfokjavításának) irányait. Képes rendszerszintű erőművi technológiai optimálási feladatok megoldására. Alkalmazza a körfolyamatok energiamérlegének ábrázolására szolgáló Sankey-diagramot. Feltárja az egyes erőművi berendezések és folyamatok közötti ok-okozati kapcsolatokat. Elkészíti az összetett energiaátalakító körfolyamatok fizikai és matematika modelljét. Feltárja a körfolyamatok energetikai mérlegeit, hatékonyságukat jellemző lokális és globális mutatószámokat és ezek alapján következtetéseket von le. Adott energiaigények fedezéséhez megválasztja az erőművi technológiát és alapvető üzemviteli stratégiát határoz meg.
Attitűd
Törekszik az együttműködésre az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Érdeklődéssel és folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását. Nyitott a különféle információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az erőművi energiaátalakítás során felmerülő problémák megoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a szükséges pontosságú és hibamentes feladatmegoldásra. Fogékony az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvének az erőművi technológiai és folyamattervezési feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az alapvető energiaátalakításhoz kapcsolódó feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott (építő jellegű) kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. A fenntartható környezethasználat, valamit a jelen és a jövő nemzedékeihez való felelős viszonyulása támogatja az energetika, energiafelhasználási problémákhoz való hozzáállását. Gondolkozásában elkötelezett a rendszerelvű megközelítés mellett.
Oktatási módszertan
Előadások tartása, vetítéses és táblára írásos formában. Az előadás diasora közzététele. A tantárgy nagy hangsúlyt fektet a számítási gyakorlaton végzett számítások IT eszközeinek és technikáinak használatára, bemutatására. Kommunikáció írásban és szóban egyaránt. Opcionális jellegű önállóan és csoportmunkában készített feladatok kiadása, konzultálása és értékelése a tantárgy más hallgatóinak vagy hallgatócsoportjainak bevonásával.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Büki Gergely: Erőművek. Műegyetemi kiadó 2004. ISBN 963 420 788 X
Büki Gergely: Kapcsolt energiatermelés. Műegyetemi kiadó 2007. ISBN 978 963 420 920 1
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
Elektronikus jegyzet (gőzerőművek): ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/eromuvek_(BSc)/ER-Teljes_2008.pdf
Elektronikus jegyzet (gáz, gáz-gőz erőművek): ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/eromuvek_(BSc)/ER_GG.pdf
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. június 1. |
Hatályosság vége: | 2025. december 31. |
Általános szabályok
A tantárgyhoz két összegző (szummatív) értékelés, egy egyéni vagy csoportos jellegű projektfeladat (házi feladat) és a gyakorlati foglalkozásokon való aktív részvételi értékelés alapján szükséges a pontok 50%-át együttesen megszerezni az aláíráshoz. Az évközi pontszám 40% súllyal számít bele vizsgajegybe, a fennmaradó 60%-ot pedig szóbeli vizsgával szerezheti meg a hallgató. A szóbeli vizsgához kiadott tételsor tartozik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. Terv szerint az első értékelés a 6., a második a 12. héten esedékes, melyet a más tantárgyak évközi számonkérései, munkaszüneti napjai vagy oktatási szünetei 1-1 héttel előrébb hozhatnak vagy későbbre tolhatnak. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg a tárgyfelelős és az előadó bevonásával. A házi feladat opcionális, nem feltétele az aláírás megszerzésének, így késedelmes leadása, javítása nem lehetséges. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlat folyamatában, felkérésre vezetett példamegoldás a hallgatók előtt; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg a gyakorlatvezető bevonásával. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Kiadott tételsor alapján történik. Két tételt kap a vizsgázó, melyből egy az összegző teljesítményértékeléseken már számonkért anyagrészre vonatkozik és egy másikat, ami második összegző teljesítményértékelést követő tananyagra vonatkozik. A tételek részletes kidolgozására - tekintve, hogy előre közzé vannak téve - nem biztosít a vizsgáztató időt, csak rövid átgondolására. A szóbeli vizsgán táblára vagy papírlapra készített ábrákkal és diagramokkal együtt adja elő a tételt a vizsgázó. A szóbeli vizsgával célunk a hallgató tapasztalatának és képességének fejlesztése az írásos számadás mellett, felkészítve ezzel a szintén szóbeli záróvizsga légkörére és kihívásaira. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az évközi teljesítményértékeléssel (összegző, házi feladat, aktív részvétel) szerzett pontok 40%-ban járulnak hozzá a vizsgajegy kialakításában. Az aláírás és a vizsgára való jogosultság ugyanakkor csak az évközi pontok 50%-ának megszerzése esetén adható. Magas évközi pontszámmal érkező hallgató így jobb érdemjegy megszerzésére képes a vizsgaidőszakban, köszönhetően az évközi kiegyensúlyozott teljesítményével. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 5 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 60 % |
Évközi eredmények beszámítása | 40 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 50 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
NEM | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 84 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 21 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 34 |
vizsgafelkészülés | 49 |
összesen | 220 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. június 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
Képesség
- Képes az energetikai és energiaellátó rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, majd ezek alapján következtetéseket levonására.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
Önállóság és felelősség
- Működési területén önállóan hoz szakmai döntéseket, melyeket felelősségteljesen képvisel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |