Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Erőművek szabályozása | |||
Power plant control
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBEES | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 3 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Szentannai Pál (71958279199) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | szentannai@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy célja, hogy ismereteket adjon az erőművi folyamat legfontosabb szabályozási feladatainak megoldási módjairól, a vonatkozó szabályozott szakaszok dinamikájának főbb sajátosságairól, ill. dinamikai modelljeiről. A folyamatszabályozásnak speciálisan az energetikában szokásosan használt eszközeinek, valamint azok legmodernebb fejlődési irányainak megismertetése. Ezen belül hangsúlyos szerepet kap a nagy energiatermelő egységek terheléskövető irányításának szükségessége és megoldásai, így különösen a hőfeszültségek, szerkezeti anyagok öregedésének figyelembe vétele. A hallgatók megismerik annak módszertanát, hogy hogyan lehet kiegyensúlyozottan kezelni a szabályozási minőség javítására és az élettartam fogyás csökkentésére irányuló elvárásokat.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Áttekintéssel rendelkezik a hagyományos és a megújuló energiatermelő egységek szabályozási feladatairól és szokásos megoldási módjairól -- olyan esetekben is, ahol a klasszikus irányításelmélet eszközrendszere már nem elegendő. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az energetikában felmerülő legfontosabb szabályozási feladatokról. Ismeri a klasszikus irányításelmélet alapvetését, és ismerei ezek korlátait is. Ismeri az átmeneti függvény fogalmát különböző esetekben is. Ismeri az átviteli függvény fogalmát különböző esetekben is. Alapvető ismeretekkel rendelkezik az energetikai szabályozási feladatokról. Tisztában van az energetikai szabályozási feladatokkal és eszközökkel -- a terheléskövető irányítás szempontjából is. Átlátja, hogy hogyan lehet kiegyensúlyozottan kezelni a szabályozási minőség javítására és az élettartam fogyás csökkentésére irányuló elvárásokat. Tudomása van az energetikai rendszerek szabályozásának klasszikus és modern tervezési módszereiről, így a hőfeszültségek és szerkezeti anyagok öregedésének figyelembe vételének lehetőségeivel is. Tisztában van az energetikában és energiagazdálkodásban használt fontosabb fogalmakkal és kategorizálásokkal.
Képesség
Alkalmazza az adott energetikai rtendszeren általánosan ismert és elterjedten használt szabályozási rendszerét. Alkalmazza a hagyományos és a megújuló energiatermelő egységek szabályozásának szokásos módjait -- olyan esetekben is, ahol a klasszikus irányításelmélet eszközrendszere már nem elegendő. Alkalmazza a klasszikus irányításelmélet alapvetését. Felhasználja az átmeneti függvény fogalmát különböző esetekben is. Használja az átviteli függvény fogalmát különböző esetekben is. Kezeli az energetikai szabályozási feladatokról megszerzett ismereteit. Értékeli az energetikai szabályozási feladatokat és eszközöket. Elemzi az alapvető irányításelméleti fogalmakat és eszközöket. Meghatározza az energetikai rendszerek szabályozásának klasszikus tervezési módszereit. Megoldja az energetikában és energiagazdálkodásban használt fontosabb fogalmakat és kategóriákat.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a energetikai folyamatszabályozással kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energetikai szabályozási problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Elfogadja és beépíti a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket.
Oktatási módszertan
Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások a főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. A gyakorlatok a tükrözött osztályterem módszerével segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok során az előzetesen otthon, önállóan elsajátított ismereteket a gyakorlatvezető segítségével részben közösen, részben egyénileg oldják meg.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 3. |
Hatályosság vége: | 2025. december 31. |
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban kerül sor. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tárgy második részében olyan témák kerülnek tárgyalásra, ill. feldolgozásra a tudás, képesség és attitűd kompetenciaelemek kialakítása és fokozatos elmélyítése érdekében, amelyekre az ves munka ezen részén kerül sor. A teljesítményértékelés során a hallgatók kérdéseket kapnak az erőművi folyamatszabályozás éppen tárgyalt szegmenséből, amelyeket önálló kidolgozására kapnak lehetőséget, és amelynek révén számot adhatnak az egyes kompetenciaelemek elsajátításának mértékéről. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tárgy harmadik részében olyan témák kerülnek tárgyalásra, ill. feldolgozásra a tudás, képesség és attitűd kompetenciaelemek kialakítása és fokozatos elmélyítése érdekében, amelyekre az ves munka ezen részén kerül sor. A teljesítményértékelés során a hallgatók kérdéseket kapnak az erőművi folyamatszabályozás éppen tárgyalt szegmenséből, amelyeket önálló kidolgozására kapnak lehetőséget, és amelynek révén számot adhatnak az egyes kompetenciaelemek elsajátításának mértékéről. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 75 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 75 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 12 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 40 |
összesen | 115 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. április 15. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. április 14. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
Képesség
- Képes az energetikai és energiaellátó rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, majd ezek alapján következtetéseket levonására.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |